Byggahus.se

Bredband ...konstigt dyrt

1. P
    Medlem · 27 inlägg

Per.berge00

Medlem
    Hur i hela fridens namn kan en bredbandsanslutnin från gatan till mitt hus kosta 24 tusen? Det är 5 meter
    Näää fortsätter med mobilt bredband.
    Förstår inte, då det ett tag påstods att ”alla” skall FÅ bredband.
    Någon annan som undrar?

• Laddar…
  2. G
    Husägare · Stockholm · 64 inlägg

GammaltSomNytt

Husägare
    Är väl en andel av kostnaden att dra det i gatan fram till området också, bara att du betalar din andel när du väljer att koppla in dig?

• Laddar…
  3. P
    Medlem · 27 inlägg

Per.berge00

Medlem
    Förvisso, men jag har ingen andel i något nätverk. De kan ju försöka sälja en andel möjligtvis.

4. Forlowt
    Renoverare · Helsingborg · 395 inlägg

Forlowt

Renoverare
    Vi gav nästan 30k i efteranslutning... Små pengar i långa loppet.

Använder än 4g modem

5. P
    Medlem · 27 inlägg

Per.berge00

Medlem

6. P
    Medlem · 27 inlägg

Per.berge00

Medlem
    Men det är ett fritidshus=
    Begränsad användning
    250 mb räcker 2 månader med 2 tim streaming/ dag inkl mail etc
    Kostar ca 1500 för 2 mån ( gäller 1 år)

7. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 27 913 inlägg

MathiasS

Medlem
    Just nu ligger någon ute med pengar för att ha grävt hela vägen fram till dig. Den kostnaden fördelas på alla fastigheter i ditt område och den som gjort den initiala investeringen får betalt vartefter fastigheter ansluter sig. Därför betalar du inte bara för de 5meter som grävs i det ögonblick du ansluter dig, utan också för en del av den kostnad någon redan haft för att ta sig fram till ditt hus. Om det är en operatör, kommun, energibolag eller liknande som erbjuder anslutningen så har du inget andelsägande i nätet, du betalar bara en del av vad det kostar att gräva hela vägen fram till ditt hus. Ägandet kvarstår hos nätägaren.

Har inte hört om någon som ger bort fiberanslutningar till villor gratis så vad gäller ordet "FÅ" så föreligger det sannolikt någon sorts språkförbistring.

Fortsätt du med mobilt bredband om du är nöjd med det - det blir bäst så!

8. A
    Medlem · Kalmar Län · 11 933 inlägg

AndersS

Medlem
    Blir ju inte billigare för att det är ett fritidshus att bygga/gräva en infrastruktur med fiber så att fastigheterna sedan har en anslutningsmöjlighet i fastighetsgräns.
    Som parallell görs det även med el, va, etc, du får betala för investering i den "gemensamma" delen av nätverket/infrastrukturen utan att själv äga något. Med VA-kan det även bli tvångsanslutning.

Så se det positiva, har du inte behovet så behöver du inte ansluta.
    Jag fick ett erbjudande för fritidshuset på 20" och tackade ja, blev sedan ingen installation i vårt område (endast ett tiotal fastigheter) pga av endast två som tackat ja. Blev för dyrt med att ansluta då det krävdes 2km grävning för att ansluta området trots 60% bidrag och så få som tackat ja.

9. S
    Medlem · Uppsala · 692 inlägg

Strontus

Medlem
    Få, som i att det skulle vara gratis? Det kan jag inte påminna mig att det någonsin påstods.

10. A
    Medlem · Kalmar Län · 11 933 inlägg

AndersS

Medlem
    Det var nog egen tolkning, eller kanske försvann något; få "tillgång" till bredband. Men det får man också via mobilnätet, så i ts fall är det uppfyllt.

11. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 10 251 inlägg

Alfredo

Besserwisser
    Den dag du eventuellt säljer fastigheten kommer nog en presumtiv köpare att ta med en eventuell "andel", eller avsaknaden av sådan, i sin värdering.

