Byggahus.se

Isoleringsproblem 70-tal tegelvilla

1. R
    Medlem Nivå 1
    Tegelvilla med källare byggd 1971. Golvet och en bit upp på väggen i sovrummet längst ytterväggen gaveln mot söder är jättekallt. Kikade temp med en ir mätare nu när det var -10 ute häromveckan och då hade vi en golvtemp där i ytterhörnet och nere längs golv/gavelväggen på 12 grader. övriga huset längs väggarna så höll golvet en temp på ca 17-18 grader och sen 21 en bit in på golvet.

Trodde först att det var pga det sitter en luftventil där precis på gaveln under sovrumsgolvet, tog bort ventilen och kikade in i hålet och såg att isoleringen innanför teglet hade sjunkit i hop så jag kunde stoppa in handen där. Åkte och köpte en fresh ventil som röret är 100 mm på och stoppade upp så mkt glasfiberull jag kunde komma åt först i väggen och isolerade sen fullt lagom packat runt röret på freshventilen. Blev det bättre?

Nope inte vad jag tycker iaf. innetempen i källaren är ca 17-18grader där under och är lika i halva huset utom i gillestugan där det är 21grader så det borde ju inte ha inverkan. Kan det vara så att isoleringen som sjunkit i hop kan vara boven för det blir en vit frostyta på den väggen när det är kallt? Eller ska man slita upp golvet och kolla isoleringen i bjälklaget? Ganska irriterande med svinkallt på golvet iaf!!! väggen i huset är byggd enl följande sätt inifrån räknat. 12mm Träfiberskiva, 17mm råspontad panel, difusionstät papp, 95mm regelverk med mineralull, 12mm asfaboard, 50mm mineralull, fasadtegel.

Jag tycker resten av väggen är skapligt isolerad inåt så kan verkligen det ha så stor inverkan på golvtempen att isoleringen ute vid teglet sjunkit i hop? Kollar man in i dom andra ventilerna i källaren på kåken så ligger det plast!! runt isoleringen bakom teglet som man ser i ventilhålen? det står det inget om på byggritningarna? grejen är att den isoleringen man såg i dom andra ventilhålen var fan som ny och packad tätt mot väggkonstruktionen som det är tänkt, men fanns inte tillstymmelse till någon plast här ute på gaveln där det sjunkit i hop.

2. H
    Medlem · Nivå 19
    Frost på ytterväggen tyder på bra isolering eftersom värmen i huset inte läckt ut och tinat upp det.

3. A
    Medlem · Nivå 19
    Kan det vara dåligt isolerat bjälklag som gör att det blir kallt, dvs det är inte riktigt fyllt i hörnet/vid väggen.
    Har haft det problemet att just hörnrummen blivit kalla vid golv/väggar, men det är ett hus från -60 med källare.
    I vårt fall har man bara vikt glasfibermattan med papp dubbel lite grann ute vid väggarna, dvs det är inte fyllt. Vid renovering har jag öppnat upp och flyttat bort glasfibermattan och sedan fyllt bjälklaget 600mm in från yttervägg.
    Man kunde känna hur det drog kallt i bjälklaget när man öppnade upp.

4. Oldboy
    Medlem · Nivå 14
    Skulle det inte lika gärna kunna bero på att isoleringen sjunkit ihop och ytterluften har fritt tillträde bakom tegelväggen, dvs det är kallt som tusan även bakom teglet?

5. H
    Medlem · Nivå 19
    Självklart finns det undantag, som med allt annat.

Jag hoppas att uteluften har fritt tillträde bakom teglet för man brukar har en luftspalt bakom för att ventilera. Men det betyder inte att luftflödet är särskilt stort, isåfall är det ett annat fel i sig.

