20 515 läst ·
83 svar
21k läst
83 svar
Dra fiber inne i huset (inte för anslutning till extern fiber)
Tror de flesta hushåll har ett litet nas hela eller motsvarande?A Andy78 skrev:
Skulle tro att företag generellt har mycket lägre behov av bandbredd än privathushåll.A Andy78 skrev:
Tror du på allvar det där du skriver skulle fylla en gigabitlina? 4k film stream ligger inte ens i närheten av 100Mbps.M Marc Abramsson skrev:Bahnhof har ju precis börjat erbjuda 10Gbit.
Tekniken att använda 10 Gbit finns redan i samtliga fibernät låt vara att de kanske behöver uppgradera viss hårdvara.
I och med 5g kommer massvis med nya tjänster bli möjliga idag är det inte aktuellt beroende på bandbredd.
Om vi har 4~5 grabbar hemma som lanar några som strömmar 4-k fim och min fru som arbetar på distans försöker ha ett teams möte? Vad tror du händer med 1 Gb när jag försöker logga in på jobbet samtidigt?
Om du skulle ta och logga din WAN port i en månad så skulle du insett vad jag pratar om.
Vad händer med 1 gbs linan?M Marc Abramsson skrev:Bahnhof har ju precis börjat erbjuda 10Gbit.
Tekniken att använda 10 Gbit finns redan i samtliga fibernät låt vara att de kanske behöver uppgradera viss hårdvara.
I och med 5g kommer massvis med nya tjänster bli möjliga idag är det inte aktuellt beroende på bandbredd.
Om vi har 4~5 grabbar hemma som lanar några som strömmar 4-k fim och min fru som arbetar på distans försöker ha ett teams möte? Vad tror du händer med 1 Gb när jag försöker logga in på jobbet samtidigt?
Till detta har du ju mobiler plattor annat som stör med små skvättar något som laddar ned uppdateringar någon som laddar ned något spel och kvar har man i praktiken 50 ~ 200Mbit att arbeta med inte direkt vad jag tycker är wow men det är ju helt upp till var och en.X xLnT skrev:
Och du är helt säker på att flaskhalsen inte är din router eller Wi-Fi?M Marc Abramsson skrev:
Men visst, har man Wi-Fi 6 prylar som man kan ansluta med 2.5Gbit/s ethernet är det tråkigt att ha 1Gbis/s fiber...
Ja exakt, och givetvis är hela kedjan viktig. Det jag menade var att dra fiber hemma är varken dyrt svårt eller komplicerat tvärtom jämfört med cat6a och betydligt mer framtidssäkrat. Sedan är det klart bra med några gamla ethernet uttag också men det blir nog rätt snart utdaterade till och med husållsmaskinerna kör ju wifi... Snart är allt wifi 6.... Och ethernet samma som för 20 år sedan...något är fel med den ekvationen.
Klicka här för att svara