Grund & Markarbeten
Gp: Jag skall anlägga en torpargrund på ca 80m2. Jag undrar om det är någon som vet hur mycket dyrare det blir om jag också gjuter platta för källare. Vad kostar en platta ?
BAS: Förslagen ovan verkar "billiga" men bra. Kom dock ihåg att du ska ha upp VA frostfritt. Om den kommer ovanifrån så är det inga större problem men kommer det nerifrån så lär du i alla fall få spränga in det. Du skulle kanske kunna dra det vid sidan om för att inte få sprickor där du ska bygga. Jag har själv avsevärd större lutning. Det blev ett souteränghus. Nu i efterhand skulle
BAS: Jahapp, då får man väl leva med jordlukt då :'( ??? :-/ . Jag slammade inte på mina 25 cm leca eftersom jag har så fruktansvärt trångt att komma åt (sparde pengar på att inte spränga för mycket). Har satt platon och cellplast samt fyllt igen i helgen. Om nu jordlukten tränger igenom så ska väl i alla fall putsen/färgen på insidan stoppa lukten 8) .
M: Att göra en platta i Feb är att chansa vilt. Tjälen i marken och snön kommer göra det riktigt riktigt otrevligt, samt att det är hög risk att plattan tar skada. Satsa på Oktober istället!
Haagbard: [citat] Läs den jättelånga tråden om Sverigestugan under rubriken "Hustillverkare" och titta på Helenas hemsida så behöver du inte undra över något om hennes vind ;)
Jonte: Tack Netaria för tipset. Har dragit iväg ett mail för en första kontakt. Jonte
Lycke: Vi har gjort en geoteknisk undersökning. Fråga bygglovsavdelningen om de kan tipsa - det gjorde de hos oss. Vi använde oss slutligen av ett tips från vår kvalitetsansvarige. En geoundersökning kan väl kosta sisådär 5.000 och uppåt beroende på hur mycket information man begär in och vad de ska leta efter. Vi fick höra 3.000-12.000 när vi frågade runt. Då får du veta djupet ner
Dark_Helmet: Oj. Jag menade kvadratmeter alltså. Inte per sup.
jeppe69: ::) Hej! Vi ska bygga en ny sommarstuga på Öland på 50 m2. Vi ska bygga den på en Finja Idealgrund som är en krypgrund i färdiga storblock i Leca 1200*590*300, som man ställer på cementplattor på en väl vibbrad och vattrad sandbädd. Är det någon som har byggt på en sådan grund. Bra eller dåligt? Räcker det att ha 600mm. I kryphöjd ,singel och plastfolie under? Markisolering
KarlXII: Man kan ju blanda i färgpigment i smeten...och om man vill ha den ljusare köra med marmorsand. :)
BAS: Bra jobbat Kurre. Har du fyllt igen med shaktmassorna? Hur många kubik blev det över? Sista raden med leca är lagt, imorgon blir det att köpa HE-balk och virke till taket
BAS: Snygg platta. Se till att det är fuktigt 3-4 dygn. Jag körde morgon och kväll i Augusti. Inte en spricka
nomac: Drän vattnet kan jag koppla till kommunalt, men frågan är om man kan få den torr. Man bör väl grava ett hål först och kolla så det inte är dy under, e det sand så e det ok att bygga på.
frasse: Fint område, hoppas kommun får tummen ur nån gång och fixar kommunalt VA. Vi bygger tvärs över baggensfjärden i Lännersta/Gustavsvik
TN: Det kan bli så att betongen rinner under rören och lyfter dessa om du inte håller koll på dem när ni gjuter.
Bob_the_builder: Fick ett pris på 700 kr/lpm. Till det kommer naturligtvis kostnaden för att lyfta och ev forsla bort sprängstenen. Till slut fick jag tag i en sprängare som gjorde jobbet för 500 kr/lpm, men han jobbar tyvärr inte i Stockholm.
isoler: Jag instämmer men nybyggaren, problem med fukt i torpargrunden har du troligt vis inte på vintern. Det är vår, sommar när du får in varm luft i den kalla grunden som är problemet, då funkar säkert denna avfuktare utmärkt. /Jonas
isoler: Oavsett om du isolerar eller ej ska du ha singel och plastfolie. Jag vet inte om det gör så stor nytta att isolerar om du inte ska ha en varm grund. Kanske skulle det höja temp något vår/sommar och bidra till mindre fukt. Makadam/singel 20-30cm är nog inte fel och ett plastfolie ovanpå det. Lämna 5 cm runt om så att fukten som träffar väggarna kan rinna ner marken. /Jonas
Danneman: Gräv bort! Det grövsta skall vara i botten, ovan på det lägger ni en fiberduk och ovan på det fyller ni med bärlager eller liknande. (finare grus) /Daniel
BoByggarn: Salt på betong är i längden inget bra halkbekämpningsmedel, då betongen ogillar salt... Däremot så är väl ölandsstenen oporös, så den borde klara det.
Nybyggare: Jag skulle förmodligen också sätta en plint på vardera långsida förutom hörnplintarna. Ett alternativ kan ju vara att lägga leccablock eller stenplattor här istället om du bara vill gjuta 4 plintar.
joncam: Tänkte bygga till ca 40 kvm+ 40 kvm +källare med gjuten platta. Ursprungshuset har en granitgrund med källare. Har hört att det är lite vanskligt att schakta för nära en gammal granitgrund, vad göra?
BAS: Det är 15 mm till radiatorerna. De sticker upp direkt ur betongen och radiatorerna är fastsatta med klämkopplingar. Jag kommer inte ihåg hur skarpt de är böjda. Det är dock svårt att bocka snyggt utan verktyg. Jag har testat på landet. Det slutade med att jag köpte L-kopplingar i hörnen. Där är det dock utanpåliggande rör, kopplingar får inte användas dolt.
Ken: Nu är det klart. Vi paddade först, och grävde ner den sen, testade att köra över en del av slangen med paddan, med som ni sade så kryper den upp igen, så jag struntar i att padda över slangen.
Negrita: Ska bygga hus med TH, men vill anlita en "egen" grundläggare. Någon som kan rekomendera en seriös grundläggare i södra stockholm? :o
Lilla_vargen: Ginge det att sticka ner ett metallrör till botten av macadam'en, ner i den där gropen med vatten, och sedan suga eller pumpa upp vattnet som finns där?
frasse: Jag har tänkt använda vanliga Fresh 90 ventiler i källarmuren, där har man ju redan ett plaströr. Har tänkt trycka i överbliven frigolit runt röret som tätning / isolering, rätt eller fel?