A
anette_jonas: Ett tipps till innan du gjuter plintarna om du kommer att använda papper tuber att gjuta i för. Om du skall gjuta fat stolpskor som är som u som du skall lägga dina regler i. För att få alla stolpskorna på samma nivå så kan du montera stolpskorna på regeln för att sedan mäta in reglerna i våg nu pallar du under reglerna med en dom kraft eller små brädbitar. När du är klar med
4 svar · 5,2k läst
C
capaintere: Ett mycket bra val. Utan maskiner så hade fått ta på dig höftskynket och in i stenåldern igen ;D ;D. Ang ditt transport problem så kan jag rekommendera en sån här dumper och en liten grävare. Den tar en halv kubik i taget men jag vet inte hur stor din ö är. Det finns större modeller med. Kolla på mascus.com http://www2.blocket.se/view/1173497.htm mvh E
1 svar · 2,6k läst
C
capaintere: Nja, en klant med riktiga instrument har större chans att göra mer rätt än en klant med dåliga. Dessutom så vet ett proffs när han gör fel men då är det en kalkylerad risk om han väljer att fortskrida plus att han vet vad som skall åtgärdas om det går fel. Du kan ju inte säga att det är ok att slarva bara för att du har hört att dom skarvar ibland!?!?! Deras mindre noggrannhet
9 svar · 10,6k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Att beakta i sammanhanget: om tomten omfattas av strandskydd får man inte göra några byggförberedeler alls innan man fått dispens.
5 svar · 4,9k läst
C
capaintere: Hej! Jag såg också ACAC men du får mitt svar istället. 1. Det skall vara rent på berget från jord och massor som kan fånga upp fukt och vatten. 2. Köp asfalt och värm som du sedan penslar på dina plintar hela vägen upp till krypgrunden för att förhindra att fukten "kryper" längs plinten upp till stommen med fuktskador som följd. 3. Fyll upp mellan plintarna med tvättad skärv
1 svar · 10,6k läst
K
KoF: Hmmm... Är inte helt säker på Kurres resonemang ovan. Jag håller på att köpa ett hus (för permanentboende)byggt 1960 (fritidshus), tillbyggt 1979, där besiktningsmannen av misstag trodde att det var krypgrund med vissa fuktskador och därför rekommenderade att avfuktare skulle installeras. När avfuktaren väl skulle installeras visade det sig dock att det enbart var tillbyggnaden som
0 svar · 5,8k läst
S
sollentuna: Nu har vi varit på byggnadskontoret i Sollentuna och hört oss för om bygglov. För vår del så kommer det troligtvis inte vara något problem med själva huset däremot måste man tänka till lite hur vi skall plana ut tomten (en kraftigt sluttande tomt). Vi blev rekommenderade att anlita en landskapsarkitet för att få till det på ett snyggt/funktionellt sätt. Är det någon som har
0 svar · 3,0k läst
B
BAS: Väggarna skulle kunna bestå av frigolitskivor eller annan isolering med ex mineritskivor som skydd in mot gropen. Hur djupt man exakt måste gå för att få frostfritt är svårt att svara på. En halv meter räcker om man har tillräckligt stort "rum" i gropen (exempelvis en jordkällare). Hur litet det rummet kan vara om det blir riktigt kallt under en längre tid vet jag inte.
3 svar · 3,6k läst
B
BAS: Anledningen till att det är omöjligt att svara på är att de som ska göra jobbet först måste se tomten När det gäller markarbetet vill de även ta prover innan de kan komma med ett rimligt svar. Då jag själv byggde var det ett krav från de som gjorde markarbetena att en provborrning skulle göras där huset skulle stå. Gör en förteckning över de träd som ska bort, vilken sort det
1 svar · 4,6k läst
KarlXII
KarlXII: Tackar. Det får bli AKB..ska ändå dit imorron faktiskt.
2 svar · 16,7k läst
M
marge: Vad jag har hört så ska det inte vara sand ovanpå plasten! För att hålla plasten på plats kan man istället lägga några stora stenar, och helst tvättade sådana. Hade jag varit du hade jag helt klart sett till att bli av med sanden...
3 svar · 2,7k läst
B
BAS: Hej. Jag har just gjutit plattan till mitt garage. Enligt leverantören av lecablocken ska det vara ett sk "glidskikt" första varvet med block. Vad är det för något egentligen?
0 svar · 2,8k läst
A
ama: Ibland spelar tillfället en i händerna...Jag råkade köra bakom en firmabil som tillhör Björkö maskin (ligger ute på Björkö i Göteborgs norra skärgård för den som är intresserad). Kollade deras hemsida och det visade sig att de hyr ut minigrävare och snart även frontlastare (de håller på att köpa in en). Och det bästa av allt är att vi bor i det de kallar för närområde så
5 svar · 3,4k läst
T
TN: Hmmm "det sätter inte igen", trädrötter har ju en förmåga att leta sig in lite överallt där de kan orsaka skada.... Iofs hjälper ju inte en spolbrunn då.... Men det räcker väl med ett T-rör och ett rör upp så att man kommer åt att spola, under hundringen på rinkabyrör, inte lönt att snåla in på enl min mening
5 svar · 7,5k läst
R
Roger_B: Det blidde tvättad 8-16 singel. 3 man och en helg var allt som krävdes för att gräva upp och fylla igen (kostade lite öl och pizza). Nu återstår "bara" att städa upp samt att sätta kantsten. När man börjar gräva så funderar man hur de egentligen tänkte när huset byggdes (1989), sand och lera direkt mot grundmuren, dvs väldigt mycket fukt.
