Grund & Markarbeten
Eld: Jag har inte putsat ett helt hus själv och jag skulle aldrig göra det heller. Jag har däremot lagat puts och putsat några kvadratmeter själv, det backar jag inte för. Främsta anledningen till att inte göra själv är arbetsmängden. Det är tungt! Det är åtskilliga ton puts som skall upp även på en normalstor villa och det är tungt för en amatör som inte har snitsen inne. Dena
magnus40: Hej! Jag har skaffat och monterat en grund med plintar och balkar från strängbetong. Grundplattorna står på packat dräneringsgrus med berg under. Efter en vinter har nu plintarna rört sig och de flesta lutar år något håll så på något sätt har det kommit vatten under grunden som frusit med tjälskjutning som följd. Vad ska vi göra? Borde plattorna ha gjutits fast direkt i berget på
ab-cd: [citat] Eftersom en viss mängd överskottsfukt alltid finns kvar i plattan när golvläggning görs så bör man använda ångspärr. Visst utsätts grunden hela tiden för fuktangrepp bl a stigande markfukt. Förutsättningen för att huset ska må bra är att det är "torrt om fötterna". Men visst, en viss fuktmängd innehåller alltid plattan eftersom ju luft innehåller fukt, men en rätt
cattis: Jag har forskat lite i det där med AMA, det är skitsamma vad som står i den om det inte är inskrivet i entreprenadkontraktet att den ska följas, I de allra flesta kontrakt ska man följa abs 95, osv. AMA ska inte ens ses som en rekomendation :-/
kinglace: Vi har tänkt att bygga en övervåning. Vid mätning visade det sig att huset var ca 7cm snett från kortsida till kortsida. Det ena hörnet står på berg.Vi har tänkt göra en geoteknisk undersökning. Är det någon som har erfarenhet av att lyfta/påla befintlig grund? Hur kan det göras?Huset är enplans med hel källare och grundsula 8x10m Byggt -49. Är det för komplicerat och dyrt?
vonSassen: :) Jag tänkte göra som Jureit sa i ett tidigare inlägg. Byggde torpargrunden och huset (stommen... :( ) i höstas och har två sprickor under huset. Har fyllt igen några gropar med cement så dessa höjts och vattnet har runnit förbi men naturligtvis frusit, då jag inte har någon värme där. Har man sprickor under huset lär man aldrig kunna vara säker på att "stoppa" vatten därifrån.
frasse: Det är säkert inget fel på materialet i sig, det hänger nog på hur underlaget där du ska bygga ser ut. Om du enbart behöver lite "toppfyllning" så är det betydligt lättare at arbeta med grus av någorlunda lika storlek, men om du ska fylla en hel del så kan du ju slänga det överblivna gatmaterialet i botten. Vi körde med sprängsten, sen 16/32 och avslutade med 11/16. Betyder
shamanix: Jag ska bygga en sommarkåk på 26 m2 och har grävt av en yta ca 20 cm ner. Marken är lite sandig och sedan kommer lera och 50 cm ner är det vatten. Hur får jag kåken att stå på blocken?
Jonas_O: Enligt husfabrikanten var det ingen större skillnad mellan en och två gjutningar. Men åsikten kan ha påverkats av det faktum att han i så fall fått tagit dit snickarna i två omgångare i stället för en. :) Men tekniken med att gjuta ett extra golv när husstommen står på plats har jag hört från flera leverantörer. Syll tätning har man i båda fallen så nog blir det tätare med en
KarlXII: [citat] Mmmm, men inte bara grus vill jag minnas. Ett hett tips är att söka runt lite på nätet (Jag orkar inte ;) ) Om inte för att bevisa motsatsen - det här är inget du vill göra fel på.
