G
gurra80: kunskap finns det eftersom att inom familjen finns det betongarbetare som har jobbat med grunder flera år, men fel kan det bli hur noga man än är och då står man där med skägget i brevlådan. :o
2 svar · 2,8k läst
A
A-M+J: japp.. billigare och enklare. Du kan göra allt själv utan någon betongbil som måste komma ända fram.Speciellt om man som jag bygger på berg och är "bergskramare" och inte vill spränga. Det finns fördelar med att kunna komma åt under huset om olyckan är framme. Med betong får man bila.
4 svar · 4,2k läst
KarlXII
KarlXII: Här finns lite info.... http://www.kvalitetsansvariga.se/villa/fukt3.htm
0 svar · 3,9k läst
S
Sabina: Hej! ANNA, jag undrar vad det är för företag, ni har hittat. Är det i Stockholm får du gärna dela med dig av namnet. Ni har väl redan bokat honom när ni behöver honom... ;) Ska ni forsla bort något, vad har ni fått för pris på det? Tar ni det genom samma killle då? Mvh Sabina
53 svar · 9,6k läst
9
9ypzxv: Vi som bor i södra Sverige slipper spränga osv.. Men hur mycket är "normal" schaktning ? när/om kan man begära kompensation från kommunen. Detta om man köpt tomt som var grovplanerad och enligt planbeskrivningen avsedd för villa tomter.
0 svar · 5,1k läst
E
Edvin: Jo då det kan nog vara till lite hjälp, Tack. När vet man att underlaget är stumt ? Känner man det när man springer med vibben eller ?
4 svar · 2,8k läst
G
General_Failure: [citat] Huset kommer från Vallsjöhus (www.vallsjohus.se) och det är Knivsta Golv och Byggnads som har satt upp det.
10 svar · 3,7k läst
N
Ninni: Är det någon som har fixat förarbetet själva när det gäller Älvsbyhus grund? Vad kostade det isåfall?
0 svar · 2,8k läst
R
Rodge68: Det där med att blåsa ner luft i grunden som man ventilerar från badrum och kök ser lite tokigt ut! Det innehåller väl mycket fuktig luft. Eller menar man att det endast är under en kort period som den är fuktig? http://www.resaro.se/ ???
8 svar · 5,9k läst
J
jojanon: Hej, Har slagit ut en icke bärande vägg mellan tvättstuga och torkrum i källaren för att göra om till ett gäst/arbetsrum. Upptäckte nu att det är upp till 30 mm nivåskillnad mellan golven (betong). Tänkte lägga ett parkettgolv utan värme. Kan jag fräsa ur för aluminium-reglar i betongen och därefter lägga på en fukttålig skiva, eller skall jag jämna av (slipa eller
0 svar · 3,7k läst
C
Calle: Stort forum naturligtvis !! ;D
4 svar · 3,1k läst
D
dakar: För tillbyggnaden om utökning med 31 kvm betalade vi knappt 40.000:- för allt. Dvs det vara bara att börja snickra på resten av trähuset. Grävning av lerjorden, sula, uppmurning och fäste vid gamla grunden med ett knippe armeringsjärn ingick. Hett var det i somras så det blev ett gäng turer med vattenslangen under tiden som det brände ihop. Ovanifrån såg nya grunden ut som ett
2 svar · 2,8k läst
J
joakim: jag skall börja planera för dagvatten dränering som skall grävas ner i sommar. jag söker tips om dimensionering av systemet.hur kom ni fram till era beslut.har funderat på en mark konsult eller något i den stilen.jag behöver tips
0 svar · 3,4k läst
F
frasse: Det hänger inte bara på armeringen utan på hur hela konstruktionen ser ut. Själva armeringsnätet i plattan är vanligtvis NPS 5150 eller 6150 (5 mm med 150 mm rutor / 6 mm med 150 m rutor) Sen kanske du behöver kantförstärkningar, dimensionering beror på hur du har tänkt bygga plattan. Ska du bygga form och gjuta allt i betong eller använda någon form av färdiga kantbalkar?
0 svar · 2,6k läst
N
Nybyggare: Krypgrund är rätt definition på den typ av grund som man idag bygger inte torpargrund, detta är något annat även om det konstruktionsmässigt är likvärdigt. Sedan finns det spaltmil skrivet om de olika grundtyperna av olika experter och som alltid med olika ståndpunkter. Olyckligtvis verkar artikeln här på byggahus.se färgats alltför myckat av artiklen "Förbjud torpargrund på nya
1 svar · 3,0k läst
Sweli
Sweli: [citat] Man ställer väggarna på lecabalkarna. Plattan gjuts 5cm högre än balkarna. Det är en speciell konstruktion för betongblocken. Läs inlägget ovan om hur markberedning ska göras (Sambons) Enl vår KA ska vi kunna bygga en 5 våningshus på vår grund, ingenting kommer att röra sig. ;D
4 svar · 3,7k läst
Sweli
Sweli: Sabina är det med eller utan moms det priset du nämnde?
4 svar · 3,1k läst
F
frasse: Det borde inte vara någon större skillnad mot vanlig platta på mark, och som sagt, i mitt fall är det ingen riktig grop med höga sidor runt om utan fritt utlopp i ena kortsidan. Finns inte en chans att något vatten kommer upp över dräneringen. Huset kommer att stå på berggrund+sprängsten+makadam, så det borde inte bli så utsatt för tjäle. Men som sagt , än så länge är det mest
1 svar · 2,4k läst
Sweli
Sweli: Idag kom betongkillarna för att göra plattan. Jag frågade vad är det för betongkvalitet de tänkte använda och lite andra frågor, här kommer svaret. Med dagens förhållande ska de lägga betong K35SO uppvärmd till 25 grader. Jag frågade vad K35SO betyder: Mindre vatten, mera betong som är finare än vanlig för att den ska absorbera vattnet bättre. Nästa fråga (mitt bekymmer) när
32 svar · 5,5k läst
Sweli
Sweli: Vår KA gjorde besikning idag på utfört arbete med grunden och värmeslingorna. Han var mycket nöjd med arbetet, och sa att med den armeringen de hade gjort, kunde vi bygga en 5 våningshus på den grunden ;D ;D ;D Jag ville bara lägga till lite positiva kommentarer till hantverkarsnacket ;D
0 svar · 2,4k läst
M
MekareMicke: [citat] Varför ska hon inte säga det?
6 svar · 3,8k läst
Sweli
Sweli: Jag skulle fråga experterna här på bygga hus.
0 svar · 3,2k läst
S
Stefan: Hej! Är det kantbalkar i betong man lägger ut innan gjutning eller kan man använda kantbalkar i EPS som sedan fylls med armering/betong? Mvh Stefan
5 svar · 5,0k läst
G
General_Failure: Geologen bör ha en ansvarsförsäkring och du ska propsa på att få se en giltig sådan när du anlitar honom. Sedan tycker jag att man ska tänka på att det finns olika typer av geologiska undersökningar som visar olika saker. Så även om en viss undersökning utförs korrekt så är det ingen garanti för att marken verkligen är ok.
1 svar · 2,8k läst
Sweli
Sweli: [citat] Då är du en bra bit på väg  ;D ;D Ni måste ha konstruktionsritningar för grunden, huset och taket, är det klart? Ni ska beställa från el-bolaget "byggström" i vårt fall var el-firman som kommer att göra jobbet som fyllde blanketterna, skickade in, kontaktade el-leverantören. Det är vår el-firma som ställde ditt skåpet för byggström. Ni kommer att behöva "byggvatten"
3 svar · 3,4k läst
S
Sabina: Hej på er! Jag undrar om någon fått priset för att köra bort sin överblivna sprängsten till krossen specificerad av sin "sprängare"? Eller om någon ring runt och fått priser på det. Det gäller Stockholm.... ;) Mvh. Sabina
0 svar · 5,0k läst
S
simba: Det har inte att göra med ifall Annas har en gammal browser. Jag kör också Mac och har provat med 3 olika browsers, Explorer, Netscape och Safari. Alla av senaste version. Det har antagligen att göra med att den Java Applet som används inte följder Java-standard och därmed bara fungerar på PC. Är inte helt hemma när det gäller sådana här saker, men man är ju van som Mac-användare.
7 svar · 4,1k läst
B
BoD: Geoundersökningen brukar inte kunna ge svar på om och var det finns berggrund eller stora stenbumlingar som måste sprängas. Däremot får man veta andra nyttiga saker som har med jordarten att göra som infiltrationsförmågan och markens bärighet. I vårt fall fick vi veta att jorden bestod av silt. Det är ett lömsk material som normalt har hög bärighet och god infiltration, men vid
4 svar · 3,3k läst
X
xrister: Hmm... idag(10/2) så gjuter de grunden, platta på mark med ingjuten golvvärme, till vårt hus och själva stommen kommer den 18/2 dvs v.8. Tror faktiskt de snackade om att dra igång golvvärmen så fort som möjligt... är det för att torka grunden fortare? Exakt NÄR de lägger golvet vet jag inte men jag tror det e planerat att vara klart till v.13. Själva huset ska vara klart v.22 eller
12 svar · 3,2k läst
X
xrister: Aj då, vi kommer att ha ingjuten golvvärme samt braskamin med tillluftskanal i plattan. Får väl då lägga en golvtermostat i plattan....
2 svar · 4,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.