N
norrbottenstorpet: [citat] Nope, håller inte med dig alls. Cellplast = olja, lättantändligt, rinner och droppar vid brand och rinner undan och skapar håligheter i sig självt vilket gör att brand kan sprida sig. Trä, och särskilt i form av finfördelat spån, brinner också bra, men rinner inte, droppar inte och är avsevärt lättare att släcka med vatten. http://lmgtfy.com/?q=eps+fire
8 svar · 5,6k läst
V
verktygsgurun: [citat] Ingen luftspalt? Panelen kommer att ruttna upp mycket fortare. Panelen är långtifrån tät, utan luftspalt kommer vindpappen ligga an mot panelen och fukten som kommer in har ingenstans att ta vägen.
15 svar · 3,9k läst
S
Sakarias: Hur blev resultatet? Jag står inför samma funderingar.
1 svar · 2,5k läst
HandySmurf
HandySmurf: Beror på vad du har för c/c avstånd mellan takstolarna. Jag hade c/c 120 cm när jag inredde vinden hemma och då har jag svårt att tänka mig att det skulle ha fungerat med papp, risk att det slackar på långa avstånd. Jag använde masonit. Finns färdiga sådana där luftspaltskivor också men det kanske inte ryms i din budget.
1 svar · 3,3k läst
Fotografen
Fotografen: Cellplast brinner som bensin så det skulle jag inte sätta i ett garagetak, satsa på stenull.
1 svar · 2,2k läst
I
Izvek: Nja inte lär den rör på sig så mycket tror jag.
2 svar · 1,8k läst
Strip
Strip: Jag har svårt att bestämma mig hur jag ska isolera mitt garage. mest eftersom jag inte riktigt vet om det kommer vara uppvärmt eller inte. Förmodligen kommer jag hålla lite underhållsvärme, men det är både en bekvämlighetsfråga och en kostnadsfråga. Icell pappersull visar sig vara relativt billig, så jag är lite sugen på det till taket i mitt garage. Men jag hittar inga organiska
0 svar · 1,4k läst
M
majn: Tack femitolv, då har några pusselbitar fallit på plats.
8 svar · 2,6k läst
M
Malisan74: Kan någon tipsa mig vad som är bäst att använda om man ska isolera huset från insidan. Tänkte renovera rum för rum, kök och badrum. Huset är från 1959 och är av tegel. Vad ska man använda om man ska isolera från insidan. Tänkte börja med ett rum i taget. Ser att många använder isover sedan finns det Polyuretan. Vad är det man använder för att täcka isover? Gipsvägg? Hur
0 svar · 1,6k läst
Lappri
Lappri: Jag har nu hittat en underbar arkitekt-tösa som ska hjälpa mig rita mitt minihus på hjul (ca 20 kvm). http://www.byggahus.se/forum/arkitekter-arkitektritat-extern-design/218650-bygga-vagn-steampunk-style-rithjalp.html Vi satt och bollade lite tankar på isolering (och hur tjocka väggar som kan behövas). Då vagnen inte får vara bredare än 2.60m så är varje cm är värdefull. Har ni
0 svar · 2,4k läst
F
Fredrik Å: Iaf en vägg som är korrekt gjord isåfall ;-)
4 svar · 1,6k läst
S
sforskarn: Ska inte vara några problem. Finns ju dom som bara isolererar med PU skum idag. Det är ju en ganska vedertagen isolationsmetod som vad jag hört inte har några större nackdelar mer än om man ska fylla mellanrum mellan t.ex. två väggar då vanligt fogskum kan expandera för snabbt och kraftigt och pressa väggarna utåt, men det finns långsamtsvällande varianter också som råder bot på
4 svar · 3,7k läst
R
RöjarRalf: Jag har ett badrum på övervåningen med tak mot kallvind. Badrummet är ganska nyrustat vad det gäller golv och väggar, men min fundering gäller taket. Jag har en känsla att diffusionsspärren i taket inte är så bra, det verkar som att vid rusten så fick taket (träpanel) bara lite ny färg. Detta ser jag efter som det fanns bilder på arbetet vid rusten. På vinden är det isolerat med
0 svar · 1,6k läst
G
gnsmk: Tar upp ämnet igen. Altanvinden är isolerad till 90%. Ska jag låta den ligga kvar eller ska jag ta bort ?någon påverkan måste isoleringen ha ? Med vänlig hälsning Klas.
