D
Danneman: Gräv bort! Det grövsta skall vara i botten, ovan på det lägger ni en fiberduk och ovan på det fyller ni med bärlager eller liknande. (finare grus) /Daniel
2 svar · 1,9k läst
B
BoByggarn: Salt på betong är i längden inget bra halkbekämpningsmedel, då betongen ogillar salt... Däremot så är väl ölandsstenen oporös, så den borde klara det.
6 svar · 8,2k läst
N
Nybyggare: Jag skulle förmodligen också sätta en plint på vardera långsida förutom hörnplintarna. Ett alternativ kan ju vara att lägga leccablock eller stenplattor här istället om du bara vill gjuta 4 plintar.
4 svar · 9,1k läst
J
joncam: Tänkte bygga till ca 40 kvm+ 40 kvm +källare med gjuten platta. Ursprungshuset har en granitgrund med källare. Har hört att det är lite vanskligt att schakta för nära en gammal granitgrund, vad göra?
0 svar · 3,8k läst
B
BAS: Det är 15 mm till radiatorerna. De sticker upp direkt ur betongen och radiatorerna är fastsatta med klämkopplingar. Jag kommer inte ihåg hur skarpt de är böjda. Det är dock svårt att bocka snyggt utan verktyg. Jag har testat på landet. Det slutade med att jag köpte L-kopplingar i hörnen. Där är det dock utanpåliggande rör, kopplingar får inte användas dolt.
1 svar · 2,6k läst
K
Ken: Nu är det klart. Vi paddade först, och grävde ner den sen, testade att köra över en del av slangen med paddan, med som ni sade så kryper den upp igen, så jag struntar i att padda över slangen.
2 svar · 3,8k läst
N
Negrita: Letar också, har ni hittat någon seriös grundläggare? :o
2 svar · 2,5k läst
N
Negrita: Ska bygga hus med TH, men vill anlita en "egen" grundläggare. Någon som kan rekomendera en seriös grundläggare i södra stockholm? :o
0 svar · 2,3k läst
L
Lilla_vargen: Ginge det att sticka ner ett metallrör till botten av macadam'en, ner i den där gropen med vatten, och sedan suga eller pumpa upp vattnet som finns där?
1 svar · 3,2k läst
F
frasse: Jag har tänkt använda vanliga Fresh 90 ventiler i källarmuren, där har man ju redan ett plaströr. Har tänkt trycka i överbliven frigolit runt röret som tätning / isolering, rätt eller fel?
1 svar · 2,7k läst
G
gluecifer: Vi bytte delar av syllarna genom att såga ut bitar och direkt ersätta med nytt trä på ny papp. Väggarna satt rätt stadigt och det rörde sig inte alls vad vi märkte iallafall. Och sen pallade vi den bärande delen i huset med domkrafter och fick bjälklaget bytt av en snickare som vi anlitade.
5 svar · 15,7k läst
·
M
Midas: Spaden står på syllen. utanför syllen så ligger ca 25cm brett 20 cm djupt ett dränerande stenlager som leder vatten till hållet bredvid spaden där det försvinner. Kommer att gräva ca 0.5m till ner för att lägga riktig dränslang och fylla på med makadam samt pordrän. När jag nu ser väggen är jag mer förundrad att det inte läckt mer än det gjort. Man kan se ett par 5cm in mellan
13 svar · 5,5k läst
N
Nybyggare: [citat] Wood's är märket, modellebeteckningen har jag inte i huvudet men kan återkomma med den.
9 svar · 16,0k läst
KarlXII
KarlXII: Kalkbruk släpper ju genom vatten. Man kanske gör det för att slippa frostsprängningar eller för att få en tätande verkan?
0 svar · 3,3k läst
B
BAS: Jag har inte en enda ytspricka. Jag hade dock möjligheten att hålla plattan fuktig minst 3 dygn. Kolla med bladmåttet är nog en bra ide.
1 svar · 2,4k läst
A
alkemi: Tänkte nog ha det uppvärmt, vad är skillnaden ur dränerings synvinkel?, många dumma? frågor blir det men hur skall man annars kunna lära sig ;D
2 svar · 2,5k läst
KarlXII
KarlXII: Justerbara balkskor rockar fett. Justerbara balkskor från Heru finns på Coop forum för 69 spänn och går att justera +/- 9 cm vilket underlättar betydligt. Om man gjuter själv....
