Hustillverkare
yonna: Jag har också bott i ett parhus för många år sedan (med tomträtt). Det var jättefint när vi flyttade in. Efter något år flyttade grannen och en ny trevlig familj flyttade in. Frun blev arbetslös och gick hemma på dagarna med radion på. Inget hördes utifrån men basen gav vibrationer i vår del av huset trots mycket god isolering. Det blev en pina de få gånger vi var hemma dagtid
Marachinos: Hej! 5 veckor efter att huset kom flyttade vi in! Kunde ha flyttat in redan efter 4 veckor men av praktiska skäl (städning och dyl.) väntade vi 1 vecka till. 8)
koffan: Hej ! Är det någon som har efarenhet av husleverantörer med P-märkning här? Hur mycket är det värt att huset är P-märkt ?
Familjen_Bygg: Enligt den uppgift som vi har så har Åtvidabergs Hus & Takvåningar AB bytt ägare i slutet av förra året. Den tidigare ägaren var enligt vad vi har hört bra...
andersbyggahus: I den här tråden hittar du en del samlade uppgifter. Annars ser man ganska snabbt vilka husleverantörer som andra valt genom att läsa inläggen här på forumet. http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Ovrigt;action=display;num=1049704908 Titta på hemsidor för de som har lagt upp sådana, där får man mycket inspiration och "aha-upplevelser".
Lilla_vargen: Exakt! Är man inte nöjd, så framför man det till försäljaren och hans chef (och visar det sig att denne är lika otrevlig, så byter man firma.)
BUMBI: Här är en sida om ritningar, fortsätt där...http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Hantverkare;action=display;num=1064490244;start=0#0
rich710: Se till att hålla efter Helsingborgssäljarna, de har en förmåga att lova och lova och kan blåljuga folk rakt i luren... Var beredd på mycket tjat.. Ett bra tips för att spara femtusen spänn är att montera centraldammsugaren själv.. Det tar max en timme att göra det, dom monterar enheten på den oinredda ovanvåningen, lyfter på en spalt mellan husmodulerna, petar bort lite isolering
Snappen: Jag kom aldrig till skott med Vårgårda och tycker det var tur. De har fina hus (vissa) och standarden är lite ojämn tycker jag mig ha märkt. Alltså att det finns detaljer som är snygga/praktiska tex men annat som är sämre. De lockade tex med ett jättecool och stort svalskåp men när vi kollade närmare drog den ju himla mycket ström. Jag går inte in i detalj på varför vi valde bort
elsa2: Enligt vår säljare gjorde Team boro en konkurs 1992 Då Mjönbäck köpte upp det, nu ändrade dom namnet till Boro hus pga att dom fortfarande drabas av konkursen 1992 Men det är vad han säger och igentligen spelar det inte någon roll. vi bor än så länge kvar i vårat Begus hus även om det inte finns i dag
rosie: Är det nån som har byggt ett sutteränghus som ni kan rekomendera, tycker det verkar som alla dessa hus ärs himla stora också. Var ligger priset ungefär? Rosie
KarlXII: [citat] Närå, ingen fara.. :) Jag tror att Marlene ruttnat på mina svordomar...jag tycker mig minnas att jag använe ett litet kraftuttryck där :P
builderbob: egen finansiering finns det? Tyckte mig se att någon nämnde att Trivselhus lånar ut pengar för byggnation stämmer det? och i så fall är de bra?
Thomas_L: 1.9 för ett Trivselhus låter som ett bra pris. Hur stor del av detta var tomt inkl alla anslutningsavgifter och hur stor del var huset?
Fridolf: Ok, nu är jag lite lugnare. Man får tydligen inte vara i huset och måla, lägga golv och sånt varken under monteringstiden eller innan slutbesiktning. Sånt får man fixa efter besiktningen. Nu känns det att det närmar sig, så jääääkla kul! Det är bara 2 månader kvar tills huset kommer, som vi har väntat och väntat och väntat. ::) Bestämde oss i mars, så det tar ett helt år
Lycko: Sorry men för oss är han "tapetserarmannen" :) Vet inte om resultatet blir lika bra. Pappa och grannen har byggt hus och de sade samma sak, lej bort det, de hade aldrig målat och tapetserat om de hade fått välja idag. När vi nu ser alla miljoner skruvhuden i tak och väggar och att de skall spacklas och slipas, alla tak som skall målas två-tre gånger, alla lister som skall målas och
Roffe: När jag diskuterade Tjädern med Umeå´kontoret för cirka ett år sedan så kunde man då köpa huset i allt från byggsats till nyckelfärdigt. Alla innerväggar som inte var bärande gick att flytta och köksön på mur gick att få i annat material. Det måste vara länge sedan du diskuterade Tjädern för tidigare så vet jag att den endast gick att köpa nyckelfärdigt enligt en bekant
BUMBI: Tror du e helt ute fel, du är nu inne på Eksjöhus-Lyckan... Använd sökfunktionen så hittar du nog massor om Kvadraten.
Familjen_Bygg: En av de viktigaste reglerna vid bildande av nya fastigheter är att både den nya och den ursprungliga fastigheten skall överensstämma med antingen kommunens detaljplan eller (om detaljplan saknas) kommunens plan i stort för platsen. Börja därför med att vända Dig till kommunen och fråga. Får Du inget klart svar kan Du skriva till kommunens byggnadsnämnd och ansökan om ett
Pillan: Om du menar att öka takhöjden på övervåningen så har jag inte själv gjort detta men hjälp vänner att rita deras höjning och ombyggnation. Flera "erfarna" sa innan att det inte skulle bli bra, men det blev urbra! De hade låg höjd på övervåningen innan, ca 2.10 och höjde så huset blev ett 1,5-plans med förhöjt väggliv med små fönster även på långsidorna. De är mycket
byggimpert: [citat] Hej Evas! Hur gick det för Er, är allt ordnat nu?? Vad var det som montörerna hade slarvat med?? Det är ju otroligt dålig stil av ett företags anställda att, inför kommande kunder, prata illa om de kunder man nyss har varit hos, bör väl rimligen föranleda reprimand från företaget om man påtalar detta till huvudkontoret. Kan väl aldrig ligga i ett företags intresse att
anette_jonas: På Animonhus kan ni ju kolla in två hus som dom har, ett av dom är funkis villan Hovås D81 http://www.animonhus.se/villor/d81.htm dom har också en villa dom kallar Fyrtrontshuset D85 http://www.animonhus.se/villor/d85.htm. Kolla in deras hemsida för mer inspiration http://www.animonhus.se/ sen har ju Trivselhus en 1plans villa vid namn 503 se länken
johan7210: Jag pratade nyss med en säljare på Eksjöhus, han sa att det skulle kosta ca 200tkr extra att få deras Ekeberga med puts (2-plansvilla på 200kvm). Det låter mycket tycker jag... nån som har prisuppgifter på hus i jämförbar storlekt ?
Pocahontas: Hej Johanna & Thomas! Vi håller också på att bygga 185 kvm i Värnamo. Tyckte att ni hade en jäkligt sjysst produktionskostnad på 800 tkr. Vilka firmor anlitade ni och var byggs huset? mvh Thomas
Pocahontas: Håller precis på att förhandla med dem och än så länge verkar de vara ok. De har fått bra referenser från dem som jag pratat med och som har anlitat dem. .....men man vet ju aldrig - även solen kan ju ha sina fläckar.... ;D ???