Hustillverkare
Marachinos: Spontana ändringar: -- Andra fönster på övervåningen. Visserligen har vi inte inrett däruppe än men inåtgående fönster gillar jag inte! -- Fönster i blivande badrum på övervåningen. -- Litet fönster i hallen på bv. -- Förut ångrade jag valet av standardluckorna i köket men efter at lagt in ett snyggt klinkergolv där så kom luckorna mer i sin rätt. Så idag ångar jag det
Roland: Hej, Vi har fått offert på ett sluttningshus (Arkitektens skiss nr 533) från Trivselhus. 189 kvm. Tyvärr är det Vittjärvshus som äger tomten så de har fått offerera hustypen. Priset på huset nyckefärdigt blev ca. 2 300 000:- exkl. tomt och garage. Allt är standard förutom ett ekkök från HTH samt puts utvändigt. Är det någon som byggt detta hus tidigare eller har någon åsikt om
AndersG: Tumregel: SEK 10.000 per kvadrat och uppåt ;) Hjälper det? Det finns tyvärr för många faktorer så att get ett närmare pris blir bara spekulationer. Vi använde ett hyfsat bra finskt program där man matade in en massa data om huset, typ kvadrat, källare, antal toaletter duschar, husform, våningar, golv/tak/vägg etc och då fick man en uppskattning. Man matade även in VAR man bygger.
AndersG: Jag tror inte att det skiljer nämvärt i pris. En aspekt är att det är svårt att bygga större hus i 1-plan så att det blir snyggt.
preben59: Ljusgården 1,7'' nyckelfärdigt med garage i byggsats och en del tillval, i halmstad. hälsningar Micke
pase: This topic has been moved to [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Huspris;action=display;num=1071135957;start=0]Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.[/link] by Marlene Eskilsson.
flameboy: Vi har precis snubblat över en mkt fin tomt via Willa Nordic. Deras hus verkar väldigt trevliga och vi är mycket intresserade av att fortsätta en diskussion med dem, men jag undrar om de är dyra. Deras initiala uppskattning av ett hus på drygt 150 kvm plus garage är ca 2,3 milj exklusive tomt. Är det ett ok kvmpris? Huset blir ju ritat helt efter våra önskemål och det ska vara
Hentorp: Hej! Takkupa har vi tänkt oss i så fall då vi också tänkt på att det förmodligen blir mörkt annars. Det var dock värdefullt att få dina tankar, speciellt det där om ljusinsläppet till sovrummet, vilket inte föresvävat oss.
BoD: På Fogelfors hemsida står det att deras hus tillverkas av Huskomponent i Fågelfors AB, www.huskomponent.se. Huskomponent i Fågelfors tillverkar element också åt Ekeforshus, Kungshus och Stugan. Fågelfors säljer stomresta hus, men ingen el eller vvs. Vill man ha nyckelfärdigt hänvisas man till Ekeforshus som nog bara bygger på delad entreprenad.
BUMBI: Du har kommit lite fel med denna frågan... Öppna den under övrigt eller tomt!
