1 565 läst ·
14 svar
2k läst
14 svar
Ymer....
Hej, finns det någon i detta avlånga land som har byggt Älvsbyhus Ymer? Jag skulle vilja att ni delade med er av erfarenheter och råd. Då jag ska flytta till ett Ymer i Oktober nästa år och inte har sett hur ett sånt ser ut inonhus så hade foto varit extremt intressant...
Tack på förhand!
Tack på förhand!
Hej!
Har inte ett Ymer själv, men har varit inne i ett och jag kan säga att, enligt mig, är det Älvsbyhus trevligaste planlösning! Enda nackdelen är att det skulle ha varit lite större, dvs. det skulle ha varit en sektion till som hade förlängt köket samt gett ett sovrum till mellan tvättstuga och sovrum(11,7m2) Detta är ju bara min personliga åsikt men jag tycker ändå att ni gjort ett jättebra val om ni klarar er med storleken och husformen passar tomten.
MVH/Christina.
Har inte ett Ymer själv, men har varit inne i ett och jag kan säga att, enligt mig, är det Älvsbyhus trevligaste planlösning! Enda nackdelen är att det skulle ha varit lite större, dvs. det skulle ha varit en sektion till som hade förlängt köket samt gett ett sovrum till mellan tvättstuga och sovrum(11,7m2) Detta är ju bara min personliga åsikt men jag tycker ändå att ni gjort ett jättebra val om ni klarar er med storleken och husformen passar tomten.
MVH/Christina.
Vi var också inne på att bygga ett Ymer. Planlösningen passade oss och vi var inne i ett sådant hus i Södertälje. Tyvärr blev det inte ett Ymer utan ett Tor istället. Detta pga att huset inte passade på vår tomt. En liten nackdel var att toaletten och badrummet ligger långt ifrån det stora sovrummet. Annars gillade vi verkligen det huset! Men vi bor nu i ett Tor och är jättenöjda.
Håller helt med "Evas" ang. placeringen på bad+wc, det är synd att det är omöjligt att få Ä-hus att anpassa planlösningen lite efter kundens önskemål. Men det har ju förstås med slutpriset att göra, inga ändringar=högre produktivitet i fabrik. Förståeligt till viss del, men husen som sådana är det ju inget fel på, mycket av den "negativa klangen" skulle, tror jag, försvinna om Ä-hus inte var så otroligt stelbenta att ha och göra med utan man kunde anpassa huset litegran.
För de allra flesta kunder tror jag inte det skulle röra sig om några totala omplaneringar utan bara det där sista lilla som gjorde huset till "vårt" och inte en exakt "klon" av grannens/Christina.
För de allra flesta kunder tror jag inte det skulle röra sig om några totala omplaneringar utan bara det där sista lilla som gjorde huset till "vårt" och inte en exakt "klon" av grannens/Christina.
Vi har lyckats få igenom att flytta väggen vid lilla toaletten ut till samma nivå som stora toan, dvs lilla toan blir lika djup som stora toan. Då kan man ha dusch i lilla toan samt bubbelbad i stora toan......med lite modifieringar av planlösning på lilla toan!!
Vad smart....
Det blir säkert jättebra, jag tror Ni får ett jättetrevligt hus.
MVH/Christina.
Det blir säkert jättebra, jag tror Ni får ett jättetrevligt hus.
MVH/Christina.
Ja, det var smart. Och gratulerar att ni fick igenom det. Som sagt Ä-hus är ju väldigt stelbenta när det gäller förändringar. De har ju en hel del tillval som de inte presenterar i den vanliga tillvalslistan så det gäller att vara om och kring sig och försöka! Vi har tex. satt in en taklucka inne i hallen så att vi kommer upp på vindsutrymmet inifrån. Det har verkligen varit ett lyckokast!ompalompa skrev:
Jag kanske ska göra en förtydling; snickarna flyttar väggen på plats i Furulund, det görs inte på fabriken. Det gick inte enligt säljaren....
