Grund & Markarbeten
Sweli: Vi har Sundolit 100 för plattan men där bärandeväggar ska stå är Sundolit 250. Vi har lagt 30cm isolering för att motverka värmeförlusten av golvvärmen. Lukasz är vår KA och han har inte klagat, det är bra tecken ;D ;D Vi känner oss trygga med honom, han är väldig kunnig ;)
Sweli: Jag kan bara berätta hur vi gjorde. Vi ska ha platta på mark. Vi frågade först grundentreprenören hur han hade tänkt sig göra jobbet och hur lång tid han uppskattade det skulle ta. Svar 2 veckor för att planera hela tomten med terrasseringar och murar. 2 veckor för att göra grunden med golvvärme. 149kvm grund. Sen frågade vi vår KA om arbetsbeskrivningen och tiden enl hans
jojje: HEJ Stefan! Jag skulle nog avjämna ytan som är bort sprängt för att få det plant det går mindre singel åt, (som är dyrare än grus typ 0-8 eller bärlager 0-30 )plus att svackor och gropar avjämnas =bättre fördelning av tryck... och det blir lättare att lägga drän+dagvatten- ledningar :D Glömm inte att packa matrialet noga.. MVH jojje
KarlXII: Problemet är att många räknar med elpriser runt 25 öre eller mindre. Det kan man glömma i framtiden. Men som sagt, under en platta isolerar man inte bara för ekonomin....
Sweli: Inte jag heller ;D men jag lovar dig att det huset kommer inte att röra sig en millimeter varken upp eller ner ;D ;D ;D
BoByggarn: Humlan, Om nu entreprenören har ont om arbete = "Kan börja jobba med kort varsel" och har "maskiner i någorlunda närhet" så bör du definitivt ta ett nytt snack om priset! Visst, det är lätt att ta första bästa erbjudande, men att ringa några telefonsamtal och låta det gå några dagar till kan visa sig vara riktigt lönsamt.
Bob_the_builder: [citat] Detta handlar nog om en "inneluftsventilerad kryprumsgrund" av den typ som exv Teeghus använder.
Sweli: Du har svarat själv på frågan. Om du går till Wirsbo.se har dom en väldigt bra arbetsbeskrivning av dom olika typer. Därför valde vi med rören "på" armeringen och inte under. Lägger du den under "måste" du ha minst 90mm cement ovanpå rören. Lägger du rören ovan på armeringen är det bara 30mm ;D Idag när vi pratade med grundgubben sa han att man måste vara väldtigt noga när
IngvarW: OK, det kan jag förstå. Mitt lilla bygge skall genomföras i egen regi för egen maskin så det blir nog först en liten diskussion med lämplig elektriker om vad han anser mig kunna göra. Tänkte också köra sånhär fördragen plastslang vad den nu heter.. Tack för input hälsar Iw
tomastiger: Han förordade istället Alba kantelement: http://www.optiroc.se/lecapro/pdf/ALBA_kantelement.pdf
David: Jag är nog en aning otydlig. :-[ Vad jag menar är att jag funderar på att fylla ut mittfördjupningen med den sprängsten som sprängs loss från sidorna för att få en så plan yta som möjligt. Sedan lägger jag makadam över hela ytan och gjuter en platta. På detta sätt borde jag slippa spränga så mycket och borttransportera sprängstenen. Kostnadseffektivt? Om bergkrosset i mitten
Fasting65: [citat] Det är löjligt billigt. För två år sen hjälpte jag min far att gräva om halva huset. Vi hyrde en minigrävare en helg - kostade väl en 1500 kr. Platonmatta och tillbehör gick på några tusenlappar - säg 4-5.000. Vi grävde upp ca 15 meter. Dessa siffor är grovt uppskattade, och vi bytte inte dräneringsslangen för den var intakt. Jag tror inte att vi hade behövt lägga
Ekke: Om du söker tillstånd för brunnen i samband med bygglovet,sök då bygglovet som ersättningsbyggnad o se till att finns något slags gammalt avlopp i den gamla kojan.gärna bara ett rör ner i backen,då kan aldrig kommun säga nej eftersom du är en ansvarsfull medborgare som bara vill göra en förbättring.Detta är av största vikt,tro mig allt hänger på formuleringar o intillegens. ;)
General_Failure: Det viktigaste är väl att ta reda på vad det är som orsakar sprickorna. Sättningar i grunden eller normala rörelser i huset? Även i ett äldre trähus kan det vara så mycket rörelser att tapeterna spricker här och där.
KarlXII: Med tanke på de hutlösa priser de tar för att spränga och gjuta platta så kan det aldrig vara fel. En platta kostar väl runt 2-2500 kr/kvm. Sprängningär långt ifrån gratis. Dessutom tror jag personligen att varmgrund är en bättre konstruktion än en platta i mark. Sök lite på forumet med sökfunktionen - det finns många trådar om detta - och på internet och bilda dig en egen
Frisco: Någon som önskar bli av med sprängsten eller liknande fyllnadsmaterial i Göteborg? Ska bygga i Landvetter och är i behov av rätt mycket fyllnadsmaterial. Maila till martinnorling@telia.com
ab-cd: Sprickor i betongplattan uppkommer vanligen förr eller senare. Tar du upp golvet efter 10 år så har du med stor sannolikhet någon spricka i betongen. Dock borde det inte uppkomma redan under byggskedet eftersom det ofta är långtidsbelastningar som orsakar sprickorna. Dåligt utfört grundarbete; komprimering av grus, armering gör ju inte plattan direkt starkare.
Edvin: T ex J & W eller Sweco (dyrare av nån anledning jag inte hittat).
General_Failure: Enligt våran entreprenör kommer det nästa år (eller om det var i år) att bli lag på att lägga radonslang under plattan.
DoJz: Vi har bara fått höra att vi ska utföra ett fuktprov för att vara på den absolut säkraste sidan. Visar det sig att plattan är ännu för fuktig får vi helt enkelt hyra in oss på en camping för att lägenheten är såld och vi kan inte flytta in som planerat :D Allvarligt talat, så kör vi med byggfläkten på halvfart så länge temperaturen inte sjunker under -5 eller så. Annars
Strisak: [citat] Ser ut som grovt lite missfärgat mjöl, finns antagligen hos samma leverantör som förser er med sand o.dyl. Priset brukar ligga en bit över priset för sand. Har inte köpt själv men tycker mig minnas att det såg så i listan.
Midas: Jag har ingen egen erfarenhet av dem. Men det är 3 på jobbet som isolerat sina källare med sådana och de är alla nöjda med resultatet. Fick alla ett bättre inomhusklimat utan den tidigare källar känslan
Sweli: Jag har allt annat än gröna fingrar och därför var tacksam för hjälpen jag fick av en trädgårdarkitekt. Växterna lever fortfarande efter många år. ;D ;D