Åtagande 1 (stommonterat hus) 2 (invändig komplettering, färdigt för el,vvs etc) 3-5 är Fiskarhedens egna termer, vanligtvis talar tillverkarna om stommonterat, snickarfärdigt (nästan nyckelfärdigt) samt nyckelfärdigt. Det finns naturligtvis undantag beroende på husleverantör. Tänkte själv bygga med Fiskarheden men ändrade mig i sista stund.
/ CA
/ CA
ca19 varför ändrade du dig? Vad valde du istället?
Jag skrev förra veckan kontrakt med Svenska Modulhus i Uppsala istället för ett Hägern ifrån Fiskarheden, för samma pengar (på kronan) fick jag bla en Garbo försäkring, 1 års villaförsäkring, tjockare ytterväggar, inga ritningskostnader för ändringar, 15 kvm större hus, fler fönster (vändbara), el och vvs ritningar, hela huset grundmålat. Produktionskostnadsgaranti. Ersättning med 5000kr vecka som huset är försenat. Positivt för mig är också att Modulhus är STR anslutna och inte bygger lösvirke villket gör att stomresningen går på ett par dagar samt att de har filial i Stockholm.
Har dock fått ett positivt intryck efter samtal med Fiskarheden och också träffat folk som har byggt med dem och varit mkt nöjda.
/CA
/ CA
Har dock fått ett positivt intryck efter samtal med Fiskarheden och också träffat folk som har byggt med dem och varit mkt nöjda.
/CA
/ CA
Skulle bygga ett Hägern men efter att huset ritades om med trappan i mitten blev huset för litet, så när allt blev klart blev det 12,6 x 8,3 m utvändigt, med helt egen planlösning. I priset från Modulhus ingick en kvalitesansvarig så där sparade jag ytterligare ca 15.000 kr. Fick nej av Nynäs kommun på masardtak så det blev sadeltak 30 grader med förhöjt väggliv på 1,9m, inte en krona i ritningsänding.
Har dom däringa Svenska Modulhus någon hemsida? Har någon byggt med dom? Verkar ju kanon om dom kan matcha eller till och med ha lägre pris än Fiskarheden. Vi fick offert igår på ett "Tranan" på 1570000 nyckelfärdigt. Då är det iofs helt standard dvs. plastmattor förutom i vardagsrummet och elradiatorer på övervåningen.
Var i Nynäs bygger du?ca19 skrev:Skulle bygga ett Hägern men efter att huset ritades om med trappan i mitten blev huset för litet, så när allt blev klart blev det 12,6 x 8,3 m utvändigt, med helt egen planlösning. I priset från Modulhus ingick en kvalitesansvarig så där sparade jag ytterligare ca 15.000 kr. Fick nej av Nynäs kommun på masardtak så det blev sadeltak 30 grader med förhöjt väggliv på 1,9m, inte en krona i ritningsänding.
Ibland är den väldigt liten. En jobbarkompis byggde modulhus (170kvm) för något år sen, i Nacka. Det var ett väldigt lyckat bygge - snyggt och gediget och inget strul med byggaren eller hantverkare.
Det är däremot rätt dyrt att driva - de ligger på runt 25000 kwh/år med frånluftsvärmepump. Eller var det 23000...? Iallafall rätt mycket för ett nybyggt hus tycker jag.
Det är däremot rätt dyrt att driva - de ligger på runt 25000 kwh/år med frånluftsvärmepump. Eller var det 23000...? Iallafall rätt mycket för ett nybyggt hus tycker jag.
Klicka här för att svara