[SKPG]Zamora
[SKPG]Zamora: [citat] Ja, där borde det räckt med en brunn. Men bara spekulationer.
18 svar · 4,2k läst
·
blackarrow
blackarrow: Varför inte bara byta ut den gamla Telia Wi-Fi-routern mot den nya Google Nest pucken som då får agera router? Att det saknas en LAN-kabel tillbaka till 16 portars switchen är ju ingen skillnad mot innan.
9 svar · 5,4k läst
·
pegee
pegee: Det var nästan för enkelt. Tack igen!! [bild]
3 svar · 1,4k läst
·
blackarrow
blackarrow: En switch från TP-Link med plåtchassi och skärmade RJ45 är inte speciellt dyr och har livstids garanti. ;) En central ”jordpunkt” och undvika jordslingor, inte jorda ihop grejer som i sig är jordade, är väl en bra utgångspunkt :rolleyes: om man vill använda skärmad kabel. [bild]
25 svar · 17,1k läst
·
R
Rolle85: Tack
56 svar · 8,0k läst
·
R
56 svar · 8,0k läst
·
Vassalena
Vassalena: Har du nått någon framgång i ärendet?
1 svar · 2,7k läst
A
A-Man_08: [citat] Du kan ha routern utanför och ändå koppla den till uttagen. Koppla lan på routern till valfritt uttag i ett rum tex uttag 1 , internet kommer då in på uttag 1 i skåpet. Där kopplar du in uttag 1 till en switch i skåpet och sedan kopplar du switchen uttag till dom uttagen du önskar koppla koppla in i respektive rum. Rotern matar switchen via uttag 1 och switxhen fördelar sedan
8 svar · 4,0k läst
·
R
Residens: Gör man som proffsen gör så finns det få tillfällen när man behöver använda en modulartång. En fast installerad ledning avslutas med ett uttag, en hona alltså. På samma vis som elledningarna i väggen slutar i ett uttag på väggen. För uttagen på vägen använder man inte modulartänger. Återstår då korskopplingskablarna eller patchkablarna om man så vill. Då gör man bäst i
8 svar · 5,6k läst
G
gråsten: Det som talar för blåst fiber är att det i TS inlägg står att det finns rör, förmodligen för hela sträckan 200 meter. Frågan är hur man får in duct eller kabel i 200 meter rör eller slang. Uppåt nittio meter kan man klara med glasfiberstav på rulle. Det vore intressant att höra om lite erfarenheter av dragning av duct eller kabel så långa sträckor. Funkar tryckluft - eller kan
16 svar · 4,0k läst
M
merbanan: [citat] Att notera så bygger man ju nät där det är ekonomiskt försvarbart. Om man bygger ett 5G nät med avsikt att förse en massa hushåll med snabb uppkoppling så är det nog rimligt att det finns en kundgrupp som är mottagliga för tjänsten. I detta fall med grannar i närhet som redan har fått fiber så är nog huvudgruppen av intresserade redan anslutna varvid jag skulle anta att
17 svar · 4,8k läst
PerssonNiklas
PerssonNiklas: Kollat med kamera nu, röret har lagt sig längs ett hörn, ca 5cm från hålet, så inte helt ute och cyklade med mitt ögonmått när jag grävde i isoleringen! Har beställt några supermagneter som jag ska försöka använda mig av.
22 svar · 3,5k läst
·
R
Rolle85: Jag satte en liten dosa på insidan som man trycker i kabeln. Det funkar bra [bild]
95 svar · 9,9k läst
·
H
hackatall: [citat] Hur i hela friden kan elen vara så dyr? Det finns ju ström direkt i eluttaget? :thinking: Skämt åsido, men du måste väl förstå att fiberkabeln har en andra ände som inte är direkt i närheten av huset?
222 svar · 30,9k läst
·
Pear4Life
Pear4Life: Skulle väl vara färgen då ;) Kör! :)
5 svar · 905 läst
·
G
gråsten: Enligt routerns log varar förbindelsen något dygn innan den förnyas till samma adress.
3 svar · 1,6k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: Senaste nytt, är egentligen inget nytt. Allt fungerar till min stora förvåning fortfarande som det skall, även på Agrias och Västra götalandsregionens hemsidor. Så nu agerar jag efter mottot: -reparera inte det som redan fungerar! Staffan
133 svar · 16,2k läst
·
Boss89
Boss89: [citat] Hej det är av Telia som kör ett rabatterat pris under en viss period.