10 svar · 6,1k läst
R
Rena: Hej! Jag har en stuga på c:a 130 kvm som bara står och står. Planerar att hyra ut den, MEN stora problemet är att varken dusch eller toalett finns. Kommunalt avlopp och vatten är framdraget. Det finns ett litet våtrum med golvbrunn & handfat. Utanför detta rum är det en liten "farstu" med fastgjutna tegelstenar som golv. Min tanke är att riva väggen mellan dessa små rum och bygga
0 svar · 5,3k läst
K
Ken: [citat] Jo, Dorocell, men jag har inte fått ritningar etc. ännu. Vill bara kolla lite så det blir rätt när man väl sätter igång. Och det är ritat en murad skorsten, men jag har ändrat mej och vill ha en kamin istället, och jag tror den är tyngre. (Eller inte, kollade just tråden som Kurre tipsade om...det håller nog med 20cm)
5 svar · 4,1k läst
M
marge: Ja det finns verkligen femtielva olika åsiker om det här med uteluftsventilerade krypgrunder.... vem som egentligen har rätt kan ju säkert diskuteras i evighet. :P Apropå Munters så kan jag ju säga att jag ringde dem en gång och de skulle ha 5000 kr för att bara komma och titta på grunden. Sen talade han om för mig per telefon att blindbotten (av råspont) och säkerligen även
4 svar · 3,3k läst
B
buffy: Troligtvis skulle det kollas om plattan var tillräckligt torr för att lägga golv. Den bör ju torka i ca 100 dag. Vi hyrde en sådan fuktmätare för ca 200:-/dag och mätte på olika ställen i plattan. Det var inga som helst problem. Rådfrågade vår kvalitetsansvarige vilka värden som var godkända.
2 svar · 2,9k läst
J
Jovan: Hejsan. Man bör nog räkna med en 30-40.000 kr för en krypgrundsavfuktare (anpassade för de låga temeraturer som råder i TPG). Tyvärr funkar inte en kondensavfuktare så bra i en TPG, det är som någon skrev för kallt för att den skall funka. Inomhus fungerar de däremot bättre. Vet att Anticimex har en bra krypgrundsavfuktare som heter CTR 350 TT (Coroventa) Den har en mycket större
5 svar · 6,1k läst
J
Jovan: Hejsan på er! Ni verkar vara inne på rätt spår, kondens får man i TPG på sommaren eftersom den varma utomhusluften innehåller mera fukt i gram/ m3 räknat än vad den kallare luften i TPG kan innehålla. Under den kallare delen av året är det tvärsom. Kall utomhusluft som värms blir torrare. Lösningen på TPG problemet är antingen värme eller avfuktning. Vet inget bra/ billigt/
9 svar · 4,7k läst
B
BAS: Hej. Jag fick en ide att testa sandbläster (tryckluft) för att spruta på puts (cement/sand/vatten) på mitt leca-garage. Är det någon av er som har gjort detta och har erfarenhet att dela med sig av?
0 svar · 4,0k läst
J
JoGi: Tjip, Har grävt runt kåken i dagarna. Huset är nedspränt i ber på tre sidor och på en sida faller berget undan. Övriga sidor är minst sagt varierande i höjd längs grunden... Inte lätt att lägga dränrör här inte. Platta på ursprängd mark. Man verkar ha sprängt och återfyllt med sprängsten och sand i svackorna under huset. Plattan är minst sagt ojämnt tjock i ytterkant. Någon
0 svar · 3,4k läst
B
BAS: Svar. 1) Jag förstår inte varför du skulle ansluta T/Y rör och sen inte göra mer förrän nästa år ??? 2) Det finns lock både av engångskaraktär (mjuka billiga) och lite dyrare för permanent förslutning. Om du vill ha hål i dessa föreslår jag borrmaskin. 3) Visst går det att fylla på med "gamla jorden" men kom ihåg att bygga med skivan ända upp till marknivå och sätt en
1 svar · 5,1k läst
S
Snowblade: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=A-hus;action=display;num=1056028792;start=4#4
0 svar · 4,5k läst
S
Snowblade: [citat] Jo, precis, vattnet tar närmsta vägen. Men vid för mycket "krokar" så kan det vara svårt med rensning/spolning, fall det skulle behövas. Så det är mycket viktigt att hålen på rören inte sätts igen. Går vattnet ut så går det in igen. Bra dränerande material runt rören och markduk runt det
14 svar · 25,5k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Det är måttligt roligt att ha varit borta en helg och sedan mötas av avloppslukt så fort man öppnar dörren...
8 svar · 4,3k läst
B
BAS: Ja, det blir faktiskt ca 20 grannar, tomten är bara på 1000 m[sup]2[/sup]. Mattematik är svårt, jag vet. Jag ska försöka förklara. Rita ut 25 rutor (varje ruta föreställande 31 x 31 m) i kvadrat. Du har då 8 grannar runt tomten (skafttomt). Dessa grannar har i sin tur (teoretiskt) ytterligare 16 grannar på andra sidan vägen dit rötterna kan nå. Ja, jag vill ha större, på landet
4 svar · 7,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.