850 läst ·
6 svar
850 läst
6 svar
A-hus, LYCKAN
Hej! Vi har tänkt bygga ett Lyckan 3 1/2....
Är det någon som har erfarenheter av antingen a-hus eller Lyckan?Vi ska bygga i Skåne...
Är det någon som har erfarenheter av antingen a-hus eller Lyckan?Vi ska bygga i Skåne...
Undrar bla om alllt flöt på bra... Inflyttning i tid? Höll Kalkylen? Är det mycket som inte är med räknat i kalkylen, saker man kanske inte tänker på?
Lill Frazze
Lill Frazze
Det som du frågar om är ju inte speciellt beroende av husleverantören. Den part som kan ställa till med mest problem är ju firman som bygger huset.
Visserligen så blev vi rekommenderade en viss entreprenör av a-hus som vi valde, på så sätt är de ju indirekt inblandade i det också.
Vi är väldigt nöjda med både a-hus och med entreprenören. Budgeten höll och vi fick tillgång till huset några veckor tidigare än sagt. A-hus säljare har gjort ett gott jobb, även deras ekonomifunktion har fungerat väldigt bra (bankens anmärkning).
Sen är det ju som med allt annat, är man förberedd så går det mesta bra.
Vi (mest jag) gick in med inställningen att det mesta kan och kommer att gå snett på något sätt. Vi kollade på bekantas hus, deras kalkyler (och uppföljning) för deras bygge. Jämförde dem med våran för att se vad som eventuellt saknades. Det enda oplanerade utgiften som tillkom för oss var en sten som var tvungen att sprängas för att kunna lägga avlopp. Kalkylen är till för din skull! Banken och framförallt säljaren nöjer sig med shablonkalkyler.
Ett bra tips är att dokumentera allt som sägs på era möten med säljaren, renskriv och skicka till honom/henne för godkännande. På så sätt har du koll på vad säljaren eventuellt har lovat och det behöver inte bli några uppslitande diskutioner om vissa detaljer i efterhand.
En annan viktig sak är att fråga om allt, ta inget för givet. Se till att ha både fråga och svar på papper.
Ett sista tips, allt går att få.
Säger säljaren att det inte finns, kolla med leverantören. Oftast kan man få det man vill ha på detta sättet.
Fler frågor?
Visserligen så blev vi rekommenderade en viss entreprenör av a-hus som vi valde, på så sätt är de ju indirekt inblandade i det också.
Vi är väldigt nöjda med både a-hus och med entreprenören. Budgeten höll och vi fick tillgång till huset några veckor tidigare än sagt. A-hus säljare har gjort ett gott jobb, även deras ekonomifunktion har fungerat väldigt bra (bankens anmärkning).
Sen är det ju som med allt annat, är man förberedd så går det mesta bra.
Vi (mest jag) gick in med inställningen att det mesta kan och kommer att gå snett på något sätt. Vi kollade på bekantas hus, deras kalkyler (och uppföljning) för deras bygge. Jämförde dem med våran för att se vad som eventuellt saknades. Det enda oplanerade utgiften som tillkom för oss var en sten som var tvungen att sprängas för att kunna lägga avlopp. Kalkylen är till för din skull! Banken och framförallt säljaren nöjer sig med shablonkalkyler.
Ett bra tips är att dokumentera allt som sägs på era möten med säljaren, renskriv och skicka till honom/henne för godkännande. På så sätt har du koll på vad säljaren eventuellt har lovat och det behöver inte bli några uppslitande diskutioner om vissa detaljer i efterhand.
En annan viktig sak är att fråga om allt, ta inget för givet. Se till att ha både fråga och svar på papper.
Ett sista tips, allt går att få.
Säger säljaren att det inte finns, kolla med leverantören. Oftast kan man få det man vill ha på detta sättet.
Fler frågor?
Prutade ni något på ert hus? Vad fick ni i så fall? Har hört att det bästa är att säga att man ska ha extra grejor till. Vi ska tex ha en takkupa(35000
...
Common, vilket hus byggde ni?
Klicka här för att svara