10 svar · 1,6k läst
N
Nerre: Jo, men jag känner inte riktigt för att slänga två fungerande Chromecast för att uppgradera till Ultra. TechChad bor kanske inte granne med ett hyreshus så det är närmare ett dussin andra trådlösa nätverk inom räckvidd?
46 svar · 6,8k läst
·
T
Tubie: Hej! Har nyss gått över till bredband från Boxer med deras router "Wifi Hub L1". Får inte uppkopplingen av vår Sector Alarm-app att fungera som kopplas in en av routernas LAN-portar. Ringt Sector Alarm som gett mig deras portar (flera stycken) för att kunna köra "port forwarding" i Boxers router. Funkar ändå inte. Osäker på vilken lokal IP adress jag ska lägga in i port forwarding.
0 svar · 3,3k läst
P
pmd: [citat] Lite sen kommentar, kanske, men här kommer en erfarenhet av Ip-only. Förra veckan var det fyraårsjubileum för vår fiberbeställning. Vi kan fortfarande inte få ett preliminärt besked om när vi kan tänkas bli inkopplade. Fiberrör grävdes ner på vår tom redan cirka ett halvår efter beställningen, men sen har det inte hänt mer här. Jag ställer frågan om ungefärlig tid
445 svar · 67,7k läst
·
Snigla
Snigla: Tror de kopplat in mina grannar oxå .. ungefär samtidigt som oss - men vi har annat bolag pga deras strul. Skönt med fiber :cool:(y)
1,0k svar · 202,9k läst
·
S
S 3/6: Det är inte ovanligt, att man tappar en hel del i kommunikationen från den ena meshenheten till den andra. Jag har nominellt 350 Mbits/sekund in till medieomvandlaren. Trådlöst från den första meshenheten – en Asus Lyra – till mobilen blir det nästan fullt ös in på några meters avstånd. Från den andra Lyran på övervåningen blir det runt 180 Mbits/sekund in. Från den tredje,
11 svar · 6,9k läst
blackarrow
blackarrow: Utan router blir det inget LAN och du skulle inte får adresser till alla anslutna enheter. Första Mesh burken med kabel till mediaomvandlaren får agera Mesh-router. Sen blir de andra två Mesh noder. Se hur noderna är installerade fysiskt, avstånd, väggar/tak. Hur många Mesh-noder måste paketen hoppa mellan för att komma till din speldator/X-box? Kabel blir ju bäst. Full fart. Du måste
3 svar · 1,8k läst
·
D
Derbyboy: https://support.openinfra.com/support/solutions/articles/77000355636-prislista-service-och-reparation-med-och-utan-nät-och-serviceavgift- 490 kr eftersom jag betalade in den frivilliga nät- och serviceavgiften veckan innan :)
80 svar · 27,9k läst
·
T
tanaris: Har du en patchpanel som de passar i är det väl bara att köra, vill du att alla ska vara likadana får du komplettera. Bredden kan vara en faktor, min patchpanel klarar t ex bara smalare keystone. Toolless är trevligt. I vägguttagen kör jag uteslutande Schneider Exxakt. Blanda inte 568A och B, det måste vara samma i bägge ändarna.
2 svar · 2,0k läst
·
tommib
tommib: Ett ytterligare tips är att köpa riktiga patchkablar också. De du har där är till för telefoni och är inte optimala för data. Sådana kan du köpa på t.ex. Kjelle till rimliga priser. Undvik att köpa dem på typ Elgiganten och liknande som tar en hundring för en halvmeters patchkabel. Du bör ju fortfarande ta reda på hur det är kopplat i din lägenhet och vad de två inkommande
9 svar · 7,3k läst
·
useless
useless: [bild]
16 svar · 2,9k läst
·
F
Fredrik K80: [citat] Inga problem med fukt eller kondens ?
24 svar · 4,0k läst
·
1
123a: [citat] Ja där har du rätt, men kombon är ett måste med uttag där man behöver kräm. TV, gamingdator eller annat där man behöver stabilare uppkoppling. Hade som du förespråka gärna haft ett mer uttänkt wifi än vad vi har nu med mesh. Det funkar bra men hade man kunnat planera det från början så hade man gjort något annat. Såg för övrigt tele2 drog igång sitt 5G på riktigt
25 svar · 4,5k läst
lnilsson
lnilsson: Precis, det är ju när man börjar tangera maxlängderna som störningar börjar spela roll
25 svar · 6,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.