J
j-o75: [citat] Jag håller tyvärr med.
31 svar · 11,8k läst
A
AndersS: Det är nog därför det blandas lite vad som avses;)
154 svar · 19,1k läst
·
A
AndersS: [citat] Nja, stämmer och stämmer inte. En tjänsteleverantör måste ha avtal med fiberoperatör, så du kan inte beställa din bredbandstjänst från vem som helst utan de som fiberoperatören har avtal med. Skulle det även vara abonnemang för TV blir det ännu mera specifikt. Oftast betalar du en avgift till tjänsteoperatör som sedan betalar till fiber operatör. Men det finns lösningar
19 svar · 3,5k läst
MrJay
MrJay: Den vanligaste fiberkabeln, 4-fiberkabel har 3mm ytterdiameter men jag har även sett modeller som är 5mm - så rätt tunn är den ändå :) Men nu känner jag att vi svävar ut och tråden är besvarad.
11 svar · 1,8k läst
·
[SKPG]Zamora
[SKPG]Zamora: [citat] Man svetsar en likadan kontakt på inkommande fiber, sedan använder man ett skarvstycke för att koppla ihop dom.
9 svar · 3,1k läst
·
A
AndersS: Av de 5 000 000 hushållen så finns 90% inom tätbebyggt område där ca 96% har eller kan få fiber, i princip färdigbyggt med mindre kompletteringar. Det som tillkommer är nya bostadsområden. Tolkning görs utifrån hänvisning "I absolut närhet.." Måttet innebär att antingen: a) en faktisk anslutning finns b) en anslutning kan beställas för högst 40 000 kr eller c) att hushållet
1 svar · 1,4k läst
·
G
Gornor Ulragh: [citat] Jag har exakt samma behov fast bara med en playstation och en appletv istället. Telia router bryggad och sedan 3 st mesh enheter i huset på 3 olika plan. MEN inga sladdar mellan enheter. Kopplar PS och appletv eller vad jag nu behöver med kort nätverkskabel till MESH enheten. Valde lite bättre MESH. Deco 4 kostade knappt 5000 för 3 enheter( rea så jag pyntade 3000kr) Funkar så
28 svar · 8,9k läst
·
G
Gornor Ulragh: Guud vilken teknisk diskussion och inte så lite spekulativ när man diskuterar olika lösningar men inte kan kolla eftersom inte längre har iptv eller kanske ”skickade det otaggat minns inte”. Ni skrämmer slag på icke-nördarna!! Icke nörd beskrivning. Ja du kan enkelt brygga din Telia router för att få MYCKET bättre Wi-Fi och tv och andra saker utan mystiska port prtotokoll. / en
38 svar · 7,2k läst
A
A-Man_08: Om du har öppen fiber eller statsnät borde du kunna se på typ mina sidor hos telenor.
3 svar · 4,2k läst
·
X
xLnT: [citat] En anledning kan ju vara att de där är svindyra.
6 svar · 2,2k läst
·
X
xLnT: [citat] Rakt upp.
7 svar · 2,5k läst
To66e
To66e: [citat] Nu har de varit på plats. Fixat och ser riktigt bra ut. :))
29 svar · 3,7k läst
·
A
AndersS: Använde kanske ordet slarvigt, men arbetsmiljöansvaret vid totalentreprenad kan överlåtas av byggherre till utförande vilket är vanligt vid totalentreprenad för privatpersoner, men ska säkerställas att entreprenören tar arbetsmiljöansvaret. Sedan kan man vrida och vända lite på det, men väljer man att köpa själv och koordinera mellan olika utförare blir det mycket svårt att
32 svar · 6,9k läst
Eklundh
Eklundh: I den samfälligheten som vi bodde i tidigare så var det ett blankt nej. Det resulterade att en grupp startade en utredning om vad det skulle att kosta om samtliga fastigheter kopplades in och presenterade det för styrelsen. Slutade i en omröstning (för alla boende) där det till slut klubbades genom och fiber grävdes in på området där varje enskild husägare fick ta ett beslut om de
2 svar · 3,0k läst
Degerlunden
Degerlunden: [citat] Tack för ett väldigt utförligt svar. Då avvaktar jag tills teknikern har kopplat bort oss från samfällighetens ComHem nät innan jag ger mig på berörda uttag.
5 svar · 1,3k läst
·
A
AndersS: Se det positivt, inte vanligt att "hårdyta" återställs utan det ansvarar fastighetsägaren för på egen fastighet;)
149 svar · 50,1k läst
·
Jockas021
Jockas021: [citat] Har aldrig använt just Biltemas men den ser ju ut att vara godkänd så prova du. Rekommenderar denna: https://www.eldirekt.se/elmaterial/elinstallation/kabelror/kabelskyddsror-50-110mm Slät insida gör stor skillnad för indragningen av kabeln. [citat] Du har helt rätt. Fel av mig.
5 svar · 1,5k läst
A
A-Man_08: Har du separata tvboxar för tvrummet och köket?
3 svar · 854 läst
pacman42
pacman42: [citat] Annars är det inte svårare än att seriekoppla uttagen och att stoppa in en switch där man behöver bryta ut för anslutning av utrustning. Det är sällan bara en sak som skall anslutas har det visat sig i mitt hus.
40 svar · 9,1k läst
·
A
A-Man_08: Testa kabeln i en av routerns nätverksportar med en dator.
25 svar · 8,8k läst
·
Dan_Johansson
Dan_Johansson: Ska du ändå dra kabel är det la lika bra att dra två?
3 svar · 1,6k läst
Snailman
Snailman: [citat] Nej, fick en 4g router för 24 månader, men inte nuvarande modell, det var en tidigare version. Innan den körde jag med en annan leverantör som använde tres nät, med en router med usb uttag på, där jag kunde sätta en dongle med mobilt bredband, så jag visste att det funkade innan jag valde tre. Bodde ute i skogen tidigare då köpte jag en riktantenn på Aliexpress som jag kunde
12 svar · 2,2k läst
[SKPG]Zamora
[SKPG]Zamora: Ett tips annars, om du kan tänka dig att sätta kontakterna själv: Dra kabeln i vita VP10, klamra med TKK. Blir kanonsnyggt!
2 svar · 973 läst
T
TheGame: [citat] Ja, missade den. Men det borde inte saknas nån kanal, iaf inte dom man betalar för. Play-tjänsten finns väll just för att man ska slippa extra boxar och tvillingabonemang.
5 svar · 3,0k läst
A
AndersS: Beror på hur tjänsteabonnemangsavtal är utformat, kan ingå i bredband/Internet utan att det särredovisas utan regleras mellan fiberägaren och tjänsteleverantör. Så läs de avtal som tecknats.
23 svar · 2,9k läst
A
A-Man_08: [citat] Ser ingen fördel att koppla dessa till routern.
4 svar · 1,4k läst
·
C
crallian: Hej! Jag ska dra 4 ethernetkablar till garaget (två för larm, två för internet). Tänkte lägga dom i två PEM25 slangar, om ni inte har något bättre förslag. Frågan är hur jag gör anslutningen in genom husväggen? Ska jag sluta med PEM slangen under tegelkanten, försöka täta på något sätt, och gå med VP snett uppåt genom väggen? Eller finns det någon fiffig metod för att
0 svar · 1,3k läst
·
jasi288
jasi288: Eller denna https://www.opensignal.com/
13 svar · 15,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.