M
Mimto: Kopierar mitt svar från ett tidigare inlägg. Detta är priserna vi fick betala för fylle: Bergkross 0-150 40kr/ton 0-18 68kr/ton Makadam 16-32 85kr/ton Makadam 2-5 118kr/ton Priserna är exkl. moms, och transportkostnad på 35kr/ton (exkl. moms) tillkom också.
8 svar · 46,7k läst
V
vonSassen: :D Eld Tack för jättebra svar! Jag är just på väg att åka och köpa material, så det känns tryggt att vara "på rätt väg" så att säga. Helena med Sverige Stugan
5 svar · 4,6k läst
V
vonSassen: ::)! Jogi Hepp, det är nog jag som förklarar lite dåligt och dessutom kom jag ifrån ämnet - priset.. Ska kanske fortsätta under strängen Dränering istället och förklara där istället Helena...
9 svar · 12,7k läst
B
BAS: Hej ännu igen ;D Träffade en annan bergsprängare, det verkar krylla av dem men så är det inte. Han kom fram till ungefär samma pris som den första, så det verkar stämma :)
4 svar · 4,6k läst
C
capaintere: Tänk på att dina plintar bör stå på berg helst. Gjut själv ovh hyr en rotationslaser för att få allt i våg. Tänk på att dränera vid varje plint så att dom inte blir för fuktiga. Använd riktig betong som pallar med vatten. Helst så skall du ha tvättad sten inunder så att du slipper fukt överhuvudtaget. mvh E ;)
2 svar · 4,6k läst
J
JoGi: This topic has been moved to [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Golv;action=display;num=1067247045;start=0]Golv[/link] by Marlene Eskilsson.
0 svar · 2,5k läst
S
sollentuna: Gröna fingrar: Får man fråga vad er grund gick på? Jag kollade på er hemsida och det är något liknande vi tänkt oss. Om du inte vill berätta priset "offentligt" så får du gärna skicka ett meddelande till mig privat.
4 svar · 4,5k läst
J
joan: Halloj, håller med om att det finns lite information om "udda" husbyggen så jag får bidra med vad jag kan. Vi bygger souterränghus på en bergig sluttningstomt med tre etage. Och ja, det är dyrare än att smälla upp en plan grund på en plan tomt. Vår grundkille murade mellan nivåskillnaderna innan vi gjöt de olika etagen. Grunden är dorocell-element som man gjuter i. Detta i sig var
9 svar · 8,7k läst
J
JoGi: Hyrde en "HULK" (eller Darda som en del kallar den...) 800:-/dag (huh vad dyrt) och den var urkass när berget blev hårt. Funkade dock OK när berget var lite "lösare" och redan lite sprickbenäget. När berget vart för hårt så tog vi motorkapen med hårdmetallklinga och sågade spår vilka vi spräckte bort med spett och kil.... [bild] Fy f-n vilket slit det var... och regnade gjorde det
2 svar · 3,1k läst
V
vonSassen: :D Ska åka till landet och tar reda på detta åt Dig och sänder sedan numret via Instant message hälsar Helena
14 svar · 4,8k läst
V
vonSassen: ::) Samma uppgift fick jag. Besiktningsmannen sätter ut vibrationsmätare, kollar husgrunder mm på de omkringliggande husen (i mitt fall 3 st) och sedan besiktigar sotaren murstockar och kakelugnar mm. Sprängning sker och sedan görs dessa besiktningar om. Ifall något har skadats, så kollar besiktningsmannen om sprängningarna har varit för stora och i så fall gäller sprängarens
2 svar · 3,1k läst
M
milla: Hur halmar man bäst in en torpargrund som skall stå under vintern. Halmar man endast vid pelarna eller inom hela kryputrymmet. Ska halmen vara ovanpå eller under presseningen.
0 svar · 1,8k läst
S
SkallePer: Tack för hjälpen! Då känns det lite bättre. Man har ju ingen koll på om alla kostnaderna för husbygget är rimliga eller inte. Hälsningar /Per ;D
4 svar · 3,2k läst
I
isoler: Tack för hjälpen :)
4 svar · 3,0k läst
B
BAS: Stalltips för att slippa leta dyra cellplastprodukter: Grundisoleringsmatta (Platon är ett av märkena) kostar på Byggmax 999:- för 20 x 2 meter.
2 svar · 2,5k läst
T
TN: Även om man "bygger bort" ev fuktproblem så kan det ta flera år innan doften försvinner.
6 svar · 7,2k läst
KarlXII
KarlXII: Nja, det brukar vara färdiggjutna betongsektioner. Som gigantiska gråsuggor, typ. :)
2 svar · 3,1k läst
M
Mimto: Svårt att beräkna tidsåtgången, det beror på hur tomten ser ut och så, antar jag. Men du får nog räkna med dagar, har fakturorna hemma med tiden för vår del, om du vill kan jag kika på dem. Annars skulle jag tippa att det tar 3 dagar, ungefär.....
9 svar · 4,5k läst
J
JoGi: Angående pris. Får just mitt hus grundisolerat och putsat (mineralull Paroc 70mm + putsnät + "Gullexputs"). Pris ca. 400kr/m2 inkl. arbete exkl. moms ... (i Trosa.) P.S. En bra "putsare" skall klara av av 1m2/timme inkl. underarbete (isolering) så kostnaden bör bli ca. 300kr/m2 + moms i arbete plus materialkostnad... Hyr en pollack (vit!) så blir det halva timpengen (150kr/h). D.S. JoGi
1 svar · 2,7k läst
B
BoByggarn: Här finns det olika skolor. Faktum är att det är egentligen ingen som vet vad som kommer hända med den inbyggda golvvärmen om 20, 30 eller ännu längre fram i tiden. Några skräckhistorier har mig veterligen inte framkommit ännu, däremot händer det att rören, pga dåligt hantverk och/eller materialfel, börjar läcka. Men då kommer felet tidigt - inte efter tex 20 år. Alla
1 svar · 1,7k läst
L
Liten: Huset är från 1912. Men det är nog som du säger, dålig kvalitet, i helgen har vi fått en kattlucka modell större utan själva luckan in till gillestugan :o
2 svar · 1,7k läst
V
Vilma: Heja Jerka, uppskattar din ärlighet :) Vår avgift inkluderade omhändertagande av dagvattnet, vi fick inte ta hand om det själva. Antar att det har med markens beskaffenhet att göra (?)
8 svar · 3,0k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Vi är mitt uppe i vårt bygge. Vår tomt ligger på högsta punkten på en kulle med berg i dagen på flera platser. Vi har valt att inte spränga oss ner, av flera anledningar. Dels den ekonomiska aspekten, men den var inte viktigast, utan istället det KarlXII nämner, att berg ger utmärkta förutsättningar om man är villig att göra en kryp- eller plintgrund. Dessutom slipper man i högre
12 svar · 1,9k läst
E
Eld: Jag använde EPS kvalitet S200 under trappan. Enklaste sortens cellplast, S80 tål bara runt 30 kPa under lång tid. Det motsvarar knappt 30 kg per kvadratdecimeter. Det var på gränsen med min källartrappa som har stödmurar på bägge sidor så jag valde den högre kvaliteten som klarar 90 kPa. Hur tjockt det ska vara beror på var i landet man bor, 50-150 mm. Jag bor i Stockholm och satte
10 svar · 5,6k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Good point, glömde det. Utsättning är gratis om man är ute i god tid. Kommer man på det när grävaren är på plats så kostar det en slant.
5 svar · 3,6k läst
B
BoByggarn: [citat] Nej... ;)
2 svar · 1,8k läst
B
2 svar · 1,8k läst
L
Lilla_vargen: Håller med om att entreprenören som tog in pris på pålningen borde underrättat er om att även grunden skulle bli dyrare. Det är trots allt de som är sakkunniga, inte du som konsument >:(. Vad som gäller juridiskt är jag dock inte rätt person att svara på.
0 svar · 1,7k läst
I
isoler: Håller med, det låter inte bra. 200mm singel + 200mm cellplast är helt klart att föredra. Kostar lite mer men du har många gånger bättre isolering.
2 svar · 2,5k läst
H
Haagbard: [citat] Är det så :o Här brukar det alltid vara gratis om man plockar ner det, dessa var nerplockade, därför kostade dom ! Detta var ju tvåkupiga, enkupiga kostar nog några kronor ! Handslagna ytterligare mera !
10 svar · 12,7k läst
B
BAS: [citat] ÖB har 180 cm vinkelkap 600 spänn. Diamantklingan till kostar 200 pix, inte så farligt tycker jag. Att hyra är tyvärr skitdyrt. Tänk på att det blir mer massor än man tror då man bryter upp det. 10 m[sup]2[/sup] med 5 cm asfalt blir nästan en m[sup]3[/sup] då du fått upp det på kärran. Det väger även över tonnet. 100 m[sup]2 [/sup]blir ca 10 resor till tippen där de tar
3 svar · 48,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.