2 472 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Elförbrukning November före/efter tilläggsisolering
I somras byggde vi om hela taket på vårt hus. Tidigare fanns 10-15cm sågspån som isolering och nu efter renoveringen ligger det 30cm lösull. Taket höjdes även ca 120cm upp till nock så volymen i stugan har ökat ganska ordentligt (kräver mer uppvärmning)
Nu när vi kommit in i December månad kan jag konstatera att elförbrukningen i år för November månad minskat med hela 310 kWh. 1138kWh förbrukades i November 2013 mot 828kWh November 2014. Förutsättningarna mot förra året har varit precis samma. LLVP för uppvärmning av övervåning samt elektrisk golvvärme för uppvärmning av nedervåning, dock var medeltemperaturen 3 grader i November 2013 mot 6 grader November 2014 som hjälpt lite.
Det här måste jag säga är en ganska trevlig förbättring! Finns det någon annan som gjort liknande förbättring och har några siffror? Ska bli intressant att se vad December månad blir. Förra året förbrukades 1349kWh i December så om jag kan komma ner mot 1000kWh är jag mycket nöjd och att det känns som väl investerade pengar!
MVH
Daggen
Nu när vi kommit in i December månad kan jag konstatera att elförbrukningen i år för November månad minskat med hela 310 kWh. 1138kWh förbrukades i November 2013 mot 828kWh November 2014. Förutsättningarna mot förra året har varit precis samma. LLVP för uppvärmning av övervåning samt elektrisk golvvärme för uppvärmning av nedervåning, dock var medeltemperaturen 3 grader i November 2013 mot 6 grader November 2014 som hjälpt lite.
Det här måste jag säga är en ganska trevlig förbättring! Finns det någon annan som gjort liknande förbättring och har några siffror? Ska bli intressant att se vad December månad blir. Förra året förbrukades 1349kWh i December så om jag kan komma ner mot 1000kWh är jag mycket nöjd och att det känns som väl investerade pengar!
MVH
Daggen
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Jag gjorde en liknande iakttagelse när jag isolerade vinden med 50 cm ekofiber ovanpå 5-15 cm sågspån förra året:
http://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/227377-hur-ser-varmerakningen-ut-kalla-december-5.html
Det är som sagt viktigt att kompensera för graddagarna, annars vet du inte vad du jämför med.
I mitt fall jämförde jag december 2012 vs 2013, förbrukningen dec 2013 var 53% lägre än dec 2012, men efter kompensering för graddagarna så blev sänkningen 27%. Bra nog tycker jag.
http://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/227377-hur-ser-varmerakningen-ut-kalla-december-5.html
Det är som sagt viktigt att kompensera för graddagarna, annars vet du inte vad du jämför med.
I mitt fall jämförde jag december 2012 vs 2013, förbrukningen dec 2013 var 53% lägre än dec 2012, men efter kompensering för graddagarna så blev sänkningen 27%. Bra nog tycker jag.
Ja det har varit varmare i år jämfört med förra året... 6 grader i snitt November 2014 mot 3 grader November 2013. För att få en exakt beräkning måste man såklart räkna på det mer noggrant och kanske bryta ner det på dagsbasis samt att LLVPn jobbar bättre vid 6 grader än 3 osv men i det stora hela känns det som att det blev en förbättring.
Kanske bara jag som som är övertaggad och tror att det blev mycket bättre än vad det i själva verket är :wow:
Kanske bara jag som som är övertaggad och tror att det blev mycket bättre än vad det i själva verket är :wow:
Nu när vi avslutat December 2014 kan jag konstatera att förbrukningen i December landade på 950kWh mot förra årets 1350kWh dvs en reducering på 400kWh... Medeltemperaturen December 2014 var något kallare än än December 2013, +1 mot förra årets +3 grader så nog gav den nya isoleringen resultat :wow:
Återigen för att få mer exakt beräkning ska man ta hänsyn till gradtimmarna under hela månaden.
MVH
Daggen
Återigen för att få mer exakt beräkning ska man ta hänsyn till gradtimmarna under hela månaden.
MVH
Daggen
Klicka här för att svara