16 224 läst ·
133 svar
16k läst
133 svar
Via Bahnhofs bredband kommer jag inte in på Agria och Västragötalandsregionens hemsida
Jag tycker Staffan ska lämna tillbaka sitt gamla IP-nummer och be att få ett nytt.
Tex genom att avaktivera WAN, sova på saken, aktivera WAN igen nästa dag. Fast jag har ingen aning om hur länge operatören kommer ihåg ip-adressen Staffans router haft. Man kan iaf se vilket ip-nummer man har. I inlägg #108 har jag också föreslagit en metod för att byta ip-nummer.
zzzz
Tex genom att avaktivera WAN, sova på saken, aktivera WAN igen nästa dag. Fast jag har ingen aning om hur länge operatören kommer ihåg ip-adressen Staffans router haft. Man kan iaf se vilket ip-nummer man har. I inlägg #108 har jag också föreslagit en metod för att byta ip-nummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
zzzz
Det är inte alltid att detta fungerar. Operatörer som bara tillåter en användare per port kommer inte att tillåta detta. Jag har varit med om att behöva återanvända min gamla routers MAC-adress på min nya för att det skall fungera utan att jag är från kopplad till dess att DHCP-leasen går ut, men det var ett par år sedan nu. De flesta tillåter nog två adresser under en tid, även om bara den senaste leasen får skicka trafik.X xLnT skrev:
Det är nog lite olika som sagt. Hos Bahnhof bestämmer jag själv vilka MAC som ska vara aktiva. Ansluter jag en MAC som inte är aktiverad tidigare får jag upp en lista i browsern där jag väljer vilka två MAC som ska vara aktiva.
Jag tror de flesta standardiserat sig på 3st Mac/port idag.pacman42 skrev:
Det är inte alltid att detta fungerar. Operatörer som bara tillåter en användare per port kommer inte att tillåta detta. Jag har varit med om att behöva återanvända min gamla routers MAC-adress på min nya för att det skall fungera utan att jag är från kopplad till dess att DHCP-leasen går ut, men det var ett par år sedan nu. De flesta tillåter nog två adresser under en tid, även om bara den senaste leasen får skicka trafik.
Nej, flera operatörer erbjuder bara en IP-adress. En del har valt att erbjuda fler än en, men då blir det privata adresser. Det beror helt på vilken operatör det är.X xLnT skrev:
Jag har inte testat hur mitt abonnemang hos Telia agerar, jag har tidigare haft flera externa IP-adresser hos andra operatörer dock. Men jag har också haft operatörer med enbart en adress.
Man kan ju tillåta mer än en mac-adress utan att tillåta mer än en publik ip-adress.pacman42 skrev:
Nej, flera operatörer erbjuder bara en IP-adress. En del har valt att erbjuda fler än en, men då blir det privata adresser. Det beror helt på vilken operatör det är.
Jag har inte testat hur mitt abonnemang hos Telia agerar, jag har tidigare haft flera externa IP-adresser hos andra operatörer dock. Men jag har också haft operatörer med enbart en adress.
Senaste nytt, är egentligen inget nytt. Allt fungerar till min stora förvåning fortfarande som det skall, även på Agrias och Västra götalandsregionens hemsidor. Så nu agerar jag efter mottot: -reparera inte det som redan fungerar!
Staffan
Staffan
Klicka här för att svara