Jag såg i juli förra året att det var fuktigt på den gjutna platta som jag har i torpargrunden (på den del i huset som ligger 40cm djupare än övriga delar), 5x6m. Vad jag kunde se så hade det stått upp till 10cm vatten på plattan. I höstas dränerade jag om på en sida om grunden, men inte den andra sidan. Eftersom det är slutet av ett kjedjehus så har jag bara två sidor att dränera. samtliga inspektioner efter dessa har visat att platta var torr.

MEN, igår så var jag nere och det var fuktigt på plattan igen och det låg kvar några pölar. Samma linje att det hade stått upp 10cm vatten tyckte jag man kunde se.

Är ganska övertygad om att detta kom med det regn som varade i 3 dagar samtidigt som all snö smälte för ung 1vecka sedan.

MIN FRÅGA: Kan vatten tränga upp genom den gjutna plattan (eller från den mur på den sida som inte blev dränarad) upp till 10cm och sedan försvinna på 1 vecka?

Jag vet inte hur tjock plattan är.

På den sida som jag dränerade och satte Isodränskivor så såg det betydligt torrare ut på murstenen än den sida som inte blev dränerad. Men jag är ändå förvånad att vattnet kan röra sig genom betongen så snabbt

Ligger dräneringsrören på en djupare nivå än vattnet i källaren/grunden?

Är ganska övertygad om att detta kom med det regn som varade i 3 dagar samtidigt som all snö smälte för ung 1vecka sedan.
Det är säkert så som du tror, grundvattnet ökar och du kan inte leda bort det, pga
1. dräneringen ligger för högt,
2. dräneringen ligger för långt ifrån platsen med vatten
3. dräneringen ligger inte runt hela huset

Plattan kan läcka, det beror på tättheten i plattan (C15,C25,C35), ålder etc.

Hade jag haft kontroll på samtliga 4 sidor så hade det troligen varit enklare. men det ligger till så här:

sid A är den som ligger "längst ner i slänten" och som jag dränerade om förra hösten. Slangen ligger nog 30-40 cm under där vattennivån låg.

sid B är också åt miitt håll, dräneringen ligger på rätt djup, men är troligen igensatt av lera

sid C ligger då mitt emot sid A och ligger i andra änden av kjedjehuset dvs 50m bort och "uppåt" ung 5 m. Denna dränering ligger troligen då inte i nivå med mitt hus. men det är ju huskroppar hela vägen i etage ner.

sid D ligger mitt emot sid B, och ligger med en spegelvänd huskropp bort från mitt hus, ung 5 m bort ligger dräneringen. Kan vara att den dräneringen ligger högre pga att det huset ligger ung 40cm högre än mitt.

Det kan vara att det finns nedlagd dräneringar på fler ställen tex mellan huskropparna, men det vet jag inte hur dessa går, och jag tror nog inte det.

Jag hade hoppats på att det skulle räcka med att ta ena sidan, men det gjorde det tydligen inte. Jag får väl hoppas att det räcker att ta sidan B också, skulle det inte räcka så blir det värre. Då får man kanske ta sig igenom plattan och sätta en pump.

Hur som helst så har det i alla fall klarat sig ända till snösmältningen, så det är på rätt väg.

Jag blev ändå så förvånad att det kunde komma in och ut så mycket vatten på så kort tid.

Kan man täta en platta från insidan med kallasfalt???? Men det gör väl också att vattnet inte kan komma ut om det väl kommer in??

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.