12. B
    Medlem · 120 inlägg

Bonzo2000

Medlem
    Det blir säkert billigare om du nöjer dig med en kabel som bara läggs ner de 5 meterna på din tomt och sedan inte ansluts till resterande delar av nätet.

Är det bara den delen du vill betala för så känns det väl rimligt? Att du sedan inte kommer ha någon användning för det är väl ett mindre problem, det blev ju åtminstone billigt.

13. J
    Medlem · stockholm · 3 387 inlägg

JohanLun

Medlem
    Mina föräldrars fritidshus kommer få fiber närsomhelst. Vi har haft en diskussion om detta. Det finns idag ett mobilt bredband som "inte kostar något" (för mina föräldrar) med obegränsad data, kapaciteten räcker för att titta på film med good-enough upplösning på tex netflix sett till storlek och prestanda på de TV apparater som finns där.

Men, för att de som är fastboende skulle få någon fast lina så var även fritidshusen tvugna att teckna sig (annars ville inte bolagen, IP-only + Telia skulle från början båda dra fiber, båda drog sig ur men IP-only gjorde en ny repa i somras) annars blev det inte ekonmi i det. Dessutom, iom vårt hus ligger "längst bort" på vägen så misstänker jag att en efteranslutning skulle bli betydligt dyrare än det erbjudande som finns idag (går fibern precis förbi huset till andra anonenter längre bort på vägen kanske man kan tänka annorlunda).

I slutänden så resonerade vi så att det är inte deras behov av surf som ska avgöra detta utan om de har råd att ta kostnaden så är det på sikt bra för utvecklingen av området och en framtidssäkring.

Det viktiga tycker jag är hur avtalet ser ut om du bestämmer dig för att dra in fibern men inte vill teckna abonemang. Får du 0 i månadskostnad då? Om du får en månadskostnad på nån hundring så kommer ju den att ticka en löpande kostnad. Installationskostnaden, om du har råd med den, är pengar som snart är glömda och sen är fibern en bonus den dag som den verkligen behövs.

Jag tror inte vi kommer teckna något abonemang sålänge mobila bredbandet funkar bra och räcker till. Men den dagen det behövs är allt klart och ett telefonsamtal (eller klick för all del) bort.

14. pacman42
    Medlem · Västra Götaland · 7 142 inlägg

pacman42

Medlem
    När vi byggde bredbandet där jag bor så kostade varje fastighet 12000kr i fast kostnad, dvs stomnät+anslutning inne i fastighet mm. Till detta kom sedan grävning till varje enskild fastighet med en meterkostnad, likaså fiber till meterkostnad osv. I slutänden hamnade man på ca 18000kr/fastighet.

Detta förutsatte dock att all grävning gjordes samtidigt, dvs att grävmaskinerna var på plats redan. För efter anslutning så blev det ca 5000kr dyrare bara I inställelseavgifter för entreprenörerna. Detta var med de förutsättningar som gäller där jag bor.

Jag vet andra som fått en lägre kostnad för installationen, men istället betalat dyrt för abonnemangen (exempelvis genom att vara låst till en operatör i fem år med höga månadskostnader). Det blev inte billigare.

De grannar som ansluter sig nu får betala 40000kr. Energibolaget har för mycket att göra så de har höjt priserna så att det blir lagom antal kunder så att de hinner med.

Bara för att sätta saker i perspektiv.

15. G
    Medlem · 480 inlägg

Galten

Medlem
    I mitt område var det mycket skrämseltaktik från Telia Öppen Fiber att ansluta sej direkt (för 21.000) eftersom det skulle bli mycket dyrare att ansluta sej i efterhand. Det skulle visa sej inte vara direkt sant...

Dessutom var det inte ens Telias fiber i gatan. De grannar som anslöt sej sej senare har gjort det för runt 13.000 (fast då till Bahnhof eller Com Hem). Fiberägaren (scanova) släpper in andra leverantörer att koppla upp sej på samma fiber i trottoaren

Så det är inte självklart att det blir dyrare i efterhand

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.