Grund & Markarbeten
frasse: Vi bygger källare under hela huset, ca 125 m2. Vi hade ändå tänkt att spränga en del för att jämna till, vi kom fram till att merkostnaden för att bygga källare borde hamna på ca 100 000. Det innefattar mer sprängning, mer schaktning, en del bortforsling samt källarväggar. Jag har i och för sig inte räknat med kostnaden för ett extra bjälklag som en egen post utan det ingår i
JB: Intressant. Vi kör antagligen på isolering i förrådsdelen och landar på cirka 50 000 inkl.moms och då ingår: - Grävning, bortforsling av sediment - 88 ton uppfyllning - 22 ton makadamm - Grus till uppfarten - gjutning av grund (ca 75-80m2) inklusive fall från garaget och isolering i förrådsgrunden
Balzar: Jag har själv en torpargrund och vi har haft en fuktproblem den senaste tiden. De experter jag pratat med föreslår följande: 1) Rensa bort allt organiskt material 2) lägg på en bädd av tvättad singel för att motverka "kapilärsugning" dvs att fukten stiger upp 3) lägg en plast som förhindrar avdunstning från mark 4) isolera marken samt innermurar för att förhindra kondens (varm luft
marge: Ja var sjutton är värmen?! ??? Våra snickare går och muttrar över kylan varje morgon när de kommer till bygget... ;) ;D
ab-cd: [citat] Lite sen kommentar eftersom du redan har gjutit (men kanske till nytta för någon annan), men en enkel lösning på radonproblem är att lägga några dräneringsrör i gruset under plattan. Till dessa rör kan man koppla en fläkt för att skapa ett undertryck under huset för att minska radonrisken.
CaJa: Söker svar här på forumet om grund på en eventuell utbyggnad. Denna tråd var intressant men den handlade om ett "helt hus". I så fall (om vi beslutar oss för att bo kvar) ska vi bygga ut ca 1,5 meter ut från huset, och ca 8 m brett. Huset har torpargrund (från 70-talet...). Hur göra? Sambon har tänkt göra som många grannar gjort; gjuta plintar. Alltså "öppet runt om". Han tror att
Anders_Wide: Hej! Jag är i samma situation som du (fast tyvärr inte på Gotland ;). Gick till biblioteket och lånade lite böcker. En heter "Bygga grund" och är utgiven av ICA förlaget" (ISBN 91-534-1927-8). Den ger svar på din fråga, tror jag. Själv står jag däremot i frågeställningen hur djupt jag måste gräva. Hur får jag reda på vad den faktiska jorden är för typ, dvs hur mycket fukt
Anders_Wide: Hej! Jag ska bygga ett gästhus på landet, ca 40 m2. Gör detta på lösvirke efter egna ritningar. Tänker bygga detta på en torpargrund (mur med plintar i mitten). Frågan är vilket djup vi måste gräva till där vi gjuter sulan. Det finns massor att läsa, men det är svårt att omsätta detta i något praktiskt. Är det så att tjälfarlig jord är jord som innehåller mycket fukt (t.ex.
Edvin: Jag uppdaterar med lite mer exakta priser som jag fått för de som är intresserade. Pålning 29.000:-+moms 15 pålar a 3 m, diam 75, stål Bergskor Fyllning Tryckplattor Pålningsprotokoll Etablering (Örebro-Karlstad) 3 st kassationer ingår Prisreglering Tillkommande pållängd 180:-/m Avgående pållängd 90:-/m Pålpris, 3m 1400:-/st Vi fixar Farbar väg, utsättning/inmätning, el, vatten,
Janne_B: Verkar stämma bra med min uppfattning. Nu skall vi bara få in entreprenören på samma linje. Tackar för hjälpen.
LB: Hej, Så här gick det för mig: På en iordningställd tomt där vi grävt ur för både garage och hus så la vi en grusbädd och på den 10cm cellplast, sen armering. Kom ihåg att ev golvbrunn ska vara i stål och att infarten kläs med ett vinkelstål så att inte betongen spricker vid infarten. Formen gjordes av gammalt 195*45 som spikades ihop och stadgades/strävades med gammalt
KarlXII: 1: Ja du, inte vet jag. :) Vi fyllde lite i taget och hoppade ihop materialet så gott det gick. Sen med en armerad sula på ska det nog mycket till innan det sjunker ihop..men är du feg så pumpa i betong ;) 2: Du börjar med en betongsula längst ner. Fyll sedan med grovt singel längst ner i "hålrummet" . det bryter kapillärkraften.
