Cellulosa isolering alltså

Mikael_L
Med diffusionsöppen färg, typ slamfärg, har det goda chanser att klara sig. Det finns ganska många gamla falu-röd-målade hus där panelen sitter kloss mot timmer eller plankvägg utan luftspalt som har klarat sig bra.
Troligen finns det fler faktorer i ekvationen, såsom klimat på orten osv som kan stöka, men iaf...

Jag skulle dock vara betydligt mer orolig för plastfärgsmålade hus (typ akrylatfärg) utan ordentlig luftspalt.

Aha.. faluröd gammal stuga från 30 talet.
Det finns inget timmer eller plank bakom panelen. Bara tomrum. Panelen sitter bara spikad i reglar med cc 45.

Mikael_L
Holpers skrev:
Panelen sitter bara spikad i reglar med cc 45.
Med vindpapp mellan reglarna och panelen då, alltså?
Och dessa reglar är alltså stående 120mm och i cc45?

Om jag förstod ditt inlägg tidigare rätt ...

Ja, precis.
Å liggande panel.

Cellulosa skulle enligt tillverkaren funka bra eftersom den kan absorbera och avge viss fukt.

God jul.

Fortsätt med riktig slamfärg så ska det nog inte vara några problem att köra utan luftspalt. Så har man byggt i århundraden.

Angående den invändiga vindpappen. Detta brukar kunna vara en kompromiss i äldre hus mellan ingen ångspärr och plast. Pappen stoppar konvektion men tillåter diffusion. Det är konvektion som står för nästan all fukttransport ut i isoleringen. Samtidigt blir väggen inte lika instängd som kan vara en risk i en äldre konstruktion. Till cellulosa och annan hygroskopisk isolering brukar dock en speciell ångbromspapp användas som är mycket kraftigare än vanlig vindpappen.

• Gilla
Holpers
  • Laddar…
Tack för er ovärdeliga kunskap.

Pappen är från 1930 men om jag nån gång byter panel så kan man ju släga på ytterligare ett lager med riktig papp och fixa luftspalt.

Nu måste jag bara få nån isolering i väggarna utan att bygga om hela huset.

God jul på er.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.