Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G
fp01: Provar igen: Även OM det skulle sitta en UHF-antenn så duger inte dessa gamla kablar och uttag till att distribuera antennsignaler med dagens krav på t.ex skärmning, dämpning osv. Som redan kosntaterat så går det inte att få tag på kontakterna som krävs för att ansluta sig så det blr redan där en hypotetisk fråga med att söka efter antenner på huset eller grannfastigheten. När
stigen: The End of Story! Efter den något skakiga starten för ett år sedan med vårt abonnemang hos Ownit blev det dags att söka en ny leverantör då prishöjningarna började komma varje månad. Tre exakt lika dana mail behövdes innan uppsägningen blev kvitterad! I dom två första mailen hävdades att kundnummer och mailadress inte överensstämde med registrerade uppgifter. Oops! Did it again!
TheJesper: Strålande! Helt enkelt strålande!
goranr: Hej, Har fiberleverantörens router som ej täcker som önskat. Har köpt ett TP-link Deco 5 meshsystem, och börjat testa med, där dess router är kopplad med kabel till befintliga routern. Jag kör med det gamla wifi, och det nya wifi, samtidigt, och kan t.ex jämföra vilket som funkar bäst. Tänker att jag kanske kan ha fasta, närliggande prylar (t.ex. närliggande tv) på det gamla wlan,
rdahlin: Just ”In Wall” har aldrig haft någon Poe-injektor med då tanken med dem är för hotell etc där varje rum får sin egen AP mer egna uttag för up-telefon (via uttaget med Poe) samt ett gästnätsuttag på kabel. I en hemma-installation gillar jag iw om man monterar den vid en tv el dyl där det kan finnas behov av olika när, tex IP-TV och internet-access men att man helst inte vill sätta
MathiasS: Ok, det verkade fungera som det är tänkt. Det var dock ett misstag att installera mgmtstationen på fel IP för nu är det stök med att få Edgerouter och UNMS/UISP att prata med varandra.
Boss89: Yes jag får göra det vid tillfälle. Det märkliga är att när jag skriver in min adress så får jag upp att jag kan beställa bredband via fiber på de största leverantörernas sidor, ownit bredband2 etc. Det borde ju inte va möjligt om inte fiber finns framdraget till huset tänker man.
MathiasS: det blev ett kort svar då jag inte minns hela proceduren utantill. Men, titta i listan över devices i Controllern och identifiera noden som inte är "connected" utan istället "pending adoption" eller liknande. Du hittar all info om det här: https://help.ui.com/hc/en-us/articles/360012622613-UniFi-Device-adoption
AndersS: [citat] Nja, både Telia Öppen fiber, IP-Only, Telenor etc, har använt/använder separata fiberboxar och jag vill inte påstå att det är förvillande att kalla saker för dess rätta namn och ts angav att det var villa, därav ville jag inte förvilla med hur man gör i lägenhet. Men du har helt rätt i att det förekommit att man även slingat/svetsat t.ex. i den låda Inteno har, annan
AndersS: Brukar vara en fiberkassett som det slingas i och en svets med skarvhylsa fastsatt.
fredand44: Trist att de verkar ha utnyttjat byggahus.se som är en så bra site. Gissar att en lösning är att implementera Googles " i am not a robot". Det borde täppa till dylika attacker. Vad tror ni, kan det vare en lösning?
ginnfilt: Skaffade nyligen en Mi Box och hade också läst om att den skulle vara seg. Sneglade på en Shield men tyckte det var lite dyrt och dess mervärde (spelkonsol) tilltalade inte mig. Så det blev en Mi Box och jag upplever den som väldigt snabb. Tar sig blixsnabbt mellan Netflix, Youtube, SVT, TV4, Redbull, Twitch... Och smidigt att kunna prata med fjärrkontrollen i stället för att knappa in
Itaka: År 2015 fick gården besök av försäljare från IP-Only, som då var ett ganska okänt företag. Vi beställde en fiberanslutning eftersom vi hade dåliga mottagningsförhållanden. Anslutningen skulle DEFINITIVT vara på plats "året efter". År 2017, 2018 och 2019 ville jag säga upp avtalet pga avtalsbrott men skulle då tvingas betala mellan 7 och 11 tusen kronor i "skadestånd". I år,
[SKPG]Zamora: Utomhusantenn för mobilt nätverk tex Poynting, router inomhus, wifisamtal.
catherineb: [citat] ja. När vi byggde nytt 2017 så drog vi inga antennkablar.
Segge: [citat] Hmmm hur kunde jag missa den tråden, var ju som klipps och skuren för mig. Får nog bli 3st vinklade keystone då. Bra info gällande plats bakom och vinklat uttag, tänkte mer på att kontakten som ska i inte sticker ut lika mycket och bryter mindre i kabeln, när jag valde vinklade på dom vanliga RJ45 uttagen. Men fanns fördelar bakom också. Började fundera på val av kabel. Hade
Hubbe73: [citat] Du behöver inte pilla ut kortet. Är den fast på din operatör så stäng bara av och sätt på telefonen igen och skit i pinkod. 112 ska funka ändå
harry73: Vi har också bredband2 och priserna för nytt abonnemang varierar mycket Men eftersom man inte har bindningstid, ska man regelbundet kolla priserna och begära det lägsta priset. Vi betalade 355kr för 100/100 nu betalar vi 328kr för 250/100 Vi har IP-Only
Dracula: [citat] Visste inte sådant fanns. tack. Nya datorn kommer ha thunerbolt 3 via usb-c(?)
AndersS: [citat] Stämmer bra, tänkte inte på det, och för Telia Öppen fiber är det då placering av medieomvandlare som kräver längre patchkabel/dragning i samma rum (är det 5 m som är ingår) eller i annat rum än inkommande fiber. Men inom samma rum brukar det troligtvis bara fixas om det inte är någon specialare.
pacman42: [citat] På västkusten skulle inte patchkabel överleva särskilt länge.
AndersS: Och är det ett "smart" system du köpt så blir den första burken du installerar automatiskt konfigurerad som en router, den andra blir sedan med automatik AP vid installation.
cpalm: [citat] En keystone-panel är flexiblare och potentiellt enklare att terminera beroende på vilka keystone-moduler du använder. Men lite beroende på hur många portar du skall bestycka är den också rejält mycket dyrare.
AndersS: [citat] Se också inlägg 78 om midspan som förklarar.
cpalm: [citat] Tror inte det är så vanligt att man drar HDMI någon längre sträcka. Det normala är att man har en egen signalkälla i rummet istället. De där uttagen du länkade till är nog främst till för om man vill dra ett snyggt dolt kablage inom rummet till en TV eller till en projektor i taket. Vad hade du tänkt använda den till?
skaraborgsfakir: [citat] I IBM världen kan man säga att 370 serien implementerade VM i hårdvara.
blackarrow: [citat] Vill man installera en till så hamnar man på beskrivningen hur man konfigurerar en extender för Mesh...men letar man lite till så hittar man Setting up AirTies Ethernet Mesh, länk Ethernet mesh gives you the best of both worlds — the ability to combine multiple access points connected wirelessly or by Ethernet cable. Here's how to set it up. Men de rekommenderar Max 4 st över