Viktoria: Har också tittat på detta Sjödalshus och det gav ett bra intryck tycker jag. Bor fn i ett Modulenthus byggt-98 och det känns inte alls lika gediget som sjödalshuset. Våra innerväggar tex är ganska ihåliga, vilket inte var fallet i sjödalshuset. Sprickor har vi också haft och det åtgärdades av Modulent. Tror nog inte att det går att komma ifrån tapetdragningar och sprickor på nya
helenae: Vi skall nästa vecka besöka säljare för Faluhus och Älvsbyhus. Vi kan väl inte riktigt bestämma oss för om vi vill ha ett av Älvsbyhus modeller, eller om vi vill kunna ändra som vi egentligen önskar. Därför undrar jag nu då, om det är någon som har erfarenhet av Faluhus? Älvsbyhus har jag läst mycket om och fått ett bra hum om, men Faluhus är jag lite mindre påläst om. Det
markus: HEJ Camilla ! Vi har fått pris på material sats inkl stom montering ca 800 tkr alt nyckel färdigt 1,5 mkr. Men jag förstod inte att grund plattan ingick i priset ?? Vet du om deras tak kupa (på bild i katalogen, över våningen ) ingår eller är den tillval ?? Vet du pris om man vill köpa till burspråk på köket ? Golv värme ? är det tillval eller standard ? ps. vi bygger i stockholms
legolas: Vi har köpt ett Team Borohus typ villa Halland, och vi har alldrig jämfört med smålandsvillan, snarare Trivselhus, Myresjö samt A-hus
BUMBI: D flesta företagen brukar ha den kontakten med sina gamla kunder... Säljaren ringer upp en "gammal" kund som har byggt ett sådant hus, å ordnar på så sätt en visning för Er! Hör efter med Er säljare på Myressjöhus om vart den närmaste villa Ekeby finns. Men däremot så vill nog säljaren att ni kommit en liten bit på vägen... i alla fall frågat om en kalkyl på det huset! Lycka
vonSassen: ;) Här kommer en bra länk/portal med goda råd från Bygg och Energiteknik! http://home.swipnet.se/byggochenergiteknik Helena med Sverige Stugan
byggimpert: Vi har byggt ett Ä-hus och det är då inte speciellt "spejsat" i standardutförande, men vad är det du menar med "spejsat" egentligen?? Att sätta in ett extra fönster, runt eller kantigt, i efterhand är ju inte särskilt svårt/dyrt. Att öppna mellanbjälklaget har jag ingen erfarenhet av, men jag undrar varför det anses så märkvärdigt att ha öppet ända till nock i ett 1 1/2 el 2-pl
cber: Hejsan Vi är intresserade av Ekeby (Myresjö) men det verkar vara svårt att få någon visning av huset. Är det någon som har ett Ekebyhus och som vill visa det för oss så skulle vi bli jätteglada. Vi bor i Stockholm men kan givetvis tänka oss att åka en bit. Carina
AndersG: Beror litet på utförande. Om det är rätt gjort och fått torka innan spackling så skall det nog hålla...
stefan-lololo: jeg har modtaget et tilbud fra husfirmaet honkamajat (www.furuvillan.se) på et timmerhus, i tilbudet står der, !!!!innertakspanel för mellanbjälklaget indgår ej!!!! ??? hvad er det? ps. jeg skal gi 460870,- for husleverans enl. effert (linda mod) shingel svart 17536,- frakt 47184,- fra finland ialt 525590,-
HEDIN: Hej! Vi har skrivit ett köpekontrakt med Fiskarhedenvillan i veckan på en Lärkan förlängd med 1.2m. Vi bor i samma stad som Fiskarhedenvillan och har haft mycket bra kontakt och de är trevliga och tillmötesgående. Från början planerade vi att bygga en Domherren, men vi ändrade oss senare när vi fick se Lärkan och hur billigt och enkelt det var att bygga ut den. Vi tittade även på
bella: http://www.lovsta-trahus.se/ , villa Kungsholm verkar vara ¨samma¨ hus, nästan iaf.
ymca: Du har helt rätt angående gripsholmshus, det är Lövsta som bygger elementen. Angående mina tidigare inlägg så kan jag väl ergänna att jag överdriver lite för att sätta fart på debatten. Jag tycker ändå att man bör hålla sig till de hustillverkare som rikrat in sig på det segment som man själv önskar. Ett exempel är ju det som har diskuterats i en annan tråd; köket. Det blir
M: Prästgården tradition går på runt 2.2M komplett (utan tomt, va osv) med standardutrustning.
PelleC: Det är precis det jag är, säljare. Och jag har haft den här diskusionen med många. Och de som lyckats bäst av mina kunder är just de som har gjort som jag säger att husbyggarana skall göra. Det finns nämligen andra knep att komma åt information om kunden om man skaparar en interaktiv sida med dubbelriktad kommunikation. Jag har ringt och mailat många husfirmor för att få en kontakt
General_Failure: Vad man ska börja med beror mycket på hur långt man själv kommit i sin byggprocess. Tex om man redan har en tomt eller ej, om man har bestämt sig för vilken hustyp det ska vara, om man bestämt sig för hur stort huset ska vara, om man bestämt sig för typ av konstruktion (trähus, stenhus...), om man vet hur mycket jobb man kan tänka sig att göra själv på huset, om man vet hur mycket
Rodge68: Jag har pratat med dem och de ger ett seriöst intryck. De är aningen dyrare än t.ex trivselhus och andra i samma klass. Men du får pris på nyckelfärdigt hus och de har eget folk som ritar och bygger.