3 059 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
bygga ihop lockpanel med yttertak?
Jag lånade en värmekamera och konstaterade att vid övergången mellan innertak och innervägg fanns många köldbryggor. Huset är byggt -75 och jag tror att det beror på en slarvig isolering av ytterväggen vid övergången till taket. Det blåser in vid takfoten alltså. Huset har stående lockpanel som övergår i ett insektsnät (för vindens luftspalt) och sen kommer yttertaket. Vad händer om man skulle bygga ihop panelen med taket? Så att panelens luftspalt fortsätter till vindens luftspalt utan att brytas vid takfoten?
Det känsliga områden skulle då skyddas mot vind och luftspalterna finnas kvar.
Det känsliga områden skulle då skyddas mot vind och luftspalterna finnas kvar.
Produkter som diskuteras: "insektsnät"
Aluminiumduk för insekter Jowema
Skydd för t.ex insekter och möss
104 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Hade man luftspalt bakom panelen 1975? Annars tror jag det funkar dvs om det är en luftspalt som inte avbryts av t.ex. massa spikreglar (är det lockbrädor blir det det nog ganska bra men med lockläkt blir det ganska lite).
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Vad är planen, en extra bred lockstöt eller ska du byta alla panelbrädor?
Jag vet inte när man började med luftspalt, risken är att panelen ligger dikt an typ asfaboard eller papp.
Men med luftspalt tänker jag mig att det funkar, frågan är hur mycket det hjälper bara, blir ju fortfarande luftdrag.
Jag vet inte när man började med luftspalt, risken är att panelen ligger dikt an typ asfaboard eller papp.
Men med luftspalt tänker jag mig att det funkar, frågan är hur mycket det hjälper bara, blir ju fortfarande luftdrag.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden