4 462 läst ·
19 svar
4k läst
19 svar
Sävsjö trähus
Sida 1 av 2
Klart jag kan!
Den säljaren jag pratade med iallafall sade att man skulle räkna 15000 per kvm boyta på et 1 1/2 plans hus. Har man 85 kvm i botten så tar man det gånger ytan. Annars tar man cirka 12000 sade han.
De kör med råspont även i väggarna, 30 rejäla cm isolering under plattan, IVT 490 som värmepump med ordentlig ventilation, se deras hemsida, 22 cm i yttervägen men det är nog bara för att de har träväggar (annars är nog 24 vanligt tror jag) isolerade mellanväggar, Elit fönster med K-värde 1,3, Allmogelister, Eksippan dörrar som std, Tibro kök och IFÖ badrumsinredning. 15 mm ekparkett i alla rum samt kakel och klinkers i bad och tvätt tror jag ... blev lite osäker där men de har jättefina hus. Jag har kollat på Bruksgården... det tycker jag är fint...
Säljaren var jättetrevlig tyckte jag men framför allt huset tyckte jag var skitfint...
Hoppas du fick lite info
Den säljaren jag pratade med iallafall sade att man skulle räkna 15000 per kvm boyta på et 1 1/2 plans hus. Har man 85 kvm i botten så tar man det gånger ytan. Annars tar man cirka 12000 sade han.
De kör med råspont även i väggarna, 30 rejäla cm isolering under plattan, IVT 490 som värmepump med ordentlig ventilation, se deras hemsida, 22 cm i yttervägen men det är nog bara för att de har träväggar (annars är nog 24 vanligt tror jag) isolerade mellanväggar, Elit fönster med K-värde 1,3, Allmogelister, Eksippan dörrar som std, Tibro kök och IFÖ badrumsinredning. 15 mm ekparkett i alla rum samt kakel och klinkers i bad och tvätt tror jag ... blev lite osäker där men de har jättefina hus. Jag har kollat på Bruksgården... det tycker jag är fint...
Säljaren var jättetrevlig tyckte jag men framför allt huset tyckte jag var skitfint...
Hoppas du fick lite info
Och jag har haft kontakt med Täby-kontoret. Men även dessförinnan (byggsuget kommer med nåt års mellanrum... suck) Södertälje-kontoret i flera omgångar. Båda har varit service-minded och hjälpsamma.
Täby-kontoret sa dock att Södertälje inte "arbetar på samma sätt", tror det var totalentreprenad de åsyftade.
Men när jag mejl-bombade med en "Lista på önskemål" och utkast på planlösningar och tomter, för att få förslag och bättre offert tog det tvärstopp (Täby-kontoret). I o f s visste de att vi inte kommer att byggstarta före hösten. Vi har inte bojkottat dem för det!
(Tycker endel här är hårda - jag vet ju själv hur hopplöst det är hinna svara på alla kunders frågor. Har man fullt med jobb och nöjda kunder, och några på kö, har man tyvärr inte tid med högsta servicegraden!)
Täby-kontoret sa dock att Södertälje inte "arbetar på samma sätt", tror det var totalentreprenad de åsyftade.
Men när jag mejl-bombade med en "Lista på önskemål" och utkast på planlösningar och tomter, för att få förslag och bättre offert tog det tvärstopp (Täby-kontoret). I o f s visste de att vi inte kommer att byggstarta före hösten. Vi har inte bojkottat dem för det!
(Tycker endel här är hårda - jag vet ju själv hur hopplöst det är hinna svara på alla kunders frågor. Har man fullt med jobb och nöjda kunder, och några på kö, har man tyvärr inte tid med högsta servicegraden!)
Vi skall bygga i höst men det tar ju ändå 10 veckor att få fram huset, bygglovet skall checkas på kommunen och hus och planlösningar skall gås igenom
Bromsa han dig för att du skall bygga till hösten DÅ verkar han lite koko.
Det är ju NU han måste hjälpa dig i så fall...
Bromsa han dig för att du skall bygga till hösten DÅ verkar han lite koko.
Det är ju NU han måste hjälpa dig i så fall...
Måste bara korrigera. Tomterna vi tittat på säljs inte förrän sen höst. Vi tänkte oss inflytt sommaren 2004...