Nu antog jag att med ytterluften menade du uteluften. :)

6. Oldboy
    Medlem · Nivå 14
    Jodå, det gjorde jag. :)

Principiellt brukar frost på väggar och tak indikera bra isolering, men om det är ovanligt kallt på innerväggen bakom så kan det kanske finnas en alt förklaring... Då frost bildas om det är minimalt värmeläckage (pga god isolering) så betyder det att ytterväggens utsida är kall. Om 5 cm byggmatta bakom teglet saknas så blir det förvisso ett större värmeläckage, men det kan ju motverkas av stor luftspalt som kan medföra friare flöde av uteluft bakom teglet, och totalt sett en kallare tegelvägg. Ren spekulation så klart, men en ledande indikation var ju annorlunda isolering som föreföll ha sjunkit ihop.

Tyvärr är det ju lite besvärligt att inspektera bakom tegelväggen, så kanske är det en bättre idé att öppna upp bjälklaget och kolla. Kanske är det som i AndersS läge. Det är förmodligen enklare och billigare att börja med bjälklagstätning och isolering för att få upp golvtempen.

7. R
    Medlem Nivå 1
    Det finns ingen luftspalt vad jag kan se på byggritningen. Det är utfört precis som jag skrev det uppe i tråden, väggen inifrån och ut. Jag ska bifoga en bild strax :)

8. R
    Medlem Nivå 1
  9. R
    Medlem Nivå 1
    Det som oxå gör mig fundersam är att när man kikade in i dom andra ventilerna runt huset så var isoleringen bakom teglet perfekt åtslutande mot väggytorna, men samtliga ställen var isoleringen "inplastad" alltså som man format plastduk som ett U och ställt isoleringen i. Så är inte byggbeskrivningen. Kan man ha gjort så som ett skydd vid ventilhålen mot fukt, men glömt "läs gett fan i" just den här ventilen under sovrummet?

10. R
    Medlem Nivå 1
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    1420488843348.jpg

Här är en liknande vägg från dala-hus fast med högre k-värde. Men är min liknande uppbyggd så förstår man ju att det blir kallt på vägg/golv när isoleringen sjunkit i hop längst mot teglet. Den väggen man ser här har luftspalt.

11. Oldboy
    Medlem · Nivå 14
    Det är ju fullt tänkbart att av någon anledning så har denna ventil/isolering "missat" att få fuktskydd i form av plast. Kanske också hela el delar av väggen har fått felaktig/bristfällig isolering el ingen alls?

Antingen hade man inte insett betydelsen av luftspalt, el så använde man tegel och murbruk som är vattentäta, el så använde man typ markisolering som ju är gjord för att kunna hantera extrema fuktmängder.

Kan det kalla golvet bero på luftläckage via ventilen in i mellanbjälklaget?

12. R
    Medlem Nivå 1
    ventilen är nog en stor bov. Första tanken var att försöka mura i ovankant på ventilhålet så man minimerar risken för att det drar in luft upp i isoleringen ovanför man jag vet inte om man gör något tokigt då. Petade iaf upp lite isolering i väggen ovanför ventilhålet och sen så monterade jag freschventil i hålet. ventilhålet var ju från början runt 15-16 cm men freshventilen var ju röret 100mm på så jag stoppade isolering runt röret och fyllde hålet utifrån och in innan jag monterade ventilen på innerväggen. Men det är ändå lika kallt på golvet och en lite bit upp på väggen tycker jag. vågar fan inte spruta upp isolering i skumform heller. man har ju läst gabska mkt negativt om det. jag tro man får börja med att montera bort ventilen igen i sommar när det är drägligt temp ute och fylla upp i väggen så gott man kan utan att knöla och sen bryta upp golvet i sovrummet och verkligen se till att trossbotten är isolerad ok och se om man kan förbättra det.

13. Oldboy
    Medlem · Nivå 14
    Kommer jag ihåg fel el hade inte du källare?
    Är det inte enklare att öppna upp i källartaket och inspektera?

För att få golvet varmt bör det räcka att vindtäta trossbotten ut mot väggen, och sedan fylla på med lite trossbottenisolering mot ytterväggen.

Edit: Jag tänker på trossbotten längs med hela ytterväggen.

14. R
    Medlem Nivå 1
    Det är tjock betong i källartaket som på ritningen ovan så det blir nog värre. :) Frugan blir väl glad om sovrummet får renoveras och nya tapeter och matta så man får väl glädja sig åt det iaf ;-D