Hejsan!
Jag misstänker att det delvis blev glömt att isolera insidan av husgrunden då vi gjöt vår platta i byggnadsskedet, i vissa delar av huset känns golven väldigt kalla vintertid nära ytterväggarna. Den enda lösningen som jag ser är att tilläggsisolera på utsida grund, men det finns inte så mycket marginal då grunden redan är rappad/slammad. Det handlar om 10-15mm som finns tillgängligt!
Finns det någon " mirakelskiva" som man kan använda, eller har någon annan nåt tips??
Värmekostnaderna rusar iväg vintertid pga detta..
Tacksam för tips!
/ jörgen

Det effektivaste isoleringsmaterialet är PU-skum. Polyuretan finns som skivor också. Det kanske kan funka, men förvänta dig inga underverk.

Det är obegripligt! vad menar du, skämtar du eller har du bara glömt vad det var som du skulle skriva?

Vems inlägg syftar du?

Strandängen skrev:
Vems inlägg syftar du?

Ditt

Försöker igen, då man gjuter plattan så lägger man alltid en styrox/solimate skiva mot lecablocken ( om sådana används) för att inte en köldbrygga skall uppstå... I vårt fall så glömde byggarna att lägga dit den styroxen på vissa ställen tydligen, därav de kalla golven vintertid! Skulle därför vilja lägga någon typ av isolering på utsida grund för att förbättra läget...

T ex 5-10 cm frigolitskivor med ngn fibercementskiva utanpå. Toppas med ngn liknande ett fönster-/tröskelbleck under fasaden och ut över tillägget. Det finns åtminstone ett exempel på den typen av grundisolering av någon här på forumet i ngn tråd. (Kommer tyvärr inte ihåg vem/var, men det går kanske att söka på.)

Undrar om det är smart att lägga cellplast som markisolering runt huset, kanske 1 meter ut? Värmemässigt borde det göra att värmen som läcker från huskroppen stannar under cellplasten istället för att gå upp ur marken, varvid det bildas en värmekudde runt huset. Efter ett tag borde golven bli varma och spillet av värme iallafall minska.

Jag tycker att du ska ta upp frågan med byggarna, låter ju som en garantigrej.

Jag håller med cecar33 och förstår ingenting heller. Vad är det för grundkonstruktion du har? Du skriver platta men även om lecablock? Fattas isolering ovan jord eller under marknivån? Rita gärna en skiss så får du bättre svar.

Här kommer två bilder som visar vad jag försökte skriva/förklara, bild 1 visar var isolering bör sitta.... bild2 var man skulle kunna fylla på med någonting!

grund1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
grund2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ok, nu klarnar det. Inget roligt läge. Tyvärr kommer inte en tunn skiva på 10-20 mm på utsidan göra någon större skillnad.

Smäll på 20cm isolering och bygg ett trädäck runt hela huset som döljer det? :)

Av det du skriver begriper jag absolut ingenting.
Är det platta på mark som bild 1 antyder så är det utrymmet som du ringat in vad jag förstår det som fyllts med betong. Så där fattas ingen isolering.
Bild 2 kan antyda en källarvåning eftersom det sitter en typ platonmatta i marknivå. Är det ingen källare så är det nog ingen mening med yttre isolering över mark.
Men ditt problem var att du på vissa ställen upplevde att golvet var kallt, vet du om du har cirkulation i alla slingorna. Är systemet luftat ordentligt bla.

Var det enbart vid vissa ytterväggar och är det i så fall vid dörrar eller fönster som går ner till golv, eller kan der saknas sylltätning så det drar in under ex. parkettgolv eller liknande?

Kan du mäta värmen utmed väggarna med värmekamera, så att du ser slingornas placering. Det kanske rentav är slangen som lossnat vid gjutningen så den hamnat längre in i rummet.

Redigerat:
Tack för tips o synpunkter, skall börja med värmekameran och se vad den visar....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.