4 643 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Dränering
Hej igen!!
Är det någon somkan beskriva för mig hur man bör dränera under en plintgrund.
Hur mycket jord behöver man schakta bort, hur mycket grus (singel makadamm) ska man fylla upp med. Hur göres bäst dräneringen?
rör eller slang (vilken sort) och hur ska den läggas ut och vart ska den ledas.
Behöver man dessutom använda någon form av geoduk eller plastfilm.
Tacksam för hjälp.
Är det någon somkan beskriva för mig hur man bör dränera under en plintgrund.
Hur mycket jord behöver man schakta bort, hur mycket grus (singel makadamm) ska man fylla upp med. Hur göres bäst dräneringen?
rör eller slang (vilken sort) och hur ska den läggas ut och vart ska den ledas.
Behöver man dessutom använda någon form av geoduk eller plastfilm.
Tacksam för hjälp.
Jag tror att Du måste ange hur hög grunden är för att någon ska kunna råda Dig. Om det är helt öppet behöver Du väl inte dränera om det inte blir vattenfyllt i några håligheter under häftiga regn.
Så har jag under Lillstugan vars plintar är cirka 1, o - 1,5 mtr höga. Där ska jag gräva ett dike vidare till grannens markavloppsrör. Han har satt någon duk för hålet och lagt singel och grus runt detta.
Helena med
Sverige Stugan
Själv har jag lite funderingar kring hur jag ska göra med "Stor Stugan" där jag har en murad leca-grund direkt på sluttande berg.
Har 2 hål på ovansidan där vatten kommer in och det följer 2 sprickor igenom huset, så jag har gjort 2 hål även på nedansidan av grunden.
Tänkte dränera runt huset men också lägga dränering igenom huset för att "få undan" vattnet som rinner i sprickorna och sedan ansluta de 2 rören igenom huset till de som kommer runt huset. Dessa 4 ska sedan anslutas till grannens stora markavlopp.
Var rör och var slang och varför dubbelväggiga rör?
???
Helena med
Sverige Stugan
Kanske kan dessa länkar vara till hjälp:
http://www.jtb.nu/Docs/gds01.htm
http://alltombostad.msn.se/gds/6/87/index.html
Dräneringsslang kan ju läggas ut och leds då lämpligast till en stenkista eller motsvarande.
http://www.jtb.nu/Docs/gds01.htm
http://alltombostad.msn.se/gds/6/87/index.html
Dräneringsslang kan ju läggas ut och leds då lämpligast till en stenkista eller motsvarande.
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Det låter som om du skulle ha dräneringsrör/slang runt huset och markavloppsör genom grunden.
Du ska ha dubbelväggigt eller Essdrän om det är en meter eller mer under mark. Är det grundare duger det med slang. Essdrän har vissa fördelar men är också dyrare. Vanliga rör eller slang duger.
Genom grunden ska du har markavloppsrör för att det vatten du ska leda från ovansidan inte ska läcka ut på vägen genom grunden. Allt för att minska fuktbelastningen inne i grunden.
Du ska ha dubbelväggigt eller Essdrän om det är en meter eller mer under mark. Är det grundare duger det med slang. Essdrän har vissa fördelar men är också dyrare. Vanliga rör eller slang duger.
Genom grunden ska du har markavloppsrör för att det vatten du ska leda från ovansidan inte ska läcka ut på vägen genom grunden. Allt för att minska fuktbelastningen inne i grunden.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden