2 536 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Dränering / sockelisolering
Hej, jag har läst mycket om era erfarenheter ang sockelisolering men har ett par frågor kvar.
Jag har dränerat/isolerat källytterväggen med isodrän, då man sätter det så ska man slipa bort en stor del av kall-asfalten som väggen var smetad med förut för att väggen ska "andas".
Till våren ska jag ge mig på sockeln (ca 1m hög) mellan marknivå och husfasad, borde inte även den kunna andas? hur blir det om det sitter kallasfalt även här? En metod att isolera verkar vara med cellplast, och den är väl tät. Det är inte helt lätt det här med diffusionspärrar, fuktvandringar osv speciellt inte vid en renovering av ett gamalt hus.
Jag har dränerat/isolerat källytterväggen med isodrän, då man sätter det så ska man slipa bort en stor del av kall-asfalten som väggen var smetad med förut för att väggen ska "andas".
Till våren ska jag ge mig på sockeln (ca 1m hög) mellan marknivå och husfasad, borde inte även den kunna andas? hur blir det om det sitter kallasfalt även här? En metod att isolera verkar vara med cellplast, och den är väl tät. Det är inte helt lätt det här med diffusionspärrar, fuktvandringar osv speciellt inte vid en renovering av ett gamalt hus.
Är det inte så att det finns en cellplastskiva som har 2cm breda och ca 1 cm djupa spår var 10-20:e centimeter på insidan och en förstärkt utsida som man kan putsa på? jag är inte säker, men tror att jag sett någon sådan. De brukar vara rosa till färgen - om det skulle ge några ledtrådar. Har själv funderat på att sockelisolera, men jag tror kostnaden överväger vinsterna för min del...
Klicka här för att svara