Hej,

Problem:
Sovrummet blir högst 19 grader varmt. Då är värmepannan maxad och elementen på fullt. Detta beror på bristfällig isolering av taket. Det drar från kantlist och från takbjälkarna, rätt kraftigt. Särskilt den högra balken, där även väggen nedanför är iskall ca 40 cm ner från balken. Rummet är ca 4 x 4 m och taket ett snedtak (osäker på vad det kallas, se bild). Från innertaket till yttertaket är det uppskattningsvis ca 35-45 cm.

Fråga:
Om man skulle riva ner innertaket och isolera om, vad på ett ungefär skulle detta kosta? Göra själv kontra anlita?

Köpte huset i somras och anledningen till min fråga här är att jag anser detta vara en form av dolt fel. Huset är relativt nybyggt (7 år) och man borde kunna vänta sig bättre isolering än så här, inte sant? Omöjligt att upptäcka en varm sommardag.

Tack på förhand
Mvh

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Drar det från balken är det ju också stor risk att det "drar i isoleringen" också. Då fyller den ju ingen större funktion.
Jag tror du tjänar på att undersöka anledningen (ta gärna hjälp av en besiktningsman, särskilt om det kan vara frågan om "dolt fel") till att det drar och se om det inte går att åtgärda just det problemet i första hand så isoleringen som finns får en chans att fungera som det var tänkt.
Har du frånliftsventilation elelr FTX som är justerad till ett för stort undertryck i huset kan det också förvärra att det drar in via otätheter i klimatskalet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.