På den tomt vi har finns det idag ca 35 tallar som vi behöver ta ner. En idé vi har är att ta hjälp för fällning och bortransport till ett sågverk eller pappersbruk.

Är det någon som har några bra förslag på hur man på bästa sätt tar sig an denna uppgift.

Det är inte så att du själv eller någon granne kommer att behöva sågat virke ?
Låter ju som om det skulle kunna bli fina golvplank av dom tallarna ;)
Finns ju mobila bandsågverk som sågar på plats, då behöver man ju inte ombesörja transport av virke och bakar till och från sågen, dessutom man kan ju aptera och såga timmret i dom dimensioner man själv behöver !
(eller låta någon annan göra det)

Antar att det är väldigt långt bort, Lund ?
Skulle själv behöva ungefär den mängden timmer till ett garagebygge !

Skogbolag är lite känsliga över träd som står i tätbebyggt område. En enda liten spik för tvättlina eller fågelholk kan ställa till ett elända för dem. På min tomt tog sig dock Mellanskog sig an träden, inklusive fällning.

Det behövdes lite mild övertalning, men grannen är "riktig" skogsägare och kunde de rätta trådarna att dra.

När de dök upp med såg och skotare (traktor med kran och vagn, typ) så såg de något träd som lutade fel och ända sättet att slippa baxa ut det ur vardagsrummet var att ringa en lokal bilbärgare som kunde vincha.

Kvar på tomten efter att de tagit det de ville ha blev enorma brötar med toppar, grenar och mosade mindre träd. Det har jag sågat upp och har till öpppna spisen fram till pensionen - 30 år typ ;D.

Tar skogsbolagen upp och bort stubbarna också eller lämnar de dem kvar?

Stubbar lämnas alltid kvar i marken, stort företag att få bort, krävs grävmaskin...........
Vill du ha bort stubbar så får du ordna det själv efter avverkningen !

Vi hade massa träd på tomten.
Hade hjälp att ta ner 7 st, som vi inte vågade ta själva, då de var så stora, och det finns grannar rätt nära. Ringde på annons i GP, och hade 2 irländare hemma en dag. De tog 5000:-. Det var absolut värt det.
Resten tog vi själva, med lånad motorsåg.

Mycket av träden tog en bonde, som bor bara ett par hundra meter från oss. Har sparat ett antal granar, som vi tänkte såga upp, och använda till garaget.

Hade en grävare, som tog bort stubbarna. Sedan forslade vi bort dem till soptippen. Det blev 4 lastbilar.
Kostade ungefär 2000:- i transport + att det skulle kosta 15.000:- för att deponera stubbarna. Hutlöst!
Vi lyckades pruta ner det till 9.000:- . Så kolla upp det innan!

Det blev en del sly efter, den tog en flistugg. Fick inget betalt för det, men vi slapp iallafall att frakta bort det själva.

Trädfällare tar generellt sätt bra betalt - hör bland vänner och bekanta om någon kan fälla träd och vill ha ved - då brukar det kosta typ 0 kr.

Vi har fällt ett 30-tal träd i varierande storlek på detta sätt.

Vi fick så mycket sly att det inte fungerade med flistugg (klarar normalt max 5 cm i diameter) och vi valde därför att köra slyn till tippen, det blev 7 strängsläp... Fysikt krävande men i pricip gratis, att hyra släp kostar bara några hundralappar.

Stubbarna då, ja dom har vi kvar på tomten - just eftersom de är dyra att deponera. Vi tänkte placera dem i en grop i ett görn av tomten där de får ligga och förmultna. På sikt kommer marken där sjunka ihop men då får man fylla ut med lite jord.

Totalt har vi lagt ut under tusenlappen för att bli av med våra träd, men det kostar en del tid förståss - men för en kontorsråtta är det rätt kul med lite fysiskt arbete ibland...

Mimto skrev:
Hade en grävare, som tog bort stubbarna. Sedan forslade vi bort dem till soptippen. Det blev 4 lastbilar.
Kostade ungefär 2000:- i transport + att det skulle kosta 15.000:- för att deponera stubbarna. Hutlöst!
Vi lyckades pruta ner det till 9.000:- . Så kolla upp det innan!
Rena rånet!!!!

Jag hade eldat upp dem själv i stället. (Kom ihåg att meddela Räddningstjänsten)
Om det inte är praktiskt möjligt. För liten tomt, grannen för nära etc...

Så hade jag sparat dem till någon påsk/valborgs-brasa.

Rena rånet!!!!
Håller med fullständigt! Problemet var att vi inte visste från början att det kostade så mycket, hade vi vetat det hade vi gjort på något annat sätt. Vi blev alldeles chockade när fakturan kom från renhållningsverket.

Stubbarna anses som riskavfall (miljöfarligt avfall). Där för är det ganska (mycket) dyrt att lämna bort dem.

Henke skrev:
Stubbarna anses som riskavfall (miljöfarligt avfall). .
Varför då???

Stubbarna anses som riskavfall (miljöfarligt avfall).
Jag körde en ekstubbe på 50 cm rotdiameter till Hagbytippen (Täby).
Personalen bad mig tippa den bland byggresterna eftersom det satt stenar fast bland rötterna.
Inte ett ord om riskavfall där i alla fall.

;)
Min granne hade just besök av en "stubbfräsar-kille" i helgen! Han ville ha 400:- /stubbe men det prutades ner till 200 st istället. Det tog lite tid och det var ett herrans oväsen i några timmar för de 10 stubbarna. Men kvar var bara lite flis och lite rötter, som sonen kommer att transportera bort med släpkärra.
:D
Sen blir det förstås lite jobb med att fylla igen hålen med jord och att så lite gräs på detta, men till våren är det jättefint igen.

Detta var på Värmdö
hälsar
Helena med...
Sverige Stugan

Helena! Får du tag på stubbfräsarkillens telefonnummer så får du gärna PMa mig!

Skicka mig ett Instant Message hette det visst... ;)

mvh /Fredrik med 12 stubbar

:D

Ska åka till landet och tar reda på detta åt Dig och sänder sedan numret via Instant message

hälsar
Helena

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.