Men, visst, när man inte får respons så svalnar ju intresset markant för just den husleverantören. Och när det finns likvärdiga med bättre service till samma pris, så är det klart de förlorar på det!
(Och de kanske upplever samma som jag gör angående liknelsen med många och nöjda kunder - att man kan inte ta emot alla, en del förlorar man pga bristande service och de är medvetna om det)
Men, visst, när man inte får respons så svalnar ju intresset markant för just den husleverantören. Och när det finns likvärdiga med bättre service till samma pris, så är det klart de förlorar på det!
(Och de kanske upplever samma som jag gör angående liknelsen med många och nöjda kunder - att man kan inte ta emot alla, en del förlorar man pga bristande service och de är medvetna om det)
Hej,
Har ingen direkt erfarenhet av Sävsjö Trähus men jag kan dela med mig av det lilla jag har.
Sävsjö Trähus var vår favorit när vi valde husleverantör. Mycket tack vare deras höga kvalite i träkonstruktionen. Rejäla väggar, isolering osv. Samt att man i princip kan bygga som man vill.
Tyvärr kom försäljaren aldrig till skott med våra ritningar och priser.
Trötta på att vänta tjata osv bestämde vi oss i stället för Trivselhus. Trivselhus har inte alls samma gedigna konstruktion som Sävsjö Trähus i sitt grundutförande men man kan få likvärdigt som tillägg. Te.x skiva innaför gipsen i väggarna osv. (till en dyr penning)
Som sagt, en av de gedignaste trä-huskonstruktioner som standard jag har sett.
Har ingen direkt erfarenhet av Sävsjö Trähus men jag kan dela med mig av det lilla jag har.
Sävsjö Trähus var vår favorit när vi valde husleverantör. Mycket tack vare deras höga kvalite i träkonstruktionen. Rejäla väggar, isolering osv. Samt att man i princip kan bygga som man vill.
Tyvärr kom försäljaren aldrig till skott med våra ritningar och priser.
Trötta på att vänta tjata osv bestämde vi oss i stället för Trivselhus. Trivselhus har inte alls samma gedigna konstruktion som Sävsjö Trähus i sitt grundutförande men man kan få likvärdigt som tillägg. Te.x skiva innaför gipsen i väggarna osv. (till en dyr penning)
Som sagt, en av de gedignaste trä-huskonstruktioner som standard jag har sett.
Haha. Rotar i gamla inlägg och fiskade upp denna tråd.
Kan säga att jag fortfarande INTE har sett minsta rökring från Sävjsös Täbykontor.
Eftersom jag ser mååånga trådar med frågor om erfarenhet från Sävsjöbyggen som förblir obesvarade (dock lästa, vilket tyder på visst intresse från oss forumister) så undrar man ju över deras service! Jag menar inte att de själva ska svara på trådarna, men få verkar veta nåt om Sävsjö. En teori är att den typiska Sävsjökunden och forumets typiska målgrupp inte är densamma? De som byggt/valt Sävsjö verkar sällsynta på detta forum...
Kan säga att jag fortfarande INTE har sett minsta rökring från Sävjsös Täbykontor.
Eftersom jag ser mååånga trådar med frågor om erfarenhet från Sävsjöbyggen som förblir obesvarade (dock lästa, vilket tyder på visst intresse från oss forumister) så undrar man ju över deras service! Jag menar inte att de själva ska svara på trådarna, men få verkar veta nåt om Sävsjö. En teori är att den typiska Sävsjökunden och forumets typiska målgrupp inte är densamma? De som byggt/valt Sävsjö verkar sällsynta på detta forum...
Intressant fundering.Byggare Babe skrev:
Jag tror mycket också beror på hur stor leverantör man är. Tex så förekommer Älvsbyhus mycket ofta här på forumet. Men så säljer dom många hus.
Ytterligare en anledning kan vara att byggandet av ett Sävsjö-hus är så bekymmerslöst, så att man inte behöver konsultera detta eminenta forum.
Vad vet jag?
Nu känner jag mig manad att träda fram med ett litet inlägg.
Jag är en av de sällsynta/skygga Sävsjö trähus byggarna, jag vet att det finns fler därute. :
Vi är helt färdiga med vårt hus och har bott i det i snart 9 månader.
