4 541 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
Idag började dom gräva, och problem direkt
Idag började Älvsbyhus markentreprenörer gräva för vårt hus och dömde ut jorden under, den bestod av för mycket gammal tegel och skräp, de måste nu ta dit extra fyllnadsmassor på ett djup av 1,50m något som vi får betala extra för
(( någon som på en höft kan säga vad det kan tänkas gå löst på? bredd på huset är 8,32m och längd 11,00m, tacksam för ett svar innan måndag så jag kan kolla att de inte blåser mig fullständigt....
//Rich http://www.rich.nu
//Rich http://www.rich.nu
Det beror nog mest på vad de fyller med, men om det är grus borde det kunna sluta på ca 30 000 kr.
Överslagsräkning: 10m x 13m x 1,5m = ca 200 m3 = ca 350 ton
350 ton x 60 kr = 21 000 + frakt. Baserat på lite gissningar och antaganden, men det borde vara i rätt härad i alla fall.
Överslagsräkning: 10m x 13m x 1,5m = ca 200 m3 = ca 350 ton
350 ton x 60 kr = 21 000 + frakt. Baserat på lite gissningar och antaganden, men det borde vara i rätt härad i alla fall.
Kopierar mitt svar från ett tidigare inlägg. Detta är priserna vi fick betala för fylle:
Bergkross 0-150 40kr/ton
0-18 68kr/ton
Makadam 16-32 85kr/ton
Makadam 2-5 118kr/ton
Priserna är exkl. moms, och transportkostnad på 35kr/ton (exkl. moms) tillkommer också.
Blir det 350 ton, så räkna med runt 35.000:- extra för fylle.
Sedan tillkommer ju extra kostnad för grävare, x antal timmar. Brukar kosta runt 500:-/tim. exkl. moms.
Bergkross 0-150 40kr/ton
0-18 68kr/ton
Makadam 16-32 85kr/ton
Makadam 2-5 118kr/ton
Priserna är exkl. moms, och transportkostnad på 35kr/ton (exkl. moms) tillkommer också.
Sedan tillkommer ju extra kostnad för grävare, x antal timmar. Brukar kosta runt 500:-/tim. exkl. moms.
Älvsbyhus byggs med torpargrund?
För bärighetens skull är det ju rimligt att enbart skifta ut massorna under sulorna dvs sulans bredd + dubbla rasvinkeln vilket ger tre strängar om ca 2m bredd. Övriga massor behöver bara skiftas om de innehåller organiskt mtrl dvs att mögelrisk föreligger och det kan man gör med billigast, icke kapillärsugande, mtrl.
/OK
För bärighetens skull är det ju rimligt att enbart skifta ut massorna under sulorna dvs sulans bredd + dubbla rasvinkeln vilket ger tre strängar om ca 2m bredd. Övriga massor behöver bara skiftas om de innehåller organiskt mtrl dvs att mögelrisk föreligger och det kan man gör med billigast, icke kapillärsugande, mtrl.
/OK
Vet inte vad ni har för avtal men har ni köpt "nyckelfärdigt" inkl. markarbeten bör ni kolla avtalet så att inte detta ingår. Har hört i andra sammanhang att husleverantöreren gör reklam för fast pris och att de skall stå för allt som kan dyka upp... Sedan när de väl kommer oförutsedda utgifter såsom sprängning, pålning eller extra fyllning försöker de ändå ta betalt.
Ska vi vara på det humöret så kan vi ju fortsätta: de bygger väl generellt sett torpargrund med balkar på plint. Det skulle i så fall innebära att det räcker med att gräva ett antal gropar där plintarna ska stå...ok skrev:
När jag snackade med grävkillarna idag så hade dom övervägt att låta jorden mellan plintarna vara kvar, men eftersomdom hittat organiskt material i jorden, järnvägssliprar och liknande som kunde börja ruttna så slog dom bort den tanken, vilket jag nog tycker var helt rätt
Och hur mycket tid tar det för grävarna att fixa ovanstående exempel? Timmar eller dagar? (försöker göra en beräkning för egen del)Mimto skrev:Kopierar mitt svar från ett tidigare inlägg. Detta är priserna vi fick betala för fylle:
Bergkross 0-150 40kr/ton
0-18 68kr/ton
Makadam 16-32 85kr/ton
Makadam 2-5 118kr/ton
Svårt att beräkna tidsåtgången, det beror på hur tomten ser ut och så, antar jag.
Men du får nog räkna med dagar, har fakturorna hemma med tiden för vår del, om du vill kan jag kika på dem.
Annars skulle jag tippa att det tar 3 dagar, ungefär.....
Men du får nog räkna med dagar, har fakturorna hemma med tiden för vår del, om du vill kan jag kika på dem.
Annars skulle jag tippa att det tar 3 dagar, ungefär.....
Klicka här för att svara