Hej!
Är det någon som har bra/dåliga erfarenheter av Sjödalshus? Är de dyra? Vi har tittat på deras Villa Carl Larsson.

Vad jag har hört av hantverkare som jobbat med Sjödalshus är de är en klass dyrare men en klass sämre.

Men snygga är de ju..

Jag har jämfört offerter från flera stora tillverkare och det verkar som att Sjödalshus är omotiverat dyra.

Man får bara inte glömma bort att läsa leveransdeklarationen. Har fått uppgift om att de tex använder sig av både gips och trä i innerväggarna, alltså dubbla skivor. En sån sak fördyrar ju.

Vi bygger ett Sjödalshus och jag kan inte säga att deras hus är dyrare än andra, motsvarande hus från andra husleverantörer.

Vi har ritat ett eget hus, och Sjödalshus har varit fantastiskt tillmötesgående avseende anpassningar på alla sätt.

Vad gäller just Carl Larsson, så finns det detaljer där som är ganska dyra. När vi diskuterade detta hus med vår försäljare rekommenderade han att byta ut fönstrena (sidohängda) mot traditionella (vad-de-nu-heter) i samma storlek. Exakt samma utseende, men ett lägre pris. Likaså var den inglasade verandan runt entrén ett väldigt dyrt kuttersmycke. Valde man en öppen veranda sparade man många pengar.

Innerväggar är limmad spånskiva enligt leveransdeklarationen, men man kan komplettera med gips om man vill det.

De har numera gips innanför spånskivan som standard. Vet inte hur priserna har påverkats av denna uppgradering. De har haft en del problem med att tapeterna spricker... Gipsskivorna lindrar väl detta problem en aning antar jag.

Hej!

Jag har precis byggt färdigt med Sjödalshus och kan inte överhuvudtaget rekommendera dom - tyvärr. Som så många andra har även jag blivit blåst. Det lovas stort före det att avtalet är påskrivet men sedan existerar inga överenskommelse. Skisser och detaljer som du har upprättat och kommer överens om med säljaren - finns sedan inte med på den ritningen som du sedan godkänner - att dom inte finns med eller att det sker förändringar från dina önskemål - det tas inte upp överhuvud taget från säljarens sida.
När sedan huvudkontoret i Timmersdala överhuvudtaget inte visar någon förståelse utan bara hänvisar till godkänd ritning då känner man sig verkligen lurad. Så det där med dålig Sjudalshussäljare (anställd eller egen) är en sak, men när det sedan visar sig att resten av företaget är lika ovilliga till diskussion så är det inte mycket mer att göra än att ta tvisten till högre instans.
Efter att ha kontrollerat Sjödalshus rent ekonomisk så förstår jag att dom har det inte så lätt, dom tjänar överhuvudtaget inga pengar. Min rekommendation till dig är att se dig om efter en annan husleverantör. Sjödalshus ritar jättefina hus men de har ingen förmåga att leva upp till sitt motto,"En klass bättre" Det kanske fungerar om du har enkla standardönskemål på ditt hus och väljer att köpa nyckelfärdigt men vill du göra lite annorlunda och spännande, kanske låta andra entreprenörer än de av Sjödalshus rekommenderade utföra arbete så är det stor risk för att du inte får det som du vill - och att i efterhand ta diskussion med Sjödalshus i Timmersdala - det är lönlöst.

Lycka till med ditt val av leverantör. :-/

JAg hörde ett rykte för några veckor sedan om att samtliga Sjödalshus säljare hade blivit uppsagda.

Ligger det någon sanning bakom detta rykte?

Jorila skrev:
Skisser och detaljer som du har upprättat och kommer överens om med säljaren - finns sedan inte med på den ritningen som du sedan godkänner -
Det är klart - godkänner man en ritning som man inte tycker om, då har man nog inte så mycket att sätta emot mer än att vädja till företagets goda vilja.

Håller med föregående talare... Däremot så kan jag tycka att det är väldigt dåligt av säljaren att inte informer kunden om ändringarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.