5 svar · 7,0k läst
N
Ninni: Vi har gjort allt detta själva, dränering, rasskydd, plastduk, vattenledning fram till hus och el och tele. stenkista till dagvattnet mm. Vi har sparat massa pengar på detta och om man kan ordna en som gräver billigt och vara med så står det i huspärmen exakt hur man går till väga. Vi är så gott som klara med vårat grund arbete. Det som återstår är grovplaneringen. Vi var också
6 svar · 3,5k läst
P
Pillan: Dark H, kolla din brevlåda!
2 svar · 2,9k läst
L
Liten: Hej! Tack för tipsen! Ringde till kommunen men det har inte gjorts någon mätning där vårt hus står. Alltså måste jag vänta till i vinter för att kunna sätta upp sådana där dosor i tre månader innan vi får veta. Olustigt...
5 svar · 4,3k läst
V
vonSassen: ;) Ja, vilket högtryck man använder kanske beror på tillgången på el eller vatten, men gör det under ett högtryck i alla fall ! Och avsluta med piasava och nagelborste´! :D Se "Bilder Före" på min hemsida. Helena ... Sverige Stugan
4 svar · 7,2k läst
J
JoGi: [citat] Förstod inte denna del (fet)... Kan du hjälpa mig genom att beskriva lite mer i detalj?? Mvh /JoGi
5 svar · 5,0k läst
E
Eld: Du måste vara jätteförsiktig med isolering mellan källare och hus. Det får inte bli kallare och/eller fuktigare i källaren. Om det blir det kan du få jätteproblem! Det finns folk som råkat ut för äkta hussvamp efter sådana tilltag! Ett rejält angrepp av äkta hussvamp betyder rivning och uppeldning av rivningsmassorna ... och ... en normal villaförsäkring täcker inte skadorna... :o
1 svar · 6,5k läst
Y
ymca: Själva så har vi mindre än en kilometer till kommunens avfallsanläggning. Det gör det enkelt att köra bort riset själv, dessutom blir man kung på att backa med släpvagn. Mitt personliga rekord i bortforsling av ris mm är 12 st toklastade släpvagnslass under en dag. Killen på avfallsanläggningen undrade efter lass nr 8 om vi hade någon tomt kvar!
4 svar · 3,2k läst
M
Mangelito: Har tittat på ett hus byggt -42. Om det blir detta hus, ämnar jag dränera omedelbart. Vad ligger kostnaden för en sådan operation? Huset är 1 ½ plan med källare, ca 100 m^2
0 svar · 3,1k läst
N
Nybyggare: Vi var också inne på L-stöd men valde i slutändan stenblocksmur. Som du säger är det ingen större prisskillnad om man nu inte lejer bort arbetet med att lyfta stenarna på plats. L-stöden väger ju såpass mycket så att lyftkran är ett måste. Underarbetet är ungefär detsamma förutom att L-stöden kräver ett större djup (utgrävning bakom). Vi valde stenar för att vi ansåg att
1 svar · 11,8k läst
P
Pillan: Har någon byggt kantförstyvad platta på lecabädd och kan dela med sig av erfarenheterna? Hur går det tekniskt till och behöver man förstärka plattan? Nån kanske till och med har en kostnadsberäkning? /Pillan
0 svar · 1,6k läst
E
Edvin: Jag kommer inte ihåg våra exakta siffror men vi bygger iallafall på en liknande tomt. I vår geoundersökning angavs nuvarande vattennivå vilket jag inte tycker säger så mycket, speciellt som den gjordes tidigt i vår och i vårt fall bestäms vattennivån till stor del av ganska stor... sjö som ligger i närheten. Vattenytan på denna låg vid undersökningstillfället 0,8-1,0m under
1 svar · 4,6k läst
F
frasse: Jag var inne på den linjen först men då vi gjorde allt själva så valde jag till slut att mura med lösa leca kantblock istället. Orsaken var framförallt den höga vikten på ALBA elementen som kräver kranbil vid hanteringen samt det högre priset jämfört med lösa block. Vad det gäller isolerförmåga har jag ingen aning, men stadigt lär det bli! Jag valde bort cellplast element då
2 svar · 4,8k läst
E
Eld: Ställ en blomkruka på den! :D
8 svar · 3,9k läst
F
frasse: Om underarbetet är riktigt gjort så borde det inte vara några problem. Med det menar jag då att singel/makadam bädden under sulan är väl tilltagen och riktigt packad, men det kan ju endast avgöras med besiktning på plats. Kolla som sagt med KA. Ett alternativ kan ju vara att gjuta på en sträng runt om för att få lite extra stabilitet, men det kan vara lite knepigt att få den nya
1 svar · 1,7k läst
Fasting65
Fasting65: Nu vet jag hur man jämnar ut ett risigt gjutet betonggolv. Skarvarna och smärre ojämnheter "fräste" vi ner med en nice hyrmaskin från Cramo. Ser ut som en vinkelslip, fast istället för kapskivan var det tre hårdmetallhjul som snurrade runt. Variabel hastighet och dammsugaranslutning underlättade arbetet. På lägsta hastighet funkade den även bra att ta bort puts på betongväggarna.
9 svar · 10,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.