Staffans2000
Staffans2000: Senaste nytt, är egentligen inget nytt. Allt fungerar till min stora förvåning fortfarande som det skall, även på Agrias och Västra götalandsregionens hemsidor. Så nu agerar jag efter mottot: -reparera inte det som redan fungerar! Staffan
133 svar · 16,3k läst
·
Boss89
Boss89: [citat] Hej det är av Telia som kör ett rabatterat pris under en viss period.
10 svar · 1,6k läst
N
Nerre: Jo, men jag känner inte riktigt för att slänga två fungerande Chromecast för att uppgradera till Ultra. TechChad bor kanske inte granne med ett hyreshus så det är närmare ett dussin andra trådlösa nätverk inom räckvidd?
46 svar · 6,8k läst
·
T
Tubie: Hej! Har nyss gått över till bredband från Boxer med deras router "Wifi Hub L1". Får inte uppkopplingen av vår Sector Alarm-app att fungera som kopplas in en av routernas LAN-portar. Ringt Sector Alarm som gett mig deras portar (flera stycken) för att kunna köra "port forwarding" i Boxers router. Funkar ändå inte. Osäker på vilken lokal IP adress jag ska lägga in i port forwarding.
0 svar · 3,3k läst
P
pmd: [citat] Lite sen kommentar, kanske, men här kommer en erfarenhet av Ip-only. Förra veckan var det fyraårsjubileum för vår fiberbeställning. Vi kan fortfarande inte få ett preliminärt besked om när vi kan tänkas bli inkopplade. Fiberrör grävdes ner på vår tom redan cirka ett halvår efter beställningen, men sen har det inte hänt mer här. Jag ställer frågan om ungefärlig tid
445 svar · 67,8k läst
·
Snigla
Snigla: Tror de kopplat in mina grannar oxå .. ungefär samtidigt som oss - men vi har annat bolag pga deras strul. Skönt med fiber :cool:(y)
1,0k svar · 203,2k läst
·
S
S 3/6: Det är inte ovanligt, att man tappar en hel del i kommunikationen från den ena meshenheten till den andra. Jag har nominellt 350 Mbits/sekund in till medieomvandlaren. Trådlöst från den första meshenheten – en Asus Lyra – till mobilen blir det nästan fullt ös in på några meters avstånd. Från den andra Lyran på övervåningen blir det runt 180 Mbits/sekund in. Från den tredje,
11 svar · 7,0k läst
blackarrow
blackarrow: Utan router blir det inget LAN och du skulle inte får adresser till alla anslutna enheter. Första Mesh burken med kabel till mediaomvandlaren får agera Mesh-router. Sen blir de andra två Mesh noder. Se hur noderna är installerade fysiskt, avstånd, väggar/tak. Hur många Mesh-noder måste paketen hoppa mellan för att komma till din speldator/X-box? Kabel blir ju bäst. Full fart. Du måste
3 svar · 1,8k läst
·
D
Derbyboy: https://support.openinfra.com/support/solutions/articles/77000355636-prislista-service-och-reparation-med-och-utan-nät-och-serviceavgift- 490 kr eftersom jag betalade in den frivilliga nät- och serviceavgiften veckan innan :)
80 svar · 28,1k läst
·
T
tanaris: Har du en patchpanel som de passar i är det väl bara att köra, vill du att alla ska vara likadana får du komplettera. Bredden kan vara en faktor, min patchpanel klarar t ex bara smalare keystone. Toolless är trevligt. I vägguttagen kör jag uteslutande Schneider Exxakt. Blanda inte 568A och B, det måste vara samma i bägge ändarna.
2 svar · 2,1k läst
·
tommib
tommib: Ett ytterligare tips är att köpa riktiga patchkablar också. De du har där är till för telefoni och är inte optimala för data. Sådana kan du köpa på t.ex. Kjelle till rimliga priser. Undvik att köpa dem på typ Elgiganten och liknande som tar en hundring för en halvmeters patchkabel. Du bör ju fortfarande ta reda på hur det är kopplat i din lägenhet och vad de två inkommande
9 svar · 7,5k läst
·
useless
useless: [bild]
16 svar · 2,9k läst
·
F
Fredrik K80: [citat] Inga problem med fukt eller kondens ?
