Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G
m_sjogren: Svarar själv för nu har jag fått tummen ur och bytt till tre Aruba InstantOn AP22 drivna av två TP-Link TL-SG1008P som har PoE stöd. Allt gick väldigt smidigt att få igång och det var enkelt att konfigurera. Men det är inte så mycket man kan göra förutom att sätta upp sina nät (antingen med full access eller gästnätverk). Det verkar gå att ha hur många nät som helst. Näten kan
richardtenggren: [citat] Jo så tolkar jag det med, men varför liksom, man hade ju kunnat köra samma lösning som för uttaget med tre hål… Nu ska detta visserligen sitta bakom BVPn och vid Fiberkonverten i änden av tvättstugan, men ändå :p Jag får kanske designa en adapter och be någon printa åt mig eller skära ut en adapterplåt :p
IngaGrönaFingrar: Jag ser att jag missat att skriva hur jag löste detta. Trots att vi använt samma kablar i flera år, så var det kablarna som var boven i dramat. Nya kablar och allt funkar som det skall!
AndersS: Hur många färger som förekommer är oftast beroende av byggfilosofi med många små eller färre stora FOS.
Jocke Best: [citat] Kolla med TFD. De är duktiga.
Sotarn88: [citat] Har en polare som använder huawei b535-232 router och hsr den som mobilt bredband hemma. får ej bra signalstyrka . han säger att det ej hjälper med att sätta på antenner stämmer drt?
snuttjulle: Själv är jag tveksam till en sådan lösning men skönt om det löser det. Om inte annat vet du ju nu att det är någon av kontakterna som behöver göras om. Håller det bara 1 vecka så kan du ju testa kontaktspray på 1 kontakt i taget och använda det som felsökning och komma fram till vilken du behöver göra om. Även om jag skulle rekommendera att göra om alla. Borde ju bara vara 2
Tomture61: [citat] Blev mest irriterad över att WiFi förstärkarna ej ville kommunicera med Viasat routern .
A-Man_08: [citat] 149kr är för internet och tv telefon kostar 10kr. som vi har nu. Går kanske att välja annan operatör för telefoni, inte så insatt tror det är 4 st i fastigheten som har det.
MrJay: [citat] Djupet är OK, tyvärr.. tycker det bör absolut ligga i rör. Personligen har jag förlagt både el och fiber på 70cm djup i egna respektive 50mm rör med rätt färgmarkering (gul för el och grön för fiber) och markeringsbanden på 60cm djup. Om du vågar plantera ovanpå vet jag tyvärr inte, det beror på vad det är du planterar samt hur djupt rötterna går.
jasi288: Nån som fått ökad surfgräns vid förnyat mobil-abonnemang hos 3 ?
Sarcla: [citat] tusentack för all hjälp, nu är problemet löst
AndersS: Ta kontakt med fastighetsägaren och fråga om fiberanslutning och vad som ska finnas i lägenheten. Har tidigare hyresgäst tagit med sig medieomvandlaren och den ska finnas kvar får så får fastighetsägaren lösa det om den ska ingå i lägenheten. Har din bekant beställt/övertagit en fiberanslutning från Telia så är Telia ansvariga för att den är rätt installerad och får ställa
JanneMo: [citat] Det vet jag inte, har inte den här. Men jag kom på att jag ändå behöver något med portar i eftersom Hue-bryggan måste ha tråd så det blir en router i alla fall.
AndersS: Du fick ett bra svar tidigare hur du kan se om det finns någon söktråd lätt åtkomlig vid kabelskyddet. Märkbandet kan ha grön eller orange färg om du måste gräva utan utsättning. Vid en häck kan det saknas där häcken är planterad om man borrat in ducten för att inte gräva sönder häcken, så var extra försiktig här.
sa3afc: Ja, källare, förrådsutrymme eller skrubb tycker jag också är lämpligt utrymme, så att det finns plats att sätta router, switch, patchpanel med mera.
MathiasS: Tidigare var det möjligt att skicka mail till en FB-grupp vilket då blev ett inlägg i gruppens diskussionsdel. Gruppens namn utgjorde epostadressen med groups.facebook.com som domän. Det finns flera beskrivningar på detta på nätet. Tyvärr verkar inte detta fungera längre - jag kan inte hitta gruppens epost och det verkar inte gå att skicka mail som man gjort tidigare. Är det någon som
martin43: [citat] Man kommer rätt långt med 100 Mbit även om sonen tycker det tar lite tid att uppdatera Fortnite ibland. :) Netflix, SVT play mm går konstant. (Obs det är Megabyte/s i diagrammet) [bild]
AndersS: De konfigureras olika så att FWA får visst företräde/kapacitet. Men du får läsa utifrån de operatörer som har funktionen och täckning hos dig.
N_Malmö: Nä det delas upp från ett orange rör och 3 olikfärgade hårdare plast kablar försvinner vidare till grannarna (allt detta i markbädden/gräsmattan. Möjligen ligger de i oranga rör längre bort från delningen, men så långt behöver jag inte gräva, varför jag låter det vara oklart.
PatrikC70: [citat] nix, den får sitta kvar. Håller med är rätt snäv böj. Original från leverantör
RoAd: [citat] Som sagt, jag hade ledarna i munnen. Eller rättare sagt en ledare i munnen som jag skulle skala med tänderna (idiotidé redan där), och den andra låg antagligen mot kinden. Det är nog den i särklass otäckaste el-stöt jag fått i mitt liv.
Mats: Jag har använt köksöverskåp för att gömma mina kopplingsskåp. Kabelmässigt så är det upp till 100 meter utan att tappa hastighet så det brukar räcka ;)
Krokkodriljo: Mitt antivirusprogram ställde till det lite, men nu har jag fått det att funka. Nu tänkte jag ge mig på att försöka använda min gamla router som temporär switch.
badano: [citat] [citat] [citat] Löste det genom att sätta upp en dmz router som kör telldusen så nu funkar allt, lite dåligt att det gick köra via USG
RalleB: Här har ni erat kära Telia: https://www.dn.se/sverige/telia-brot-mot-domstolsorder-avslojade-bredbandskunders-namn/ Domstol sa nej, Telia lämnar ut kunduppgifter iallafall.... Skitföretag....
PM10: Svarar själv med lite feedback Efter hört mig för hos alla ink. LG support,Fastbit och Sappa utan att fått någon förklaring började jag testa igen. Går in på ljudinställningar, scrollar ner till ljud DTV, där finns ett antal inställningar. Auto vilket den stod på. Ändrade till Dolby, ingen verkan, ändrat till MPEG, nu funkar det. Perfekt synk på SVT1 som var problemet och övriga
Axel.v: Jag är inte riktigt klar än, eftersom det började frysa i marken. Men jag gjorde så långt att jag har en PEM-slang som ligger i en liten grav i gräsmattan och ser anskrämlig ut, och jag har dragit kabeln så jag har fungerande nätverk och lite lägre motivation av avsluta projektet helt. Nåväl, jag drog kabel med fiskelina när slangen låg på plats och var glad att jag fick hjälp med