Vi har knackat ner gammal grund och ska nu gjuta på nytt. Är det någon som vet om det har blivit för kallt i luften för att göra det nu? Vi bor i Skåne och temperaturen börjar krypa ner mot - på nätterna nu. Någon som har några bra tips hur vi löser detta???

Någon eller några minus på natten är knappast något problem. Betongen kommer inte få några frostskador. Om det börjar bli minus dygnet runt så kan man täcka med isolering efter att man gjutit. Det är först om det börjar bli många minusgrader som man måste börja värma och härja.

Beror det på hur tjockt man gjuter? Eller vilken betong/cement/puts man använder? Jag har fått höra att det går inte att putsa grunden om det är minusgrader på natten. Men betongsulor till hus gjuts ju året runt.

Beror det på hur tjockt man gjuter?
Det gör det antagligen. Eftersom betongen värms av den kemiska reaktionen när den brinner så går det säkert bättre med kyla ju tjockare betongen är. Om man gjuter riktigt tjockt så kan värmeutvecklingen bli så stor att betongen tar skada. Var gränsen går har jag dock ingen aning om.

Ett tips är att ringa betongindustri, det gjorde jag. De svarar glatt på de flesta frågor som rör betong.
www.betongindustri.se har all kontaktinfo
Gå in på privatkund=>Rådgivning

Vilken tajming man har >:( kallaste oktoberdagarna i mannaminne (?) och jag gjöt en liten betongplatta (8 kvadrat) och en källartrappa i går, onsdag. Just nu är det minus åtta...

Men lyckligtvis är det täckt med först plast, sedan isolering, cirka 10cm, och presenning. Jag var nyss ute och mätte temperaturen under isoleringen, cirka 25 grader. 8)

Men lyckligtvis är det täckt med först plast, sedan isolering, cirka 10cm, och presenning. Jag var nyss ute och mätte temperaturen under isoleringen, cirka 25 grader.
Bra jobbat.
Jag har lite gjutjobb kvar att göra innan "vintern". Ska använda din metod med täckningen :) .

vad kostar det kvm att gjuta en platta? (ungefär)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.