Nån som vet ungefärligt pris på dräneringsrör 110 ?
Jag vet att jag kan ringa och fråga, men nu frågar jag Er :)

Kolla om rören är enkelväggiga eller dubbelväggiga! Ligger de djupare än en meter ska man ha dubbelväggiga rör.

Igår när jag slöbläddrade i Rinkaby Rör-katalogen upptäckte jag att de också säljer dräneringsrör.
www.rinkabyror.se

:)

Är det bättre med rör (enkel/dubbel) än med vit dräneringsslang? Dessa kanske har mindre diameter?

Visste inte att det fanns dubbelväggs

Helena m
Sverige Stugan

Slang finns väl bara enkelväggig?

Uponor DSA 110/100 (det bästa du kan få) fick jag betala 16,20:-/m + moms för från Ahlsell.... Inte tokbilligt men 50m rör blir inga stora pengar. Skarvar etc är det som kostar, särskilt om du inte har bra rabatter! Jag fick 70% rabatt på listpris på mina skarvar! Snacka om att det finns marginaler i branschen!

Dränslang är odugligt runt hus, om det är där du skall ha det alltså. Kan möjligen duga för murar etc. (eller på åkern). Runt hus har man styva rör typ Uponor DSA, inget annat!

JoGi

::)
Jogi
Menar Du att det blir bättre med styva rör även genom grunden och igenom huset för att sedan fortsätta i marken med dräneringsslang? Men varför skall det vara dubbelväggiga? Har någon använt Essve drän.rör?

Har visst läst något om detta på Forumet tidigare, bäst att använda sökfunktionen

Helena med
Sverige Stugan

vonSassen skrev:
::)
Jogi
Menar Du att det blir bättre med styva rör även genom grunden och igenom huset för att sedan fortsätta i marken med dräneringsslang?

Helena med
Sverige Stugan
Ääuuhm, nu blir jag lite förvirrad... Dränrör genom grunden? I den värld jag lever i lägger vi normalt dränrören runt huset (i nivå under sulor etc...), inte igenom det. (Jag fattar nog kanske bara inte vad du menar, jag är nog lite korkad.)

...alltså dränrör runt huset och led möjligen bort vattnet en bit i drän och senare i markrör (typ 4"-röda) till kommunalt dagvatten eller stenkista.

Slang är inte att rekommendera bl.a. därför att det lätt blir svackor på den allt för mjuka slangen).

JoGi

::)!
Jogi
Hepp, det är nog jag som förklarar lite dåligt och dessutom kom jag ifrån ämnet - priset..

Ska kanske fortsätta under strängen Dränering istället och förklara där istället

Helena...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.