Hustillverkare
ymca: Håller med föregående talare... Däremot så kan jag tycka att det är väldigt dåligt av säljaren att inte informer kunden om ändringarna.
Gicke: Reply till jani Jag skulle ha byggt ett garage där jag skulle haft alla prylar under byggtiden. har du lejt bort all montering slipper du se eller flytta alla prylar, men jag har säker flyttat runt alla gippsskivor, innertakspanel, isoleringen etc 10-15 ggr. Jag hade velat veta att tfn och antenn kontakter inte ingår i eljobbet utan kostar extra ca 5000:- Jag lejde bort montering av trapp med
thomasbyggare: This topic has been moved to [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Huspris;action=display;num=1068535680;start=0]Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.[/link] by Marlene Eskilsson.
KarlXII: Ibland är den väldigt liten. En jobbarkompis byggde modulhus (170kvm) för något år sen, i Nacka. Det var ett väldigt lyckat bygge - snyggt och gediget och inget strul med byggaren eller hantverkare. Det är däremot rätt dyrt att driva - de ligger på runt 25000 kwh/år med frånluftsvärmepump. Eller var det 23000...? Iallafall rätt mycket för ett nybyggt hus tycker jag.
BUMBI: Är det någon som vet om det bara finns en säljare på T-hus U:a? Conny Löfgren. Enligt hemsidan finns bara han.
josohl: Hej "hama170"! Så spännande! Det är det vi också vill göra, dvs ett egetritat hus. Var bygger ni? Har det funkat bra hittills? Vad verkar kvm- kostnaden bli? Hör gärna av dig på mail: josefin_ohlsson@hotmail.com
Pillan: Ett bra sätt tycker jag är att läsa leveransdeklarationerna och kolla vilka leverantörer de använder sig av. Om man sen ska välja entreprenör så får man försöka ta referenser på dessa och även titta på hus de byggt (om det är möjligt). Så gör vi i alla fall. /Pillan
BUMBI: Hallå håll er till ämnet!, öppna en ny länk med GOLVVÄRME i stället.
Pillan: Är sugna på ett lätt ombyggt Skärhamn från A-hus, nån som byggt detta hus? Vad jag undrar är om planlösningen känns OK, eller om det känns "plottrig"? Nån som byggt om köket på det huset till en större variant? /Pillan
frasse: Min erfarenhet av Sävsjö är att de inte är riktigt så flexibla som de kanske utger sig för att vara. Vi fick bra kontakt med säljaren till en början, sen hörde vi ingenting på länge. När jag hade jagat honom i ett par veckors tid och till slut fick tag på honom fick jag beskedet att vårt hus avvek för mycket från vad deras produktionsapparat klarade av, så man tackade nej till
johannathomas: Hej ! Skall också bygga ett Harmoni i Värnamo. Vi tycker också att det är ett kanonhus. Planerad inflytt april-04. Nu är det bara att vänta... / Thomas
HeleneSj: Är det någon som har byggt/är på väg att bygga Duett? Funderar på att bygga ett sådant men tycker att allrummet är i minsta laget samt saknar en klädkammare.
Lill_Frazze: Grattis!!!! ;D Vi har också precis blivit husägare... Fast vi får vänta tills juli. :-/Men den som väntar på något gott...
josohl: Tackar för tips! Har även hittat lettiska trähus på http://www.ipars.se/ Tacksam för lite mer info ang föregående inlägg om 4500 kr/kvm...
ymca: Angående examensarbetet: Gör du det åt något speciellt företag eller gör du det på någon av Chalmers instutitioner?
robbin: 1500000 var det priset ni betalade till eksjö hus? Eller har ni räknat med badrummsinredningen och vilket kök har ni valt ? Har ni köpt garaget också därigenom? isåfall ingår det i ditt slutpris? Taklutningen är hur stor? Vi väntar som bäst på egen offert på kvadraten är så spända, Blev överlyckliga när vi hittade dina bilder eftersom vi inte sett huset mer än i katalogen.
common: Lill_Frazze: Inte på huset, på tomten (köpte den av a-hus). Hammerhead: En lite modifierad variant av Falsterbo.
anette_jonas: Här är den informationen jag fan om Lösvirkeshus i Borås AB Bygger och säljer arkitektritade villor i lösvirke Bygger efter kundens önskemål. Lösvirkeshus i Borås AB Västermalmsg. 9, 504 66 BORÅS Tfn/fax 033-10 26 37 Mobiltfn 070-375 06 55
BoByggarn: [citat] För och nackdelar med sten/betonghus diskuteras relativt frekvent här på forumet. De fördelar som brukar framhållas för stenhus är: Ingen risk för fukt och mögel, värmetrögt och brandsäkert. Dessutom är ett stenhus tyst, har du ett mellanbjälklag av betong och innerväggar likaså, så slipper du alla resonansljud som uppstår i ett trähus.
CaJa: Stefan och Anna - och ni andra - vet ni något mer om Sunda stenhus?? Har någon tagit in priser?
CaJa: Är det så att offerten är "bindande"? Jag sammanställer så noga jag kan hur jag vill ha det inuti huset, med isolering, innerväggar, köksutrustning och luck/bänkkvalitet, spottar, eluttag, teljack, antal tv-uttag, golvmaterial, innerdörrar, utvändigt färdigställande och bluttan bluttan bluttan. Om jag gett detta till husleverantören innan de räknar offert, kan jag då hänvisa till
CaJa: 2,5 miljoner för 150 kvm, det är alltså 16.670 kr/kvm. Det lät väldigt saftigt! Axl har jag kollat och de kostar kring 15.000/kvm. inkl grund (inget markarbete.) Sen vill man ju ha bastu, massiva köksluckor, öppenspis, garage... Suck! säger jag - stenhus verkar vara mer en utopi än dröm!
Lilla_vargen: Atthus.com har ett märke som heter Arkenhus, ser jag på deras hemsida. Det är maffiga hus!! Sådana där som jag bara kan drömma om. Jag undrar om de har tillstånd från den amerikanska husleverantören att använda deras ritningar... 8) Till och med teckningsstilen är amerikansk!
arny: Jag har inte byggt något K-rautahus, men jag har varit i kontakt med deras säljare i Luleå. K-rauta säljer bara byggsatserna från Finndomo. De säljer alltså inte kompletta nyckelfärdiga lösningar. Däremot kan de rekomendera entreprenörer i Luleå-trakten som kan ta på sig att sätta upp husen och göra dem helt färdiga. Vill man ha en komplett kalkyl skall man nog vända sig till
MHelin: Var i Sverige bygger ni? Jag har en del erfarenheter av Sidensjöhus representant i norrland, men kan inte uttala om företaget i sin helhet. Sök i forumet på Sidensjöhus, så kommer du att hitta en del. /Magnus
BoD: Åh, tack... 8) Jag ska försöka lägga in fler bilder på det målade huset, men filerna har blitt korrupta och jag har inte haft tid att fixa det. Två lösa bilder finns där huset inte är helt färdigmålat: http://hem.passagen.se/miljonprogrammet/fram.jpg och samma adress men bak.jpg. Vi hade som krav att bygga på totalentreprenad och då var det inte lätt att hitta något byggföretag.
jalle99: Christina kolla med Björklidenhus dom har sin fabrik utanför Enköping kolla även deras hemsida, Dom har visst byggt något hus på Gröngarn www.bjorklidenhus.se