Hej!

Jag har precis köpt en sommarstuga från 30-talet som jag ska vinterbona, väggarna består av liggande panel på 75mm reglar C/C 80 med råspont på insidan. Ingen isolering i dagsläget.

Kan jag spruta typ cellulosa isolering uppifrån i väggarna utan luftspalt och på så sätt slippa att riva all råspont, har en ide om att ha målad råspont som innerväggar i stugan då jag tycker det ser trevligt ut och slipper sätta osb+gips med allt vad det innebär. Väggen kommer ju varken ha vindskydd eller diffusionsspärr. Dålig ide?

Ska renoveras inifrån och jag slipper helst att göra något utvändigt då panelen är fin och relativt nymålad (ej slamfärg)

Många funderingar, hoppas det finns någon som vill dela med sig av sina synpunkter.

/Esbjörn

Utan vindskydd är det ingen mening.

Jaså det är såpass, då får det bli till att riva råsponten antar jag.

Blåser det verkligen så mycket genom en spontad panel som är spikad direkt på regelverket och målad med en oljefärg?

Då är frågan hur man smidigast löser väggkonstruktionen, t-vind direkt mot ytterpanel?-isolermaterial (gullfiber el cellulosa?)-ångspärr-osb-gips.

Redigerat:
Vad avser du med vinterbona?
Hur kommer du att värma upp stugan vintertid?
Vilken temperatur kommer du att ha vintertid?

Med endast 75mm i väggarna så kommer det att förbruka en del energi.
Vi hade 95mm som vi ökat med 45mm, totalt 140mm, i de gamla delarna av byggnaden innan vi började använda underhållsvärme vintertid, På vinden finns det nu ca 300-400mm lösull.
Ska du inte underhållsvärma så hoppa över ångspärren.

Hej!

Den kommer att vara uppvärmd med luft/luft värmepump. Har även kamin. Kommer sänka temperaturen i perioder när jag inte är där till en lämplig underhållsvärme, det ska aldrig kallställas då jag även drar in VA.

Jag funderar på att slå på en läkt på reglarna så man får 95-100 mm allafall, vill inte krympa stugan för mycket invändigt. Skulle det sedan bli otroligt dyrt med värme får jag väl göra en tilläggsisolering utvändigt vad det lider.

Vinden har jag planerat att spruta ull på. Det är valmat tak med relativt låg lutning. Men det blir ju vad det blir.
Även på vind kan man väl som jag förstår det skippa allt med plast å väv?
Tänkte sätt in en fläkt i stugan så jag får ett litet undertryck så man inte trycker upp onödig fukt på vind och i väggar?

Tack för dina åsikter. Tar gärna emot råd och idéer.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.