Vi är verkligen jättenöjda med huset. Allt har flutit på fint om än inte HELT bekymmerslöst, vilket jag för övrigt betvivlar att något husbygge gör.
De problem vi har stött på har dock varit av mindre art och lösts på ett bra sätt av Sävsjö trähus. Jag kan passa på att ge en eloge till kontoret i Västerås som har hjälpt oss på alla sätt och vis.
Det enda jag kan anmärka på så här i efterhand är att vi fått ligga på
en del i bland för att få saker gjorda, men slutresultatet är kanon. 
Jag är en av de sällsynta/skygga Sävsjö trähus byggarna, jag vet att det finns fler därute. :
Vi är helt färdiga med vårt hus och har bott i det i snart 9 månader.
Vi är verkligen jättenöjda med huset. Allt har flutit på fint om än inte HELT bekymmerslöst, vilket jag för övrigt betvivlar att något husbygge gör.
De problem vi har stött på har dock varit av mindre art och lösts på ett bra sätt av Sävsjö trähus. Jag kan passa på att ge en eloge till kontoret i Västerås som har hjälpt oss på alla sätt och vis.
Det enda jag kan anmärka på så här i efterhand är att vi fått ligga på
Vad härligt att ni är nöjda!
Har ni byggt något av deras typhus eller ritat helt eget med hjälp av deras arkitekter eller?
Vad kostade huset per kvadrat ungefär?
Fick ni tomt genom Sävsjö eller hittade ni den själva först?
Vad fick er att välja Sävsjö? Tittade ni på exempelvis Karlssonhus, Willa Nordic och andra också?
(man måste ju passa på när man har en Sävsjöbyggare på tråden...
)
Har ni byggt något av deras typhus eller ritat helt eget med hjälp av deras arkitekter eller?
Vad kostade huset per kvadrat ungefär?
Fick ni tomt genom Sävsjö eller hittade ni den själva först?
Vad fick er att välja Sävsjö? Tittade ni på exempelvis Karlssonhus, Willa Nordic och andra också?
(man måste ju passa på när man har en Sävsjöbyggare på tråden...
Vi har ritat själva med viss hjälp från mannen som även ritat hus åt Bill Wyman i Rolling Stones. ;D
Huset kostade strax över 12000/kvadrat (nyckelfärdigt, inkl. tomt byggherrekostnader mm) trots väldigt hög standard. Jag kan inte säga om de priser vi fått är representativa för Sävsjö trähus eller inte. Av olika anledningar som jag inte tänker gå in på här tror jag att vi fått ett väldigt bra pris.
Vi har köpt tomten själva.
Vi tittade på en lång rad olika leverantörer däribland Willa Nordic, och Karlsson hus. Många sorterades bort för att de inte kunde bygga som vi ville ha det andra för att deras säljare hade hoppat över charmkursen.
Anledningen till att vi valde Sävsjö trähus var en kunnig och intresserad säljare i kombination med en gedigen huskonstruktion och ett bra pris.
Det jag anser är det bästa med de Sävsjö trähus jag har varit inne i är att de ser ut som topprenoverade äldre hus, de har själ.
Jag kan annars få en lätt "plastig" känsla i en del nya hus. Vad det beror på vet jag inte....
Huset kostade strax över 12000/kvadrat (nyckelfärdigt, inkl. tomt byggherrekostnader mm) trots väldigt hög standard. Jag kan inte säga om de priser vi fått är representativa för Sävsjö trähus eller inte. Av olika anledningar som jag inte tänker gå in på här tror jag att vi fått ett väldigt bra pris.
Vi har köpt tomten själva.
Vi tittade på en lång rad olika leverantörer däribland Willa Nordic, och Karlsson hus. Många sorterades bort för att de inte kunde bygga som vi ville ha det andra för att deras säljare hade hoppat över charmkursen.
Anledningen till att vi valde Sävsjö trähus var en kunnig och intresserad säljare i kombination med en gedigen huskonstruktion och ett bra pris.
Det jag anser är det bästa med de Sävsjö trähus jag har varit inne i är att de ser ut som topprenoverade äldre hus, de har själ.
Jag kan annars få en lätt "plastig" känsla i en del nya hus. Vad det beror på vet jag inte....