5 237 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Torpargrund med pålning
Hej!
Vi har börjat diskutera med en husleverantör som har totalentreprenad och som också äger tomten vi vill bygga på. De har också andra tomter i närheten där de har satt ut ett totalpris. Just den här tomten hade de inte gjort det på ännu. Nu har vi fått ett pris som är väldigt mycket högre än på de andra tomterna och det känns onekligen som om de försöker lura oss
. De påstår att skillnaden beror på att just denna tomt behöver pålas. För att ha något på fötterna i diskussionerna med dem så undrar jag vad en torpargrund med pålning (på en plan fd sommarstugetomt) ungefär kan kosta i Stockholmsområdet. Jag förstår att det beror på väldigt mycket, men kanske någon kan hjälpa mig med ett mellan tummen och pekfinger pris??
Vi har börjat diskutera med en husleverantör som har totalentreprenad och som också äger tomten vi vill bygga på. De har också andra tomter i närheten där de har satt ut ett totalpris. Just den här tomten hade de inte gjort det på ännu. Nu har vi fått ett pris som är väldigt mycket högre än på de andra tomterna och det känns onekligen som om de försöker lura oss
Enl de uppgifter jag fått vad gäller torpargrund på pålar så behöver man inte förstärka själva grunden alls, vilket man behöver med en platta. Däremot behöver man nån bärande vägg i huset som man pålar extra under. Med andra ord så borde det "räcka" med själva pålningskostnaden, dvs enl tidigare inlägg ca 40´ beroende på grundstorlek.
Ni som pålar btgplatta, behöver ni inte även förstärka plattan??
/Pillan
Ni som pålar btgplatta, behöver ni inte även förstärka plattan??
/Pillan
Tjenare,
Vi blev tvungna att påla våran torpargrund för två veckor sedan.
Det blev totalt 14 pålar.
Påldjupet varierade mellan 8-12 meter/påle för att komma till berg.
Så här står det på fakturan:
Pålning, grundförstärkningsarbeten och gjutning av plintar för grund = 38500kr +moms vilket ger tot 48125kr.
Eftersom detta blev en tillkommande kostnad kommer dettta på separat faktura. Sen dras 8500kr av från ursprungsavtalet där man kalkylerat med vanlig plintgrund.
Hoppas detta kan vara en vägledning.
Kanske ska nämna att byggytan är 101m2.
/Jonas
Vi blev tvungna att påla våran torpargrund för två veckor sedan.
Det blev totalt 14 pålar.
Påldjupet varierade mellan 8-12 meter/påle för att komma till berg.
Så här står det på fakturan:
Pålning, grundförstärkningsarbeten och gjutning av plintar för grund = 38500kr +moms vilket ger tot 48125kr.
Eftersom detta blev en tillkommande kostnad kommer dettta på separat faktura. Sen dras 8500kr av från ursprungsavtalet där man kalkylerat med vanlig plintgrund.
Hoppas detta kan vara en vägledning.
Kanske ska nämna att byggytan är 101m2.
/Jonas
Vi har byggt med pålad krypgrund. Som Pillan nämnde så behöver den inte förstärkas. Vi pålade 18 pålar ca 6 meter per styck, kostnaden för det blev 37500:-.
Grunden är drygt 100 m2 och det är pålat under den bärande mellanväggen också.
Grunden är drygt 100 m2 och det är pålat under den bärande mellanväggen också.
Klicka här för att svara