4 777 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
Isolera kattvind utan takfotsventilation
Hej!
Har ett hus byggt 1907.
1.5-plan med rejäla kattvindar. Då vi saknar garderober skulle vi vilja bygga om och använda dessa för detta ändamål.
Det finns ingen takfotsventilation och ventilationen i huset i övrigt är bristfällig.
Såhär ser det ut idag, hur tycker ni jag ska göra för att kunna isolera och göra det människovänligt där inne?
Mycket tacksam för hjälp och med mycket vänlig hälsning
Richard
Har ett hus byggt 1907.
1.5-plan med rejäla kattvindar. Då vi saknar garderober skulle vi vilja bygga om och använda dessa för detta ändamål.
Det finns ingen takfotsventilation och ventilationen i huset i övrigt är bristfällig.
Såhär ser det ut idag, hur tycker ni jag ska göra för att kunna isolera och göra det människovänligt där inne?
Mycket tacksam för hjälp och med mycket vänlig hälsning
Richard
Så bara att isolera på med cellulosa kanske?
Som kanske syns nu finns ingen isolering alls mot råsponten.
Ska man plasttäta mot huset?
Som kanske syns nu finns ingen isolering alls mot råsponten.
Ska man plasttäta mot huset?
Ingen med lite mer input?
Det finns ganska många trådar om liknande projekt om du söker lite. Kolla särskilt på byggnadsvårdsforumet. Vi har gjort ungefär vad du vill göra utan takfotsventilation. Min och andras liknande lösningar finns beskrivna i flera trådar. I korthet handlar det om att använda hygroskopisk isolering och luftspärrpapp.
Redigerat:
Ja, jag har hittat några _LIKNANDE_ trådar, eftersom det första jag brukar göra är att både googla och forumsöka, men jag känner inte att jag får svar på det _JAG_ undrar.
Med vänlig hälsning
Med vänlig hälsning
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Det är väldigt svårt att ge råd ang tak och ISO fukt. Om du isolerar då riskerar du att få daggpungten längre ut i konstruktionen vilket kan leda till daggutfällning på tex råspont. För att förhindra detta sätter man en ångspärr. Men den kräver normalt att vara heltäckande vilket kräver att du plastar hela taket. Dvs det är svårt att ge bra råd.
Men existerande trådar borde ge dig en del vägledning Se t.ex.LtdRichard skrev:
http://www.byggahus.se/forum/isolering/209805-hus-1920-isolera-till-nock-och-ut-pa-kattvindarna.html
http://www.byggahus.se/forum/isolering/199754-annu-en-kattvind-som-ska-isoleras.html
Du får nog specificera din fråga lite grand utifrån vad som sägs i dessa trådar. Att svara på mycket breda frågor tar mycket tid och det är det få som är pigga på, speciellt när hyfsade svar redan finns tillgängliga.
Var är bilderna?
Brukar underlätta.
Generellt är det ju ett riskprojekt avseende fukt/kondensskador (som kan bli). Då är det svårt att råda andra. Men, bilder och beskrivningar, specificerade problemställningar mm underlättar.
Det stora problemet är nog ev isolering, som ändrar spelreglerna (fukt/kondens/daggpunkt), oavsett om den är hygroskopisk el inte.
Brukar underlätta.
Generellt är det ju ett riskprojekt avseende fukt/kondensskador (som kan bli). Då är det svårt att råda andra. Men, bilder och beskrivningar, specificerade problemställningar mm underlättar.
Det stora problemet är nog ev isolering, som ändrar spelreglerna (fukt/kondens/daggpunkt), oavsett om den är hygroskopisk el inte.
Klicka här för att svara