1 785 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Re: Stomsystem = tätt hus på 5 dagar
På vilket sätt skulle det här stomsystemet skilja sig från befintliga system som blir resta och täta på 1-2 dagar?
Det förstod jag. Men är det ett mellanting mellan lösvirke och elementhus du är ute efter? Ska man snabba upp ett lösvirkesbygge så handlar det väl om att prefabricera vissa delar (takstolar, bjälklag, väggar...) och då har man väl egentligen ett elementhus.oskar skrev:
Tätt hus på 5 dagar är inget problem om man bygger i lösvirke och 2-3 st vana byggare. Förutsatt förståss att man använder prefab takstolar (det är väl ingen som spikar ihop sina egna takstolar nuförtiden?)
Med tätt hus menar jag vindskivor på (asfaboard, utegips) på väggarna och yttertak med papp.
Med tätt hus menar jag vindskivor på (asfaboard, utegips) på väggarna och yttertak med papp.
5 dagar är ingen match. Det fixar säkert de flesta husleverantörer.
Jag föreslår därför, eftersom det rör sig om ett relativt litet hus, att du sätter dit ett tält så är byggplatsen inkl omlastningszoner väderskyddad innan du ens börjar bygga. Och ja nu får du chansen att bygga dina egna takstolar för någon stor kran finns det inte plats för.
(är detta inlägg spydigt? litegrann - men det är inte avsikten då jag bara försöker formulera en idé som är ogenomtänkt)
Jag föreslår därför, eftersom det rör sig om ett relativt litet hus, att du sätter dit ett tält så är byggplatsen inkl omlastningszoner väderskyddad innan du ens börjar bygga. Och ja nu får du chansen att bygga dina egna takstolar för någon stor kran finns det inte plats för.
(är detta inlägg spydigt? litegrann - men det är inte avsikten då jag bara försöker formulera en idé som är ogenomtänkt)
Klicka här för att svara