Jag sprängde ner ett souteräng hus (kanske stavas det så ??? ) 1988 och det var alldeles för dyrt. Priserna har gått upp och jag vet inte vad det kostar nu men ett tips som jag borde lyssnat på var att försöka höja huset, om ack så lite. Det blir mycket pengar i slutändan. Dessutom hade vi fått ett bättre läge. Det går dock inte att vara efterklok :P .

;)
Man får kontra kostnaderna för sprängningen (besiktning, mätningar och ombesiktning samt sprängningen) mot kostnaderna för en högre grund. Allt beror förstås på läget och om man får bygga huset lite högre, vilket kan ge mer ljus och bättre utsikt!
:D
Jag tänkte spränga först... men tänkte om och byggde högre (mycket högre... se hemsidan) hälsar

Helena med
Sverige Stugan

Jaa du Helena, det var en häftig höjning. Synd att jag själv inte var lika djärv 1988.
Jag som höll på att göra i brallan då det kom en snöby och la ca 1/2 cm snö i gullfibern på mitt garage häromdan. När jag ser dina snöbilder så ska jag nog vara glad att det inte kom mer :-[ .

Hej igen.
Jag träffade en bergssprängare i morse (Stockholm). Jag frågade honom vad det skulle kosta att spränga för ett 100 m[sup]2[/sup] hus en meter ner. Han svarade "ca 35000:-" . Då tillkommer grävmaskin och bortforsling.
Ställkostnader och m[sup]2[/sup]/m[sup]3[/sup] kostnader varierar förståss men det är i alla fall något att utgå ifrån.

Hej ännu igen ;D
Träffade en annan bergsprängare, det verkar krylla av dem men så är det inte.
Han kom fram till ungefär samma pris som den första, så det verkar stämma :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.