Om man väljer att bygga med platta på mark, fast är lite skeptisk att gjuta in vattenslingor i plattan och istället installerar vanliga vattenradiatorer.

Hur påverkar det plattans motståndskraft mot fukt?
Är det någon som har en åsikt ?

/Mvh Anders

Det är ingen nackdel. Se bara till att du har ångspärr under ett ev. trägolv.

En nackdel med att ha ingjutna golvvärmeslingor är faktiskt att den fukt som värmen trycker undan kommer tillbaka under sommarhalvåret när du inte har någon värme på i slangarna. Fuktkvoten i plattan varierar mer - sett över hela året - med ingjuten golvvärme än utan. Men någon praktisk betydelse har det inte så länge du har dränerat och isolerat under grunden. En betongplatta är ju alltig fuktig och därför måste du ha ångspärren om du lägger trägolv.

Välkommen i radiatorklubben förresten! :D

Det är synd att inte lägga golvvärme då du gjuter nytt. Du får då en mycket stor värmeavgivande yta jämfört med radiatorer och kan därför hålla låg temperatur på utgående radiatorvatten. En värmepump (som jag antar att "alla" installerar nuförtiden vid nybygge) ger som bekant över 4 ggr effekten tillbaka då man kan hålla ca 35 [sup]o[/sup]C på vattnet mot ca 3 ggr effekten vid 50 [sup]o[/sup]C.
Vad gäller fukten så håller jag med BoD.

Hej
Funderar själv på samma sak, dvs ingen golvvärme ingjuten i plattan. För vad händer om 20 år? eller om man vill flytta en vägg?

Jag har själv planerat att lägga golvvärme ovan plattan i 50 mm spårfräst frigolit. Under plattan isoleras med 165 - 200 Isodrän för att fukten skall kunna vandra nedåt och för att plattan inte skall bli för kall. Jag har fått lära mig att om plattan håller en temp på 3 grader över omgivande marks temp så blir det inga problem.

Lycka till :)

Moderna radiatorer behöver inte mer än 40 grader i framledningstemperatur.

Den absolut största nackdelen med ingjuten golvvärme är den tröga regleringen jämfört med radiatorvärme eller ovanpåliggande golvvärme, det kan ta flera timmar innan temperaturen har justerats vilket ger problem när utomhustemperaturen varierar, eller när du eldar i kamin, eller vädrar etc.

Men jag tycker att Håkan Björkman, Villa Varm, har skrivit en väldigt bra sammanfattning om golvvärme: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=4;action=display;num=1055014812

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.