3 svar · 2,2k läst
·
P
PeterWelzien: Väggen ifråga är en igenmurad garageport. Det är bara luft på andra sidan.
2 svar · 1,7k läst
K
Kalmarkille: [citat] - Nä inget organiskt material öht i det här rummet. Fyra betongväggar bara, varav en är mot yttervägg.
5 svar · 1,9k läst
sir_daniel
sir_daniel: Vi har isolerat innifrån med dubbla korslagda 45mm skivor (då även vi ändå skulle dra om elen) samt la på en windstopper på org innerväggen för att minska luftflytten
5 svar · 1,5k läst
G
SBH: nja. livslängd och livsläng. dom brukar mest bli skitiga och växa grejer i dom. enkelt och enkelt jag hatade att riva sånt som satt i isolerskum. finns inget värre matrial. nu använder vi mest fog skum då vi ska gjuta med skb och ej vill ha något genomslag.
11 svar · 1,8k läst
·
imported_Benno
imported_Benno: Om du har spånisolering så har den troligen sjunkit ihop också. Det är möjligt att det är ett par dm oisolerat utrymme högst upp i varje "fack". Borra ett hål och kolla.
12 svar · 6,6k läst
·
B
byggagöteborg: Bump :) Jag har samma frågeställning. I mitt fall gäller det mellan stenfasad och vanlig träkonstruktion.
1 svar · 2,1k läst
Stefan N
Stefan N: Ytong. http://www.xella.se/se/content/produkte_ytong.php
1 svar · 976 läst
F
Fredrik Å: Vad är huset byggt av? Är det lättbetong,Leca eller betong skulle jag mura igen fönstergluggarna. Fredrik
1 svar · 1,5k läst
·
G
Gurto: Och ja, källaren är uppvärmd
6 svar · 2,8k läst
V
vectrex: Du får nog beskriva lite bättre var det är cellplasten skall sitta. Är det i plattan eller i väggen?
2 svar · 2,6k läst
S
stoif: Jag har satt 100mm isodrän vid omdränering, men hade nog valt 200mm idag.
3 svar · 3,2k läst
G
GunnarM: Jag tyckte linullen var ett jättebra material på många sätt! Behagligt att jobba med, kliar inte, dammar inte så mycket, stadigt och bra och kanske rentav en smula miljövänligt (frågetecken där ...). Men jag hade läst en del om linullens undergörande verkan för att kunna bära fukt och jämna ut fuktbelastningen över året, och vårt hus möglade minst lika med linull som med
3 svar · 2,3k läst
·
R
RonjaS: Vi har gammal golvisolering som består av skiffer och sågspån blandat med kalk och undrar om denna typ av isolering kan vara farlig för hälsan på något sätt? Denna isolering finns bara kvar i ett rum som är ca 20 kvm. Borde man byta isoleringen till glasull av hälsoskäl? Tacksam för svar!
0 svar · 983 läst
M
maglag: Finns det i pressad form? Huset är sen -55, så jag är inte helt säker på att det fanns som pressat redan vid den tiden. Men, å andra sidan har jag ingen aning. När jag har haft loss spontpanel på insidan så har jag egentligen bara sett någon form av veckad papp, vilken jag tänkt var en form av ångbroms inifrån. Det är lite det som gör mig konfunderad med veliten. 35mm är ju ändå
2 svar · 1,6k läst
K
katten12: Våra väggar i vårat parhus är byggda på samma sätt som beskrivet ovan av TS vi hör ingenting inifrån grannen helt knäpptyst och de har ändå en hund som skäller rätt mycket. Man ser hunden sitta vid köksfönstret och skälla men går man in i mitt hus hör man innget.
10 svar · 7,6k läst
L
Lutte: ett fulfix kan ju vara att du skapar väggar av skuren isolering så att det blir en låda runt kablarna sen fyller du uppifrån skåpet med fint spån. ner i din låda du byggt. kanske inte bästa lösningen men som sagt fulfix
6 svar · 3,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.