Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G
martin43: [citat] Man kommer rätt långt med 100 Mbit även om sonen tycker det tar lite tid att uppdatera Fortnite ibland. :) Netflix, SVT play mm går konstant. (Obs det är Megabyte/s i diagrammet) [bild]
AndersS: De konfigureras olika så att FWA får visst företräde/kapacitet. Men du får läsa utifrån de operatörer som har funktionen och täckning hos dig.
N_Malmö: Nä det delas upp från ett orange rör och 3 olikfärgade hårdare plast kablar försvinner vidare till grannarna (allt detta i markbädden/gräsmattan. Möjligen ligger de i oranga rör längre bort från delningen, men så långt behöver jag inte gräva, varför jag låter det vara oklart.
PatrikC70: [citat] nix, den får sitta kvar. Håller med är rätt snäv böj. Original från leverantör
RoAd: [citat] Som sagt, jag hade ledarna i munnen. Eller rättare sagt en ledare i munnen som jag skulle skala med tänderna (idiotidé redan där), och den andra låg antagligen mot kinden. Det är nog den i särklass otäckaste el-stöt jag fått i mitt liv.
Mats: Jag har använt köksöverskåp för att gömma mina kopplingsskåp. Kabelmässigt så är det upp till 100 meter utan att tappa hastighet så det brukar räcka ;)
Krokkodriljo: Mitt antivirusprogram ställde till det lite, men nu har jag fått det att funka. Nu tänkte jag ge mig på att försöka använda min gamla router som temporär switch.
badano: [citat] [citat] [citat] Löste det genom att sätta upp en dmz router som kör telldusen så nu funkar allt, lite dåligt att det gick köra via USG
RalleB: Här har ni erat kära Telia: https://www.dn.se/sverige/telia-brot-mot-domstolsorder-avslojade-bredbandskunders-namn/ Domstol sa nej, Telia lämnar ut kunduppgifter iallafall.... Skitföretag....
PM10: Svarar själv med lite feedback Efter hört mig för hos alla ink. LG support,Fastbit och Sappa utan att fått någon förklaring började jag testa igen. Går in på ljudinställningar, scrollar ner till ljud DTV, där finns ett antal inställningar. Auto vilket den stod på. Ändrade till Dolby, ingen verkan, ändrat till MPEG, nu funkar det. Perfekt synk på SVT1 som var problemet och övriga
Axel.v: Jag är inte riktigt klar än, eftersom det började frysa i marken. Men jag gjorde så långt att jag har en PEM-slang som ligger i en liten grav i gräsmattan och ser anskrämlig ut, och jag har dragit kabeln så jag har fungerande nätverk och lite lägre motivation av avsluta projektet helt. Nåväl, jag drog kabel med fiskelina när slangen låg på plats och var glad att jag fick hjälp med
[SKPG]Zamora: [citat] Ja, där borde det räckt med en brunn. Men bara spekulationer.
blackarrow: Varför inte bara byta ut den gamla Telia Wi-Fi-routern mot den nya Google Nest pucken som då får agera router? Att det saknas en LAN-kabel tillbaka till 16 portars switchen är ju ingen skillnad mot innan.
pegee: Det var nästan för enkelt. Tack igen!! [bild]
blackarrow: En switch från TP-Link med plåtchassi och skärmade RJ45 är inte speciellt dyr och har livstids garanti. ;) En central ”jordpunkt” och undvika jordslingor, inte jorda ihop grejer som i sig är jordade, är väl en bra utgångspunkt :rolleyes: om man vill använda skärmad kabel. [bild]
A-Man_08: [citat] Du kan ha routern utanför och ändå koppla den till uttagen. Koppla lan på routern till valfritt uttag i ett rum tex uttag 1 , internet kommer då in på uttag 1 i skåpet. Där kopplar du in uttag 1 till en switch i skåpet och sedan kopplar du switchen uttag till dom uttagen du önskar koppla koppla in i respektive rum. Rotern matar switchen via uttag 1 och switxhen fördelar sedan
Residens: Gör man som proffsen gör så finns det få tillfällen när man behöver använda en modulartång. En fast installerad ledning avslutas med ett uttag, en hona alltså. På samma vis som elledningarna i väggen slutar i ett uttag på väggen. För uttagen på vägen använder man inte modulartänger. Återstår då korskopplingskablarna eller patchkablarna om man så vill. Då gör man bäst i
gråsten: Det som talar för blåst fiber är att det i TS inlägg står att det finns rör, förmodligen för hela sträckan 200 meter. Frågan är hur man får in duct eller kabel i 200 meter rör eller slang. Uppåt nittio meter kan man klara med glasfiberstav på rulle. Det vore intressant att höra om lite erfarenheter av dragning av duct eller kabel så långa sträckor. Funkar tryckluft - eller kan
merbanan: [citat] Att notera så bygger man ju nät där det är ekonomiskt försvarbart. Om man bygger ett 5G nät med avsikt att förse en massa hushåll med snabb uppkoppling så är det nog rimligt att det finns en kundgrupp som är mottagliga för tjänsten. I detta fall med grannar i närhet som redan har fått fiber så är nog huvudgruppen av intresserade redan anslutna varvid jag skulle anta att
PerssonNiklas: Kollat med kamera nu, röret har lagt sig längs ett hörn, ca 5cm från hålet, så inte helt ute och cyklade med mitt ögonmått när jag grävde i isoleringen! Har beställt några supermagneter som jag ska försöka använda mig av.
Rolle85: Jag satte en liten dosa på insidan som man trycker i kabeln. Det funkar bra [bild]
hackatall: [citat] Hur i hela friden kan elen vara så dyr? Det finns ju ström direkt i eluttaget? :thinking: Skämt åsido, men du måste väl förstå att fiberkabeln har en andra ände som inte är direkt i närheten av huset?
gråsten: Enligt routerns log varar förbindelsen något dygn innan den förnyas till samma adress.
Staffans2000: Senaste nytt, är egentligen inget nytt. Allt fungerar till min stora förvåning fortfarande som det skall, även på Agrias och Västra götalandsregionens hemsidor. Så nu agerar jag efter mottot: -reparera inte det som redan fungerar! Staffan
Boss89: [citat] Hej det är av Telia som kör ett rabatterat pris under en viss period.
Nerre: Jo, men jag känner inte riktigt för att slänga två fungerande Chromecast för att uppgradera till Ultra. TechChad bor kanske inte granne med ett hyreshus så det är närmare ett dussin andra trådlösa nätverk inom räckvidd?