4 739 läst ·
2 svar
5k läst
2 svar
issolera gammal skorsten
jo klurigt
men skulle man kunna tänka sig att du använder den för ytterligare luftning av yttervinden?
då kanske en kinahatt (som P-E nämnde) med liten glipa och "nedhäng" , alltså en huv/hatt lite bucklad uppåt så att ev kondens rinner ut utanför kanten
och säg 10 cm överfals som går ned utanpå bef huv för att inte det skall regna/snöa in
och då inte isolera något
och om du kommer du åt och lägga något under som samlar upp ev kondensdropp (regn) tills du kollat om det funkar så har du hängslen och livrem
men skulle man kunna tänka sig att du använder den för ytterligare luftning av yttervinden?
då kanske en kinahatt (som P-E nämnde) med liten glipa och "nedhäng" , alltså en huv/hatt lite bucklad uppåt så att ev kondens rinner ut utanför kanten
och säg 10 cm överfals som går ned utanpå bef huv för att inte det skall regna/snöa in
och då inte isolera något
och om du kommer du åt och lägga något under som samlar upp ev kondensdropp (regn) tills du kollat om det funkar så har du hängslen och livrem
Yondalar skrev:
tror inte det är et bra alternativ på just mitt hus.
jag har nästan plat tak, som bara lutar åt et håll.
på den låga sidan har jag in ventelation till vinden & på höga sidan har jag utventelation. mit i mallan sitter denna "huva" & strakst där efter är det ett trånkt pasake förluften att passera.
om jag släpper ut luft kenom denna huva kommer bara luften att pasera från in ventelationen & till huvan, resten i restan av vinden stannat ruften.
Klicka här för att svara