Bygger sutteränghus och på övre våningen som är i trä, har man föreslagit 70+120mm isolering i väggarna och 300mm på vinden. Är detta för lite ??? Hjälp !! ska skruva innegipset snart....
 
i Norrland ja, men i Skåne nej

sen beror det ändå på flera andra saker

och sätt mest krut på taket
 
Vad har ni i väggar och tak då ? Och var i sverige ?
På "fråga experten" menar dom att 300mm är tillräckligt i taket på kallvinden ? Men i väggen minst 200mm ?
 
Ok men om energimyndigheterna rekommenderar minst 0,16 i U-värde på en yttervägg . Hur räknar jag ut vad våran vägg har? 70mm+120mm båda har(0,035W/mk).Alltså 0,35 i U värde. Och på energimyndigheternas sida står det "Med 50 centimeter isolering sänker du U-värdet till drygt 0,1"
???
 
Man räknar U-värde genom att dividera lambda med isolerings tjocklek. I ditt fall 0.035/0.19 blir U= 0.18 W/m²K. Jag skulle köra med 45+170 mm ( U=0.16) och det blir stadigare (120 mm känns förklent).
 
Frxy skrev:
Man räknar U-värde genom att dividera lambda med isolerings tjocklek. I ditt fall 0.035/0.19 blir U= 0.18 W/m²K. Jag skulle köra med 45+170 mm ( U=0.16) och det blir stadigare (120 mm känns förklent).
Tackar.
Jag kommer att köra med 235mm isolering då..
70+120+45 =235
0,035/0,235 =0,1489 i U värde.
Eftersom jag redan har reglat upp med 70+120 så slår jag en 2tums regel innanför(på) 5tums (120)reglen. Frågan är bara om jag kan ha diffusionsspärren på 120 reglen och sen dra el och dyl i dom 2 tummen innanför sen som vanligt råspont på detta...?
 
Ja, så kan man göra.
 
Draven skrev:
Tackar.
Jag kommer att köra med 235mm isolering då..
70+120+45 =235
0,035/0,235 =0,1489 i U värde.
Eftersom jag redan har reglat upp med 70+120 så slår jag en 2tums regel innanför(på) 5tums (120)reglen. Frågan är bara om jag kan ha diffusionsspärren på 120 reglen och sen dra el och dyl i dom 2 tummen innanför sen som vanligt råspont på detta...?
Diffspärren ska alltid sitta på den varma sidan av isoleringen. Du kan sätta diffspärren 1/3:e del in i isoleringen dock ej längre in.
 
Per-Erik skrev:
Diffspärren ska alltid sitta på den varma sidan av isoleringen. Du kan sätta diffspärren 1/3:e del in i isoleringen dock ej längre in.
Med andra ord så kan den sitta 45mm in på en 235mm vägg då ...
 
Om man lägger på effekten av träreglarna (vilket man bör göra) ökar uvärdet till 0178.
 
tomtletare skrev:
Om man lägger på effekten av träreglarna (vilket man bör göra) ökar uvärdet till 0178.
0,178 eller ?
 
Draven skrev:
Med andra ord så kan den sitta 45mm in på en 235mm vägg då ...
Japp, nemas problemas!
 
Draven skrev:
0,178 eller ?
Ja visst, det saknas ett kommatecken, helt rätt.
 
och sen tillkommer det ytterligare nedsättande faktorer

Up = Ub + Ukorrektionstermer = praktiskt U-värde

Ub, beräknat, kan vara tex 0,178 ovan

korrektionstermer för bl.a
- nederbörd o vind (vid olika utföranden)
- arbetsutförande
- konstruktiv utformning
- köldbryggor

Exempel
120 mm fasadtegel
25 mm ventilerad spalt
170 mineralullsiva
150 betong
Kramlor 3 st/m2 dia 25,2 mm i rostfritt

ger Up = 0,193 + 0,069 = 0,262
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.