5 394 läst ·
17 svar
5k läst
17 svar
Lönar det sig att isolera?
Testa att sätta dit dom.. ni ser sedan på fönstrerna när det blir kallt om det är för lite till luft.. Det blir imma på fönstrena.. 
Då får man avlägsna en del av listen.. ovan för fönstret har jag för mig man brukar göra..
Då får man avlägsna en del av listen.. ovan för fönstret har jag för mig man brukar göra..
Huset har självdrag, ännu har jag inte satt in några extra fläktar i badrum etc. Det kanske är dags för det, huset skall dräneras om i höst och det är märkligt fuktigt inomhus. Efter att ha läst lite på forumet undrar jag inte om det helt enkelt är fukt från källaren som stiger upp till bostadsvåningen. Därifrån kommer inte fukten direkt vidare, ventilationen är minimal och än så länge värmer vi ju inte något.
Jag tror jag börjar förstå varför alla tätningslister är borttagna, det finns dåligt med tillluftsintag (inga) och huset är utrustat med självdrag (där oljepannan försvann för 15 år sedan). Jag får väl helt enkelt vara nöjd med att det inte redan börjat mögra.
När det blir kallare ute, då tätar jag där det drar obehagligt, och låter resten vara!
/Peter
Jag tror jag börjar förstå varför alla tätningslister är borttagna, det finns dåligt med tillluftsintag (inga) och huset är utrustat med självdrag (där oljepannan försvann för 15 år sedan). Jag får väl helt enkelt vara nöjd med att det inte redan börjat mögra.
När det blir kallare ute, då tätar jag där det drar obehagligt, och låter resten vara!
/Peter
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
skulle man kunna tänka sig att täta det som tätas skall och använda ett (öppningsbart) förnster för att reglera vädringen med tills vidare? 
sen dränera och isolera grunden/källaren på utsidan
sen när allt har blivit? torrt om ett år så kan man börja fundera på om man skall täta källaren på insidan från innefukt
kanske anordna bra utsug i källaren för att inte få upp den lukten/fukten
och om man nu anordnar utsug så måste det kunna komma in någonstans
och man vill gärna kontrollera vad som kommer in/ut
och då pratar man fläktar
och har man ett rör ut och ett rör in
och dessa går nära varandra
så kan man ju stoppa in en värmeväxlare
och man kan också stoppa in bra luftfilter
och då har man plötsligt ett bra FTX system
som oftast går att räkna hem i kronor (och nästan alltid vid eget arbete)
men framför allt så mår folk och hus mycket bättre, men sånt syns inte i kronor på direkten, tyvärr
sen dränera och isolera grunden/källaren på utsidan
sen när allt har blivit? torrt om ett år så kan man börja fundera på om man skall täta källaren på insidan från innefukt
kanske anordna bra utsug i källaren för att inte få upp den lukten/fukten
och om man nu anordnar utsug så måste det kunna komma in någonstans
och man vill gärna kontrollera vad som kommer in/ut
och då pratar man fläktar
och har man ett rör ut och ett rör in
och dessa går nära varandra
så kan man ju stoppa in en värmeväxlare
och man kan också stoppa in bra luftfilter
och då har man plötsligt ett bra FTX system
som oftast går att räkna hem i kronor (och nästan alltid vid eget arbete)
men framför allt så mår folk och hus mycket bättre, men sånt syns inte i kronor på direkten, tyvärr
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden