I
isoler: Tack för hjälpen :)
4 svar · 3,1k läst
B
BAS: Stalltips för att slippa leta dyra cellplastprodukter: Grundisoleringsmatta (Platon är ett av märkena) kostar på Byggmax 999:- för 20 x 2 meter.
2 svar · 2,5k läst
T
TN: Även om man "bygger bort" ev fuktproblem så kan det ta flera år innan doften försvinner.
6 svar · 7,2k läst
KarlXII
KarlXII: Nja, det brukar vara färdiggjutna betongsektioner. Som gigantiska gråsuggor, typ. :)
2 svar · 3,1k läst
M
Mimto: Svårt att beräkna tidsåtgången, det beror på hur tomten ser ut och så, antar jag. Men du får nog räkna med dagar, har fakturorna hemma med tiden för vår del, om du vill kan jag kika på dem. Annars skulle jag tippa att det tar 3 dagar, ungefär.....
9 svar · 4,5k läst
J
JoGi: Angående pris. Får just mitt hus grundisolerat och putsat (mineralull Paroc 70mm + putsnät + "Gullexputs"). Pris ca. 400kr/m2 inkl. arbete exkl. moms ... (i Trosa.) P.S. En bra "putsare" skall klara av av 1m2/timme inkl. underarbete (isolering) så kostnaden bör bli ca. 300kr/m2 + moms i arbete plus materialkostnad... Hyr en pollack (vit!) så blir det halva timpengen (150kr/h). D.S. JoGi
1 svar · 2,7k läst
B
BoByggarn: Här finns det olika skolor. Faktum är att det är egentligen ingen som vet vad som kommer hända med den inbyggda golvvärmen om 20, 30 eller ännu längre fram i tiden. Några skräckhistorier har mig veterligen inte framkommit ännu, däremot händer det att rören, pga dåligt hantverk och/eller materialfel, börjar läcka. Men då kommer felet tidigt - inte efter tex 20 år. Alla
1 svar · 1,7k läst
L
Liten: Huset är från 1912. Men det är nog som du säger, dålig kvalitet, i helgen har vi fått en kattlucka modell större utan själva luckan in till gillestugan :o
2 svar · 1,7k läst
V
Vilma: Heja Jerka, uppskattar din ärlighet :) Vår avgift inkluderade omhändertagande av dagvattnet, vi fick inte ta hand om det själva. Antar att det har med markens beskaffenhet att göra (?)
8 svar · 3,0k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Vi är mitt uppe i vårt bygge. Vår tomt ligger på högsta punkten på en kulle med berg i dagen på flera platser. Vi har valt att inte spränga oss ner, av flera anledningar. Dels den ekonomiska aspekten, men den var inte viktigast, utan istället det KarlXII nämner, att berg ger utmärkta förutsättningar om man är villig att göra en kryp- eller plintgrund. Dessutom slipper man i högre
12 svar · 1,9k läst
E
Eld: Jag använde EPS kvalitet S200 under trappan. Enklaste sortens cellplast, S80 tål bara runt 30 kPa under lång tid. Det motsvarar knappt 30 kg per kvadratdecimeter. Det var på gränsen med min källartrappa som har stödmurar på bägge sidor så jag valde den högre kvaliteten som klarar 90 kPa. Hur tjockt det ska vara beror på var i landet man bor, 50-150 mm. Jag bor i Stockholm och satte
10 svar · 5,6k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Good point, glömde det. Utsättning är gratis om man är ute i god tid. Kommer man på det när grävaren är på plats så kostar det en slant.
5 svar · 3,6k läst
B
BoByggarn: [citat] Nej... ;)
2 svar · 1,8k läst
B
2 svar · 1,8k läst
L
Lilla_vargen: Håller med om att entreprenören som tog in pris på pålningen borde underrättat er om att även grunden skulle bli dyrare. Det är trots allt de som är sakkunniga, inte du som konsument >:(. Vad som gäller juridiskt är jag dock inte rätt person att svara på.
0 svar · 1,7k läst
I
isoler: Håller med, det låter inte bra. 200mm singel + 200mm cellplast är helt klart att föredra. Kostar lite mer men du har många gånger bättre isolering.
2 svar · 2,5k läst
H
Haagbard: [citat] Är det så :o Här brukar det alltid vara gratis om man plockar ner det, dessa var nerplockade, därför kostade dom ! Detta var ju tvåkupiga, enkupiga kostar nog några kronor ! Handslagna ytterligare mera !
10 svar · 12,7k läst
B
BAS: [citat] ÖB har 180 cm vinkelkap 600 spänn. Diamantklingan till kostar 200 pix, inte så farligt tycker jag. Att hyra är tyvärr skitdyrt. Tänk på att det blir mer massor än man tror då man bryter upp det. 10 m[sup]2[/sup] med 5 cm asfalt blir nästan en m[sup]3[/sup] då du fått upp det på kärran. Det väger även över tonnet. 100 m[sup]2 [/sup]blir ca 10 resor till tippen där de tar
3 svar · 49,0k läst
B
BAS: Isodrän (jackodrän, porodrän och allt vad de nu heter) transporterar ner vatten från markytan vilket inte annan isolering gör. Sätt dig och räkna på pris kontra den extra tid du måste lägga ner på annan metod så kommer du fram till vad som är bäst. Har du inte för lite pengar så är det bara att slå till med isodrän, du spar tid på det.
1 svar · 10,2k läst
A
Alfons_Helikopter: Jag tittade på Nivell på en mässa för en massa år sedan och var skeptisk. Sedan upptäckte jag att detta är populärt hos fastighetsförsörjarna på det lastbilstillverkande företag jag jobbar på. Bland annat trampar jag runt på ett sådant i serverrummet och den senaste veckan upptäckte jag att det är vad de tagit till när de byggt om ett garage till jympahall. Det verkar
5 svar · 7,0k läst
I
IngvarW: Samma här, vi har några spindelliknande prylar under plattan, fyra dräneringsrör som sedan går ihop i ett vanligt avloppsrör som sedan mynnar ut utanför grunden för ev. inkoppling av fläkt. Får se senare om det finns någon radon i huset. Det gjorde vi själva så kostnaden var väl på papperet endast materialet, :P
4 svar · 8,5k läst
H
hasse_f: Läs tidigare inlägg. Se t.ex. under "Materialkostnad några rubriker ned.
1 svar · 2,5k läst
M
Mangelito: Biblioteket
6 svar · 2,1k läst
R
rwerling: Du kan kanske dela den själv med snigamit eller liknande. Delar du den i tillräcklig små delar kan en lastbil med kran, lasta och köra iväg det du inte skall använda.
1 svar · 4,4k läst
J
joan: Via kommunen kan ni beställa en s.k nybyggnadskarta (måste ni ändå ha när ni skall söka bygglov). På den syns aktuella höjdkurvor, ev "skyddsområden" där man kanske inte får spränga etc. Lantmäteriet har också bra nivåkartor för stora delar av stockholmsområdet på nätet (www.lanmateriet.se). Via kommunen kan ni okså få kontakt med utstakningsfirmor som kan hjälpa er med
3 svar · 4,1k läst
S
Stingray: Jag har en kort men brant backe upp till mitt garage. För att komma in på vintern måste jag se till att sopa kontinuerligt så att marken är helt ren från snö och is. Jag måste även sanda och salta. Ibland spinner dock vinterdäcken till, vilket resulterat i fula vita märken i asfalten efter dubbarna. Jag tror att problemet är detsamma på betongsten men kanske mindre på gatsten.
3 svar · 8,6k läst
F
frasse: Det beror ju på hur underlaget ser ut, om det är berg måste ni ju givetvis antingen spränga eller fylla på mer där det ska vara högre. Då blir det en lite högre sockel, men det går väl att trolla bort med mer fyllnadsmassor runt huset. Vi har 0,5 m nivåskillnad, det var lite mer pyssel att bygga plattan men inga direkta problem. Huset ligger i en sluttning så vi fick nivåskillnaden
1 svar · 3,9k läst
E
Eld: Det blir knappast mindre fuktigt i en torpargrund för att man ökar ventilationen om utgångsläget är att det finns ventilation. Grundproblemet är att man isolerar bättre än förr och därmed får lägre temperatur i grunden. Det gör att mer fukt kondenserar. På under vår och försommar kan det t.o.m. bli fuktigare ju mer man ventilerar! De handlingsalternativ man har om man verkligen
5 svar · 2,8k läst
I
isoler: Ja, där är eller har varit problem med fukt Jag ska förklara mig. En del av golvet ligger på träbjälkar och en annan del på stålbalkar med siporex plattor på. Tar jag bort träbjälkar, stålbalkar och siporex kan jag gjuta en sula innanför grundmuren i samma höjd som dessa legat. Jag hade inte tänkt lyfta huset. ;D
5 svar · 3,0k läst
R
Rodge68: Låter inte så trevligt att ha en grävling. Skaffa någon som har en grythund. Tax och Jack Russle är två bra sorter. Kolla även med båths, de säljer ultraljudsgeneratorer som man kan sätta i grunden, fungerar mot möss, rådjur mm. Roger
7 svar · 14,2k läst
H
Haagbard: [citat] Jo så var det, men det var direkt från fräs, ingen bitumen iblandad, låg så några veckor och det låg ju inte alls still !
5 svar · 7,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.