6 735 läst ·
3 svar
7k läst
3 svar
Erfarenheter från återfyllning med Leca?
Det verkar bli dyrt.
Jag har fyllt UNDER grunden och ett par dm upp. 7 storsäckar a 1,75 m[sup]3[/sup] kostade 1200 + moms styck. Det går att beställa lösvikt. Kostar kanske halva priset med så stora kvantiteter.
Jag la en geotextilduk utanför leca-kulorna. Genom att fylla "varannan" skopa med leca innanför och varannan skopa med annat utanför lyckades jag bygga uppåt ett ca 3-4 dm tjockt lager leca. Längst upp lät jag endast vanligt fyllnadsmtrl gå ända in mot grunden men har lagt platonmatta närmast grunden och cellplast utanför för att ta ev. punktlaster.
Jag har fyllt UNDER grunden och ett par dm upp. 7 storsäckar a 1,75 m[sup]3[/sup] kostade 1200 + moms styck. Det går att beställa lösvikt. Kostar kanske halva priset med så stora kvantiteter.
Jag la en geotextilduk utanför leca-kulorna. Genom att fylla "varannan" skopa med leca innanför och varannan skopa med annat utanför lyckades jag bygga uppåt ett ca 3-4 dm tjockt lager leca. Längst upp lät jag endast vanligt fyllnadsmtrl gå ända in mot grunden men har lagt platonmatta närmast grunden och cellplast utanför för att ta ev. punktlaster.
Hammarn!
Det var intressant att Du hade denna tanke, för jag har också tänkt i dessa banor några sömnlösa nätter och undrat vad det skulle kunna kosta !
Kanske kan man undersöka ton-priset på dem och se hur många kubikmeter man får då?
Helena med
Sverige Stugan
Leca behöver inte sprutas ut.
Jag hällde mina ca 12 m3 direkt ur säckarna och spred det för hand, det väger knappt ingenting.
Be killarna som tippar att lägga högarna jämt fördelat över ytan, bjud in traktens ungar alternativt ett dagis att hoppa i högarna. Två timmar, 3 liter saft och 50 bullar senare har du en perfekt yta att bygga vidare på (efter vibratorn)
Klicka här för att svara