IngvarW: Samma här, vi sågade en enorm tall samt 4 små men jäkligt tunga ekar, en gick precis 100 % åt fel håll, ;D så närmsta grannen höll på att få en ny brevlåda. Vad tror ni om gamla rötter långt ned under plattan, måste de bort? Mvh Ingo
ab-cd: Najningen av rören behöver du inte oroa dig för. Går mycket snabbare och smidigare än man tror. Personligen föredrar jag najning eftersom man får rören högre upp i plattan. Det underlättar helt klart om man är 2 stycken när man najar rören. En som drar ut slang och gör böjar och en som najar. Kom ihåg att använda en rörvinda! Får du oreda i en 480 meters pexrörsrulle behöver
Sabina: Hej På din beskrivning låter det som det är lösa stora stenar, eller? Behöver ni spränga mycket för att plana ut tomten? Om jag var du skulle jag ta dit en yrkesman som kan bedömma hur mycket ni måste jobba med tomten och ungefär hur mycket som behöver transporteras bort. Ring och hör efter kostnadsfri rådgivning. Var i vårt land gäller det? Det kan vara svårt att få exakt
krille: Ok, det låter ju bra. Hur högt upp från marken måste huset vara? Plintarna grävs väl ned och gjuts fast antar jag. Hur långt ner måste man gräva? Denna metod innebär väl att marken under huset inte måste vara helt jämn. Man sparar väl en hel del kostnader på markarbetet isåfall skulle jag tro.
IngvarW: Hej, har priser från Byggolle i Nacka, max 7% rabatt gav Cellplast G100 10mm 78:- /kvm. G200 115:- /kvm. Kantbalkar, jo de är isolerade, paroc sockelelement 1200mm långa 400 höga 10 tjocka 213:- per styck. Mvh IW
yonna: Jag skulle nog ta in en seriös besiktningsman som kollar av detta mycket nogrannt - kostar visserligen en slant (i Skåne 5-6000) men en sådan kan ge dig indikationer på kostnader. Om du väljer rätt besiktningsman vill säga. Kolla av marknaden och ta upp problemet och se hur han reagerar innan du beställer besiktningen. Vi anlitade en sådan förra året gällande ett 1700-talshus och
Harley: Jag kanske stack ut hakan lite för mycket.... Kollade lite bättre när jag kom hem och totalen landade på drygt 50papp. En liten cost split up :Betong 22', leca+isolering+armering 15', gräv o grus 8', värmeslang 2', lite övrigt 5'. Kanske skall tilläga byggnaden är en verkstad. En kort sammanfattning av bygget : murad form med leca, golvärmeslangen ligger glest, cellplast (250mm) o leca
Hasse: Detta gäller alltså bara röret som sticker upp från plattan invändigt. Tanken är att den varma fuktbemängda inomhusluften inte får kondensera mot det av utomhusluften nerkylda röret, samma gamla princip som gäller för övrig plastfilmstätning i väggar och tak. 30-50 mm mineralullsisolering, utvändig aluminiumtejp för kondensisoleringen. Var nogrann med tätningen vid övergång
General_Failure: Kolla om det finns någon i närheten som tillverkar bricketter (typ sådana man har i grillen). De brukar vara vara intresserade av att ta emot ris och kan kanske komma och hämta alltihop.
Craxen: [citat] Menar du att dom verkligen är så fräcka ??? Hmm knappt så man vågar berätta för svärföräldrarna vart tomten ligger då ju, eller det vågar man ändå inte, man vill ju inte ha dom rännandes där hela dagarna ;)
Sweli: Vi gjorde grunden nu precis i värsta vinter dagar. Det är inga problem, "vinter" betong (speciell blandning) blandas med 25 graders vatten. Enl min grundentreprenör, grundar dom hela året. Vi har inte haft några problem. Men har du möjlighet att börja till våren eller hösten är det alltid bäst. Sommar perioden är ingen bra, då får man vattna grunden hela tiden för att den inte ska
chaos: Hej, vi ska bygga ett Älvsbyhus (uteluftsventilerad kryprumsgrund) om c:a ett år . Jag har funderat på att isolera grundbotten för att minska risken för fukt- och mögelproblem. Är det någon som har erfarenhet av detta ? Blir det extra golvkallt ? Ledningar måste väl extraisoleras . Sen är frågan när man utför själva isoleringen . Först när huset står på plats, troligen...
David: Behöver du spränga och schakta runt bergmassorna på tomten, dra långa rörgravar, transportera bort stubbar och ris etc så drar markarbetet lätt iväg. Fast det behöver ju inte du. :) Vi behövde... mvh David
A-M+J: Hur höga skall de vara? Jag har gör nu 3 plintmurar och undvikit bärlinorna. Höjden är högst 1,70 m till lägst 25 cm. Murar direkt på berget med sten, gropar är fyllda med makadam och betong. Viktigt är att berget är rent, hyr en megadieselkompressor och blås... sedan spola där du skall gjuta.
gurra80: kunskap finns det eftersom att inom familjen finns det betongarbetare som har jobbat med grunder flera år, men fel kan det bli hur noga man än är och då står man där med skägget i brevlådan. :o
A-M+J: japp.. billigare och enklare. Du kan göra allt själv utan någon betongbil som måste komma ända fram.Speciellt om man som jag bygger på berg och är "bergskramare" och inte vill spränga. Det finns fördelar med att kunna komma åt under huset om olyckan är framme. Med betong får man bila.