Det där med taklucka låter som en lysande idé! Gjordes det på fabrik eller av snickarna på plats?
Hejs Stefan å Jenny
Det där med taklucka låter som en lysande idé! Gjordes det på fabrik eller av snickarna på plats?
Hejs Stefan å Jenny
Kan knappast ha varit på fabrik om inte någon där fick en kortvarig "blackout" som isf. troligtvis aldrig inträffar igen 
Våra grannar som har ett 1-pl hus fick förslaget på plats av snickarna som erbjöd sig att hjälpa till med att sätta in den(dom hade inte tänkt på det själv) och när dom väl hade skaffat fram luckan så var den insatt i ett huj!
Det måste tilläggas, våra snickare har varit helt fantastiska, dom ställde upp och rev en vägg och breddade en dörröppning och drog om all el som naturligtvis var placerad just på de väggar som skulle bort, sen gjorde dom en massa andra småändringar som var helt omöjliga att få gjorda på rätt(läs vårt) sätt direkt i fabriken!Slutligen hann dom också med att göra KANONsnygga dekorationer över fönster, dörrar,garage-
portar och gavelskarvarna mellan över o undervån.Så på den nivån funkade allt superbra.
MVH/Christina.
Våra grannar som har ett 1-pl hus fick förslaget på plats av snickarna som erbjöd sig att hjälpa till med att sätta in den(dom hade inte tänkt på det själv) och när dom väl hade skaffat fram luckan så var den insatt i ett huj!
Det måste tilläggas, våra snickare har varit helt fantastiska, dom ställde upp och rev en vägg och breddade en dörröppning och drog om all el som naturligtvis var placerad just på de väggar som skulle bort, sen gjorde dom en massa andra småändringar som var helt omöjliga att få gjorda på rätt(läs vårt) sätt direkt i fabriken!Slutligen hann dom också med att göra KANONsnygga dekorationer över fönster, dörrar,garage-
portar och gavelskarvarna mellan över o undervån.Så på den nivån funkade allt superbra.
MVH/Christina.
Det var snickarna på plats som satt in luckan. Som sagt, i fabriken gör de inget extra! Vi skulle kakla vårt badrum och valde bort våtrumstapet och matta, ändå drog de alla rör och satt in duschkabinen..... Så det fick kakelfirmen jobba med att montera bort innan de började kakla. Men det hade väl varit någon som blivit ledsen och arg på fabriken om de inte fått göra det...ompalompa skrev:
Vi är naturligtvis tacksamma för allt extra snickarna gjorde åt oss. Tyvärr var de väldigt slarviga med allt annat de gjorde (något vi bråkar med Ä-hus om nu), så med facit i hand så hade vi nog hellre sett att de gjorde det övriga arbetet ordentligt innan de började med extraarbetet.
Vad tråkigt för Er.......Evas skrev:
Vad är det för moment som har blivit slarvigt utförda?
Vad sa besiktningsmannen, godkände han deras arbete eller gav han Er rätt??
Det där med slutbesiktningen är verkligen ett kapitel för sig, vem hade ni som utförde den i ert hus?? Hos oss var det en som var anställd hos Ä-hus och jag vet inte om det är "det vanliga" vid alla slutbesiktningar men jag trodde i min enfald att det var någon opartisk från typ kommunen e.dyl som skulle göra den?? Men jag tog faktiskt inte upp det vidare för jag kände på mig att här måste jag ha missat grovt ifråga om att vara mer påläst :-[ Vi hade några punkter där vi inte fick något gehör hos besiktningsmannen för saker som jag tyckte var självklara att inte vi som kund skulle stå för, fast jag "vek" mig nog för lätt, är jag rädd :-/
MVH/Christina.
Jag återkommer med mer info. Vi är inne i en intensiv ordväxling med Ä-hus just nu. Jag hoppas att ingen ska behöva gå igenom detta som vi gör just nu. Det går åt så mycket negativ energi som man behöver lägga på annat nu när man flyttat.
Klicka här för att svara