Janne_B: Jonte > Varit lite frånvarande beroende på dokumentation av husleverans och stomresning. Jureit > Misstänker att du har rätt. Det blev i.a.f. dränering och helisolerat, identiskt med husgrunden, i.o.m. att vi drog ut VA och avloppsbrunnar. Man vet ju inte om man skulle behöva bo där när banken tagit huset. ;D ;D
Staffan56: Vi har en tomt som vi mest sannolikt måste påla eftersom flera av våra grannar som byggt före oss varit tvugna till. En av de husleverantörer vi varit i kontakt med tyckte att vi inte behövde göra en geologisk undersökning eftersom den firma de anlitar för att göra grunden kunde börja gräva på tomten och se hur mycket som skulle pålas. Vi känner att vi inte vill binda upp oss till
vv: Vi bor i ett hus m källare från 1912. Huset är byggt på en gammal sjöbotten med ca 6m lera. Huset är, så vitt vi vet, inte pålat (stadskontoret har tyvärr inte kvar byggritningarna). Det finns en tillbyggnad, och *den* är pålad. Alltså rör sig husdelarna gentemot varandra beroende på årstid och regnmängd. Originalhuset har stått där den står i nära 100 år, så jag antar att
Pasen: Vi har ett hus från 1950 med grundsulor av e-cement. Vi har grävt upp för dränering och upptäckte att sulorna är ganska mjuka, man kan lätt skrapa bort cementen. Har någon tips om vad man bör göra? Inga sättningskador finns (ännu). :-/
Edvin: [citat] Hehe, det där kunde ha varit vi om 1 år om vi skippat geoundersökningen 8)
DoJz: Den varma betongen får jag för mig är dessutom av annan kvalitet och därmed dyrare....Ännu en nackdel till att bygga på vintern. Men vi byggde i vintras och det gick jättebra. Visst tjocka handskar och - 8C inomhus är inte så kul men snickarna jobbar på för att hålla värmen och själv hinner man aldrig nicka till :D Pratade med en vän som byggde i somras som hade ett helsicke med
hama170: Vi stötte på ett litet problem med grunden, när de schaktade ur så gick berget mycket djupare på ett ställe så det kommer alltid att rinna in vatten.Vi ska göra torpargrund.Istället för träbjälk lag ska vi ha betongbjälklag och huset kommer att stå på plintar mot vattnet så att det är öppet.Så det kommer inte att bli något problem. Det ja undrar är hur mycket dyrare kan det
CaJa: Det finns en tjej på odla.nu's forum som gjort hur många planteringsmurar som helst med sin sprängsten. Hon har egen hemsida, som förövrigt är mycket matnyttig, om än väldigt rörig... http://hem.passagen.se/solovetski/kallmur.htm
Daniel_T: Är det någon som vet vad som är bäst att ha under plinten vid bygge av altan/uterum? Har hört att man kan gräva en grop och fylla lite med grus. Ovanpå detta en trädgårdsplatta och sedan plinten (om man köper en färdig). Är detta ok och vilken grusstorlek är bäst isåfall?
utbyggarn: Det är bara en knalle som står upp, alltså inga problem enligt eran grundare.
Peter_Skoglund: Skummade igenom ex-jobbet och det verkar verkar ok. Innom byggteknik verkar inte finns några direkt sanningar men den uppsatsen verkar bygga mest på de som är mest allmänt accepterande. En sak som är jätte viktig står på sidan 30. "Luften som förs ner i krypsummer....."
IngvarW: Jo faktiskt, det är just den prylen.. i denna tappning heter den dock något annat, bunker buster, eller liknande ;D Hälsar IW
AnteV: Hej! Vad kan det bero på att ett tegelhus med betongmur och betongplatta får spricka både på husfasaden och inne i rummet som vätter mot fasaden. Brukar detta vara några problem att åtgärda samt är det i såna fall en kostsam reparation eller kan man låta det vara så utan risk för större skador? Mvh // Ante
PA: Tänkte bara inte bil i detta sammanhang. Jag var inne på att du ville även i detta fall förvärma inluften och det lät lite märkligt./Pär
metomas: Vi har gjorde detta. Platta med golvvärme och en källare i ena hörnet på ca. 20 kvm. Eftersom det är frågan om att gjuta valv behövdes en konstruktionsritning, det kostade oss 12 kkr. Vi gjorde dessutom ett hål i valvet för att kunna göra en invändig trappa ned i källaren. Det blev mycket lyckat men man bör isolera källartaket eftersom en del av golvvärmen annars "försvinner" ned
IngvarW: Hej, under mina bärande väggar har jag minst 40cm betong plus 10cm isolering med styrka G200, (Vad nu det är för något?). Under övriga plattan har vi G100. Mvh Ingo
rwerling: En kanske något gammal uppgift... Jag asfalterade för 5 år sedan. Ett par kilometer från mitt hus höll en av "kartellens" medlemmar på att renovera småvägar. Jag ringde helt enkelt upp platschefen och bad honom räkna på vad det skulle kosta och vad jag behövde göra. Jag hade en gammal grusväg till huset så underlaget var ok, de la 50m2 och snyggade till detta på ett par timmar, jag
Dark_Helmet: Någon som vet vad man ska räkna med för "meterpris" på att gräva för anslutningar av VA, EL och ev fjärrvärme? Normalt brukar entreprenörerna säga att det ingår 10m i deras kalkyler. Vi har ca 25 meter att gräva, har vi nu insett.