24 svar · 4,0k läst
·
1
123a: [citat] Ja där har du rätt, men kombon är ett måste med uttag där man behöver kräm. TV, gamingdator eller annat där man behöver stabilare uppkoppling. Hade som du förespråka gärna haft ett mer uttänkt wifi än vad vi har nu med mesh. Det funkar bra men hade man kunnat planera det från början så hade man gjort något annat. Såg för övrigt tele2 drog igång sitt 5G på riktigt
25 svar · 4,6k läst
lnilsson
lnilsson: Precis, det är ju när man börjar tangera maxlängderna som störningar börjar spela roll
25 svar · 6,3k läst
B
Bigfoot: Då ska jag kolla lite på Asus också. Jag kommer nog inte att använda så mycket "extra" funktioner, men jag vill gärna ha möjligheten.
4 svar · 1,3k läst
P
ptlf: [citat] Det har jag redan testat, ingen skillnad.
10 svar · 1,9k läst
J
Jocke Best: [citat] Precis, eller så gör du som i inlägget ovan med airties tex. Du behöver 3 enheter totalt av antingen ruckus, airties eller technicolor. Eller drar kabel.
6 svar · 2,2k läst
·
Bono_R
Bono_R: Ok tack för svar jag får ringa dataföretaget och höra med dem och se vad de säjer
6 svar · 1,6k läst
13th Marine
13th Marine: Den kan nog sluta lite var som helst. Enklast är att begära utstakning av ledningen, det gjorde jag med vår, de kommer ut med sökare och kan hitta ledningen. Ledningskollen.se brukar vara den man använder.
10 svar · 2,0k läst
·
M
merbanan: Vissa versioner av HomePlug använder jord, nolla och fas för kommunikation. Om jord eller nolla inte följer med hela vägen mellan de 2 punkterna för kommunikation så blir länkhastigheten försämrad, så har man flera jordfelsbrytare kan det hända att nollan in delas. Om något i den elektriska miljön förändras (man kopplar i en elektrisk apparat) så kan länken förändras. Detta
7 svar · 3,5k läst
A
AndersS: Utifrån att du verkar vara ganska ny med nätverk, gör det enkelt. Med Telias router får du en tydlig avlämning/konfiguration av Telias tjänster, t.ex. VLAN. Sedan bygger du ditt WLAN/wifi efter det med egna AP, dvs inget sådant i Telia routern. Mina AP har två eth-portar som jag kan nyttja bl.a. till IPTV-boxen.
90 svar · 14,6k läst
·
D
Daniel__s: Bytte router samt satte kabeln som går från källare till övervåningen till LAN som någon nämnde tidigare, nu fungerar det (y).
42 svar · 3,5k läst
·
stigen
stigen: [bild]
0 svar · 837 läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Har du kollat på Mina Sidor? https://app.wifog.com/mina-sidor/ Vad har du för nummer?
18 svar · 2,7k läst
·
F
Freddedan: Jo, jag hade kontakt men inte mycket bättre än vad telefonens egen 4G hade, dvs mellan 1-2 prickar och rätt usel bandbredd. Men routern som sådan är stabil och har bra remoteadminfunktioner då det ju är en router anpassad för mer industriellt bruk. Dock ger den medelmåttig Wi-Fi täckning.
3 svar · 1,2k läst
M
Mille 61: [citat] Jo, det blir väl så att jag investerar i en ny Blue-Ray/DVD.
7 svar · 5,0k läst
S
sjoelund: [citat] Börjar med? Har väl varit så i minst 10 års tid att man måste ringa dem och betala extra för ett publikt IP (ej statiskt)? Nu bor jag inte längre i ComHem-hus, men tidigare var jag tvungen att ringa dem iallafall. Det lustiga är väl all mobil till A fungerar... Isåfall borde ju IP vara publikt. Fungerar C till A? Isåfall kan det vara så att ComHem har någon rolig lösning som
10 svar · 2,2k läst
Alfredo
Alfredo: [citat] https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-betalar-ni-foer-internet-via-stadsnaet.398137
2 svar · 956 läst
J
Jocke Best: [citat] Men har du inte tillgång till det? Är du med i styrelsen?
6 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.