Jag hade tänkt tilläggsisolera vinden på mitt hus nu till den kommande vintern.

I dag har jag tretex skivor i samtliga rum, ovanför detta har man lagt tjärpapp som diffussionspärr.

Är det någon som vet hur bra tjärpapp är kontra plast, hade helst velat slippa riva upp befintlig isolering för att byta tätskiktet.

humm.. om jag inte har fattat det fel så är tjärpapp på yttertaket (utomhus,vattentät) och Vindpapp på väggen.. kan dock ha fel :)

Dock luktar Vindpapp lite tjära samt är svart/brun i färgen..

I vilket fall som hällst så är plast helt tätt medans Vindpappen andas..

Det behöver inte vara en naktdel för dig dock. Nu går den del av den fuktiga (& farliga) innomhus luften ut genom väggarna och sedan ut. Sätter du plast där så tvingas den fuktiga innomhusluften upp genom taket till vinden. Förvisso går det redan en hel del ut den vägen, om det nu inte ligger någon plast mellan Boytan & vinden/yttertaket.

Dock ska man veta att Ventelationen innomhus är till för bla att få bort den fuktiga innomhus luften.

Det låter nu som om du har en inredd vind (så att taket är rummets vägg). och har du möjlighet att hindra fukten att nå yttertaket (hög kondensrisk) så är det ju bara bra.

Nej det är ingen vindpapp, man har andvänt tjärpapp som diffussionsspärr ovan innertaket mot vinden.
"Byggt 1967"

Huset är ett enplanshus, vinden är inte inredd.

tjärpapp har inte funnits sen jesus gick i shorts.
Asfaltpapp kan det ju vara

nää.. Den tjätpappen skulle inte jag lite på iallfall.. slits ju med tidens tand om inte annat.. helst bör du byta ut den mot plast..

Eller så kör du med Cellulosa.. antar att det är det som ligger där i dag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.