Hej!
Har köpt ett hus byggt -55 där det renoverats högst sparsamt.
Jag har sett att lättbetongsblocken "lyser" igenom på innervägg mot fasad.
Kan jag sätta upp plyfa + gips för att samtidigt tilläggs isolera? Behövs någon typ av fuktspärr då?

Oerhört tacksam för all input!
 
Du ska väl sätta typ, vindpapp, isolering, plyfa, gips och tapet. Vindpappen brukar sitta ganska långt in, inte dikt plyfan utan en bit utanför, kanske 5 cm. Ingen plast i gamla hus, det ska bara vara en ångbroms. Det är bra om du kan kolla om det finns andra ångspärrar i väggen
 
Hur kan jag kontrollera det enklast? Jag skulle tro, efter att läst på och utan att ha kontrollerat (har inte tillträde än) att det inifrån och ut är: tapet-puts-lättbetong-luftspalt-yttervägg-puts. Tror du det skulle räcka med gips-plyfa-vindpapp på insidan? Det sitter ett vävspänt tak i väldigt bra skick som jag inte vill bråka med. Det blir mao en luftspalt där jag inte tänker isolera sista biten mot taket, kan det bli ett problem?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.