Har du arbetat i verkstad??..har du heta arbete kurs?? Jag jobbar dagligen i verkstad eller med maskiner och i en verkstad är det enda stället man inte enligt lag behöver fylla i ett helt a4 papper med massa säkerhetsgrejor. Av det jag läser verkar det inte som att du hållit i en vinkelslip..man kastar väl inte levande ljus på väggarna inomhus?

Heta arbeten gick första gången för ca 30 år sedan och har sedan dess förnyat "kortet" när det g:a har gått ut. Det arbete jag utfört i verkstäder är projektera, installerat, besiktigat. För att kunna utföra mitt arbete har det krävts en viss fortbildning under årens lopp. Den tankevurpa folk oftast gör är att tex ett pannrum skulle vara brandfarligare än ett bostadsrum men det är ju tvärt om. Ska man köra vinkelslip i ett rum gör man väggar av metall på gips och vips så är det rummet mycket mindre brandfarligt än ett bostadsrum. I ett vanligt garage klär man normalt väggarna med två lager gips och därmed är även det mindre brandfarligt än bostadsrummet, dessutom använder en stor majoritet av befolkningen garaget som garage och inte verkstad.

Detta garaget skulle användas som verkstad och inte bara som garage så därför får dom tänka mer på brandrisken.

Ett garage ska vara sin egna brandcell, samma sak gäller för pannrum. Det är anledningen till att man sätter dubbla lager gips med förskjutna skarvar.

elmont skrev:
Den tankevurpa folk oftast gör är att tex ett pannrum skulle vara brandfarligare än ett bostadsrum men det är ju tvärt om. Ska man köra vinkelslip i ett rum gör man väggar av metall på gips och vips så är det rummet mycket mindre brandfarligt än ett bostadsrum. I ett vanligt garage klär man normalt väggarna med två lager gips och därmed är även det mindre brandfarligt än bostadsrummet, dessutom använder en stor majoritet av befolkningen garaget som garage och inte verkstad.
Ja så kan man ju också resonera.
Eller så kan man resonera att det är just pga att det är större risk för brand (brandfarligare) som kraven är plåt/dubbelgips/sluss/branddörrar/mm i dessa lokaler/rum.

elmont skrev:
Ska man köra vinkelslip i ett rum gör man väggar av metall på gips och vips så är det rummet mycket mindre brandfarligt än ett bostadsrum. I ett vanligt garage klär man normalt väggarna med två lager gips och därmed är även det mindre brandfarligt än bostadsrummet.
Rummet blir inte mindre brandfarligt med icke brännbara golv/väggar/tak, däremot minskar brandspridningsrisken mellan två rum när rummen/lokalen är sin egna brandcell.

Ett rum kan "aldrig" vara brandfarlig, däremot kan verksamheten vara brandfarlig.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
N
Bra att vi rett ut detta nu då...

Sååå....... 45mm Sprayskum rakt på lecan OSB + gips utanpå ? Hade det gjort susen ? Eller kan min 250mm lecamur duga ? värmen vill ju uppåt och där är det ju rätt OK.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.