2 381 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Läckande grund
Jag har ett hus i Sverige som ligger vid havet och när grundvattnet stiger så "forsar" det in vatten i källaren. Jag har fått ta dit brandkåren för att tömma källaren. Väggar och golv är av betong och jag har en brunn har sitt utlopp i en bäck. Detta gör att när vattentrycket stiger så har det ingen annanstans att ta vägen än in i min källare. Jag har funderat över att bila ur brunnen och sänka ner en pump som startade vid ev. översvämning. Mitt andra alternativ (det bättre av dem) är att slamma eller måla väggar och golv med något som stoppar vattnet. Mitt sista alternativ är förstås att gräva ut och dränera . Min fråga är om någon vet om det finns något som kan användas för att måla på väggarna och som stopppar vattnet? Jag har sett något på TV här i USA om detta men vet inte vad det heter och om det finns i Sverige.
???
???
En pumpgrop i källaren är en nödlösning som möjligen kan ge dig andrum att förbereda en permanent lösning. Att täta väggarna på insidan låter som en riktigt dålig lösning. D.v.s. ingen lösning alls. Väggarna kommer ju i ändå bli mättade med vatten. En utmärkt grogrund för allehanda otrevligheter.
Det enda som kan lösa problemet är att dränera huset och dra om avloppet så att vattnet aldrig kan stiga för högt. Denna lösning kan i sig inkludera en eller flera pumpgropar utanför huset som ser till att hålla undan vattnet innan det når huset. Det kanske krävs både dränering runt själva huset och avskärande dränering för att hindra grundvatten och/eller ytvatten att nå fram till huset.
Det enda som kan lösa problemet är att dränera huset och dra om avloppet så att vattnet aldrig kan stiga för högt. Denna lösning kan i sig inkludera en eller flera pumpgropar utanför huset som ser till att hålla undan vattnet innan det når huset. Det kanske krävs både dränering runt själva huset och avskärande dränering för att hindra grundvatten och/eller ytvatten att nå fram till huset.
Hej.
Några förslag från mig.
Gräv ut runt huset och sätt in KRAFTIGA dräneringsrör.
De dras till en pumpgrop med en pump som startar automatiskt (flottörströmbrytare).
I källaren ska du ha golvbrunnar med backventiler så slipper du vatten som kommer in den vägen. Kolla här hur de ser ut: http://www.purus.se/ladda/sakerhetsdokument/forebygga_vattenskador.pdf
Några förslag från mig.
Gräv ut runt huset och sätt in KRAFTIGA dräneringsrör.
De dras till en pumpgrop med en pump som startar automatiskt (flottörströmbrytare).
I källaren ska du ha golvbrunnar med backventiler så slipper du vatten som kommer in den vägen. Kolla här hur de ser ut: http://www.purus.se/ladda/sakerhetsdokument/forebygga_vattenskador.pdf
Jag tycker detta låter som ditt första och endaalternativ... Att göra jobbet ordentligt är nog den enda och rätta lösningen i ditt (och alla) fall. Visst det blir inte gratis men någon tätskick som klarar detta i längden kan man nog glömma.annette skrev:
JoGi
Jag menade inte sista som sämsta. Men eftersom jag inte är någon expert på området och eftersom jag trodde jag kunde hitta en enkel lösning på problemet och om det nu faktiskt skulle fungera så varför inte försöka? Det är självklart att om inget annat fungerar så skall jag gräva ut och dränera. 
Jag tycker att golvbrunnen ska anslutas till husets avlopp. Den nuvarande dräneringens rör kanske också
mynnar ut i bäcken och fungerar åt fel håll när vatten nivån stiger. Det kanske är samma rör från både dränering och golvbrunn. Fallet i röret som leder bort
dräneringsvattnet borde vara för litet . En brun med pump i skulle kunna öka fallhöjden och stoppa felflödet.
Eftersom det "forsar" in tror jag att det kommer via rören .
mynnar ut i bäcken och fungerar åt fel håll när vatten nivån stiger. Det kanske är samma rör från både dränering och golvbrunn. Fallet i röret som leder bort
dräneringsvattnet borde vara för litet . En brun med pump i skulle kunna öka fallhöjden och stoppa felflödet.
Eftersom det "forsar" in tror jag att det kommer via rören .
Klicka här för att svara